Ik denk dat het beter zou zijn als sommige (veel? haha) mensen in therapie zouden gaan voordat ze aan een relatie beginnen. Maar dat is mijn bescheiden lekenmening. š„²
Is ze niet gewoon al die relatietherapieƫn aan het volgen om dan vervolgens zelf relatietherapie aan te gaan bieden samen met haar vriend? Ik ken haar verder niet hoor, maar ik denk altijd als iets zo breed uitgemeten wordt, het vaak met een reden is. Binnen Influencer-land betekent dat uiteraard: geld mee verdienen.
Ah, nee begreep uit je zin āRelatietherapie is hartstikke goed voor ieder stelā dat je daarmee bedoelde dat het geindiceerd zou zijn voor ieder stel. En daar ben ik het dus niet mee eens.
Overigens lees ik niemand in dit topic die tegen relatietherapie is of het raar vindt. Alleen is er denk ik weerstand bij het 3 verschillende therapeuten hebben, en het mogelijke te veel problematiseren.
Zal me niet verbazen als jij doorgaat voor de koelkast
Sowieso. De volgende ā¬10.000 cursus is al in de maak, wedden.
āWij van wc eend adviseren wc eendā
Ik denk ook dat veel mensen in therapie zijn doordat ze in relatie staan/stonden tot mensen die in therapie hadden gemoeten maar niet gingen.
Maar goed therapie is een cadeautje wat je iedereen zou gunnen maar dat gaat niet, niet eens iedereen die het nodig heeft kan binnen redelijke termijn terecht.
Denk dat je al heel veel kunt leren van kleinere dingen. Stap 1 lijkt betrekken van je eigen systeem: bespreek eens met een vriendin waar je tegenaan loopt, vraag eens hoe het bij een ander gaat in een relatie. Gewoon het laagdrempelig uitwisselen van ervaringen, dat kan bijv ook online (volg mensen online waar je denkt wat van te kunnen opsteken, post eens in een relatietopic, doe gek). Lezen! Genoeg (zelfhulp)boeken.
Kom je in je relatie problemen tegen die je ook in andere relaties tegenkomt, kun je eens kijken of er daar cursussen over gegeven worden, bijv bij buurtcentrum, of misschien weet je huisarts wel iets. Dan denk ik meer aan dingen over grenzen aangeven en zelfvertrouwen bijvoorbeeld. En oefenen oefenen oefenen door in gesprek te blijven met je partner zelf natuurlijk! En tuurlijk zijn er dan ook professionelere trainingen, cursussen of therapievormen en dat kan zeker leerzaam zijn. Maar wat ik er inderdaad mee wil zeggen: niets mis mee, maar lang niet voor iedereen nodig.
DIsclaimer:
ā ik volg nu zelf toevallig een cursus systeemtherapie
ā ik ben zelf eeuwige single, heb nog nooit een langdurige relatie gehad
Edit: oh ja, en als laatste ongevraagd advies: ook al werken er 3 verschillende gekwalificeerde relatietherapeuten onvoldoende, dan zou ik alsnog nooit een cent uitgeven aan een relatiecursus van Celine Chantal Christel Charlot of hoe ze ook alweer heet.
Aan wie wil je het dan vragen? āWe vroegen aan 10 tandartsen of relatietherapie helpt klik hier om het verrassende antwoord te lezenā.
Er zijn ellenlange wachtlijsten voor psychologen, er is echt geen gebrek aan cliƫnten hoor eerder teveel.
Wetenschappelijk onderzoek?
Ok misschien heb je hier iets aan?
Ik ben verder geen expert maar dit zijn volgens mij echte onderzoeken:
Tldr: relatietherapie heeft een positieve uitwerking op een relatie maar er zijn maar weinig onderzoeken naar gedaan dus dat limiteert het resultaat wat.
Ik luister nu een podcast āSounds like a cultā en serieus vandaag de aflevering geluisterd over de cult van therapieĆ«n.
Ik geloof heel erg in gedegen therapie op bepaalde problematiek en soms zelfs preventief, maar als je je therapeut op IG vindt of als je met 3 maanden opleiding opeens coach bent dan gaan mijn nekharen toch wel overeind staan. Bij 3 therapeuten gaan de alarmbellen wel echt rinkelen.
Dit is niet echt het beste artikel om naar te linken. Hier wordt een plan beschreven van een onderzoek dat uitgevoerd ging worden. Of dat ook is gedaan weet ik niet - de resultaten vind ik niet meteen terug in de publicaties van de auteurs. Een systematic review/meta-analyse of RCT vertelt meer over wat er bekend is momenteel.
Haha jezus moet @Echo haar standpunt anders onderbouwen door persoonlijk wetenschapper te worden en onderzoek ernaar te gaan doen? Ze bedoelt toch gewoon: baat het niet dan schaadt het niet.
nou ja, als je bronnen aan gaat dragen om te punt te verdedigen moeten het wel goede bronnen zijn. maar boeie, relatietherapie is niet slecht maar 3 therapeuten is toch gewoon belachelijk
Wat dus precies de kern van de discussie was: of baat het niet dan schaadt het niet/iedereen kan er wat aan hebben op gaat, maar laten we daar niet op door gaan.
Mag altijd, maar ik ben door mijn argumenten heen.
Ja ik bedoelde ook eigenlijk niet dat ik graag artikelen wilde zien, ik geloof in de werking van relatietherapie, maar wel in niet zware methoden voor lichte problemen gaan inzetten. Of tenminste, gewoon wat @Shaaar zegt. Ik ben niet zo van dat Amerikaanse model met alles en iedereen in therapie.
Mijn punt was meer dat als de vraag is, waar kunnen we enigszins betrouwbare conclusies vinden over de effectiviteit, dat in wetenschappelijk onderzoek is.