Het andere YouTubers/bloggers topic #19

Ja, er is niet iets als “oude ziel”, je bent biologisch gewoon niet af. Niet alsof in niet-westerse culturen de hersenontwikkeling anders gaat, hoe zou dat ook kunnen?

En dat zou sowieso vreemd zijn, want voor een leeftijdsverschil is de ene keer de man ouder en de andere keer de vrouw, zou je aannemen. Dus dan zouden sommige mannen die met een oudere vrouw gaan biologisch sneller moeten ontwikkelen en sommige vrouwen die met een oudere man gaan dan ook weer biologisch sneller ontwikkelen ten opzichte van de andere sekse, dus dat kan niet.

En al is het misschien geaccepteerder in sommige culturen (vermoed dan wel een bias van oudere man met jongere vrouw helaas), betekent dat nog niet dat er dan geen sprake is van een scheve balans.

Again, het mag en is legaal. Maar een significant leeftijdsverschil tussen iemand onder de 25 en iemand ver daar boven is wel ‘scheef’ in dat opzicht.

15 likes

In een recente vlog waarin Bram en Dook in Antwerpen waren om Jesse’s verjaardag te vieren, zei Bram ook dat Jesse nu zo oud was als hij was toen ze elkaar leerden kennen. Jesse merkte toen op dat hij zich niet kon voorstellen op die leeftijd een 16 jarige jongen te daten, waarop Dook heel hard moest lachen :grimacing:

15 likes

https://www.instagram.com/reel/CWD3Asrjoqm/?utm_medium=copy_link

Laura Brijde en haar vriend gaan terug naar Spanje verhuizen!

12 likes

Maar dat is sowieso een beetje ongemakkelijk: dat vond ik ook toen ze Jelle’s verjaardag gingen vieren door te logeren bij Bonnie en Nick, waar Jelle duidelijk fan van was (ze hadden wel 1x eerder afgesproken volgens mij), en Bram een filmpje had gemaakt waarin verschillende influencers (Sanneke, Jennie) hem gingen feliciteren en hij helemaal zat van omg omg.
Superlief natuurlijk maar als buitenstaander een beetje awkward om te zien of zo (terwijl je natuurlijk niet weet hoe het echt zit, je ziet maar een fragment)

8 likes

1000% eens.

6 likes

Ja wetenschap heet dat

Edit: Deze discussie komt elk jaar weer terug, vaak naar aanleiding van Bram. Je moet lekker doen wat je wilt, het is legaal. Maar als je duizend procent eerlijk bent weet elke persoon die een bepaalde leeftijd gepasseerd is dat je met een 18, 19, 20 jarige als dertiger/veertiger geen eerlijke relatie hebt. Je bent mentaal een stuk verder, hebt meer levenservaring, weer beter wat je wilt en gaat een relatie aan met iemand die in de zoekende jaren van het leven zit. Iemand wiens ontwikkelingsdoelen letterlijk: uitvinden wie je bent, waar je voor staat en waar je heen wilt zijn. Je bent in die levensfase beïnvloedbaar. Ik kan echt geen felle mening hebben over iemand die incidenteel verliefd wordt op iemand die vervolgens 20 jaar jonger blijkt (al zou ik het netjes vinden om het dan heel rustig aan te doen). Maar als jong, zoals bij een Bram, je voorkeur is vind ik echt dat je verwerpelijk bezig bent. Voor wie daar nog aan twijfelt: loop eens een paar dagen mee in eindexamenklassen/eerste jaarsstudenten.

Moet elke keer als ik deze discussie hoor ook lachen aangezien mensen hier op twee jaar na het leeftijdsverschil van mij en mijn moeder goedpraten😂

39 likes

Helemaal mee eens met dat als iets legaal is, het niet automatisch ook oké of gelijkwaardig is. Zelf vond ik mijzelf op mijn 18e al erg volwassen maar dat was ik natuurlijk alles behalve. Ik was door (jep) trauma’s wel wat volwassener in emotioneel opzicht dan de meeste leeftijdsgenoten maar ik was ook nog maar gewoon echt 18. Net als iedereen die 18 is. 18 is echt nog heel jong. Onder de zeg 25 is een verschil ook gewoon echt veel groter dan als je een stuk ouder bent. 12 en 16 is bv maar 4 jaar, maar een 12 jarige is over het algemeen veel kinderlijker dan een 16 jarige. Zelfde voor 16 en 20. Terwijl het echt ‘maar’ 4 jaar is. Terwijl 40 en 44 niemand gek zou vinden.

Ik heb in mijn omgeving gezien (en zie nog steeds) dat er echt wel een machtsverschil is/kan zijn in een relatie met een begin twintiger en iemand van 40. Die persoon had zelf niet door hoe kwalijk de verhalen waren, want de partner had allemaal mooie praatjes en had die persoon totaal in de macht. Bakken levenservaring tegenover een erg kwetsbare jonge twintiger met 0 ervaring.

8 likes

Ik vind dit echt een hele vreemde reactie? Dus bij een niet-westerse kijk op relaties denk jij gelijk aan uithuwelijken (en vind je het gepast daar een grap over te maken)?

8 likes

Legaal of niet, persoonlijk vind ik 17 jaar echt te veel schelen. Misschien komt het omdat mijn broers 15 en 17 jaar ouder zijn dan ik (nakomertje) en ik moet er niet aan denken dat mijn broer met een meid van mijn leeftijd aan komt zetten.

11 likes

Maar er is nu toch al heel vaak gezegd dat het niet per se altijd een probleem is? En dat als iets mag het niet altijd betekent dat het ook verstandig is, dat geldt net zo goed voor zo jong kinderen krijgen. Déze situatie roept vragen op en geeft een ongemakkelijk gevoel, met name vanwege de voorgeschiedenis (J was ‘fan’, B zocht heel bewust jongere vriend).

8 likes

Je gaat er nu echt rare dingen bijhalen. Laten we allereerst niet doen alsof het krijgen van een kindje op je achttiende maatschappelijk wordt toegejuicht. Het gebeurt, het komt bijna altijd goed en doorgaans zorgt het ervoor dat de omgeving een extra oogje in het zeil houdt of het goed gaat en er extra steun nodig is. Niemand zegt dat een achttienjarige geen gevolgen kan overzien of emotioneel labiel is. Men zegt enkel: als je een stuk ouder bent kun je dat beter. De reden dat je dat beter kunt is dat je in deze leeftijdsfase simpelweg experimenteert en leert. Kwestie van vallen, opstaan, uitproberen en dat maakt je kwetsbaar. Als je dan samen bent met iemand die al lang en breed met twee benen op de grond staat is dat gewoon ongelijk. Los van intentie, of het goed gaat of slecht gaat: het is niet gelijk. Je kunt niet erkennen dat jongvolwassenen nog doorontwikkelen en vervolgens doen alsof dat in een relatie totaaaaal geen invloed heeft. Ook hier geldt weer: het gebeurt, het komt bijna altijd goed en doorgaans is het een reden om als omgeving toch iets alerter te zijn.

Wat deze discussie trouwens enorm vertroebeld is dat we het hier niet hebben over die ene toevallige geliefden met een groot leeftijdsverschil. Tuurlijk ben je offended als je dit leest als begin twintiger, als je zelf een groot leeftijdsverschil hebt of whatever. We hebben het hier over een al lang en breed volwassen gast die van alles doet om toch steeds weer jonge jongens te daten. Die al vrij vaak dingen gezegd heeft waarvan ik denk: zelfs al ben je helemaal kamp: leeftijd is maar een nummer, zouden al je seinen op rood moeten gaan. Je stelt als volwassene je leeftijd niet jonger in om jonge jongens te vinden, je gaat als volwassene niet als eerste date naar het huis van een minderjarige om daar te blijven slapen en als je vriendje je vertelt dat hij deed alsof hij sliep uit angst dat je meer wilt moet dat de ultieme feedback zijn dat dit niet je leeftijdscategorie is. Als je daar als volwassene niet op acteert en bewust naar blijft zoeken vind ik dat je verschrikkelijk fout bezig bent.

65 likes

Over leeftijdsverschillen, een leeftijdsverschil maakt mij niet zoveel uit, Al vindt ik wel dat er een grens is. Vanaf 18 jaar moet iedereen lekker doen wat hij/zij zelf wil.

Vandaar dat ik het eerder ook over Gio en Jade had inmiddels 17 en 23, eigelijk gewoon een meerderjarige met een minderjarige. Ik kan daar echt niet inkomen, vooral als ik nadenk over dat toen ik die leeftijd had, en soms mijn grenzen al overging omdat ik anders bang was ‘’‘de jongen’’ geen intresse meer had. Sluit me aan bij @LizzyBennet al zegt, dat een volwassen jongen van bijna 20 intresse toont in een meid van 14, gewoon creepy.

Verder ken ik Bram en Jelle niet, maar is best een leeftijdsverschil wat ik hier lees. Nu zijn hun volwassenen en dat moeten ze lekker zelf weten. Maar grote kans dat ze op lange termijn tegen dingen aanlopen, merk bijv. bij mijn ouders, waar 11 jaar verschil tussen zit. Dat hun soms ook tegen dingen aanlopen.

2 likes

Sorry maar ik vraag me ook echt af hoeveel zelfkennis je hebt als je niet kan inzien dat je op je 18e toch mogelijk echt íets minder stevig in je schoenen stond als nu? :face_with_monocle: (er even vanuit gaande dat je nu midden-eind twintig bent). Ik was echt helemaal geen labiele tiener en best verantwoordelijk, maar achteraf denk ik wel: ‘oei ja, dat had verkeerd af kunnen lopen’ of ‘dat zou ik nu niet meer zo accepteren’

36 likes

Mooi gezegd. Nog nooit zo bij stil gestaan, maar inderdaad, alle ‘oude zielen’ die ik ken dragen ook aardig wat baggage mee.

15 likes

Dit inderdaad ik ben nu echt zoveel relaxter en sta met veel meer zelfvertrouwen in het leven.

2 likes

Als je een dag op pad gaat met een groep achttienjarigen snap je ook direct waarom dit not done is. Je bent dan gewoon echt nog best jong.

17 likes

Dit. Krijg gewoon rillingen hiervan :weary:

Je hebt daar als volwassene gewoon niks te zoeken.

43 likes

Kijk Annemerel is rond de 30 en haar vriend ongeveer 50, groot leeftijdsverschil, ja, ongelijkwaardige relatie, nee hoeft niet.

Als iemand in de 30 is en heel actief en expres alleen naar véél jongere mensen op zoek gaat, ehhh wél problematisch. Het punt is niet geïsoleerd in “groot verschil is slecht”, 26 en 32 is naar alle waarschijnlijkheid dikke prima terwijl 16 en 22 dat bijna zeker niet is.

18 likes

Over leeftijdsverschil… Hoorde dit van de week en vind hier wel wat van.

3 likes

Andre hazes 2.0

6 likes