Dit. Dit onderwerp is mijn vakgebied en ik vind het zo schrijnend om te zien dat er in de wetenschap al zoveel meer bekend is over hoe we beter om kunnen gaan met (zeden)delinquenten, en dat lange straffen contraeffectief zijn, maar dat het rechtspopulisme dit compleet opzij schuift en alleen maar roept wat de gemiddelde burger in de onderbuik voelt. Ik ben ook gefrustreerd elke keer dat er weer een ex-gedetineerde (en dan meer specifiek iemand die een TBS verleden heeft) een verschrikkelijke misdaad begaat. Niet omdat er door een andere aanpak gegarandeerd was dat dit niet was gebeurd, maar het had de kans wel aanzienlijk kleiner kunnen maken of de situatie toch anders hebben doen verlopen.
Influencers zoals Kim hebben er überhaupt een handje van te denken dat ze overal kennis van hebben omdat ze bekend zijn, maar ik heb liever dat zij het bij modellenwerk of fotografie houdt. Dit brengt het systeem (en de publieke opvatting, die helaas een enorme rol speelt hierin) alleen maar verder in de problemen
@Foxy het is wetenschappelijk bewezen dat (langere/hardere) straffen de kans op recidive (dat iemand opnieuw een misdaad begaat) eerder versterkt dan tegengaat. Daarnaast moeten mensen ook niet denken dat een gedwongen opname in een forensische instelling niet als een straf ervaren wordt; mensen blijven ontnomen van hun vrijheid, dus het zal wel degelijk ervaren worden als een straf). w