Bij zulke grote cadeaus denk ik dan: wat kan dit nog toppen? In dit geval een dikkere auto, huis of privé eiland?
Maar goed, who cares
Gelukkig hoeft een cadeau ook niet altijd “getopt” te worden.
Ik vind het tbh nogal oppervlakkig en leeg om zo’n overdreven grote en dure cadeaus te geven. Het is allemaal zo opzichtig, en naar mijn idee ook echt heel typerend voor jongens die opeens op heel jonge leeftijd in vrij korte tijd enorm veel geld zijn gaan verdienen (oftewel; nieuw geld). Je waarde en “succes” uitdrukken in grote hoeveelheden dure spullen.
Al is dat misschien wel heel typerend voor de hele youtube-generatie, want ik vind dat bij bv. Monica ook wel het geval, maar wel in mindere mate
Nee is ook zo
Ik kan de problematische kant er wel van inzien dus die wil ik niet kleiner maken. Maar aangezien dit specifiek over hen gaat kan ik wel wat context geven. In de vlog zegt Enzo namelijk dat deze Porsche haar droomauto is. Ik kan me voorstellen dat Enzo vooral haar droom wilde laten uitkomen speciaal voor haar 25e verjaardag.
Die porche zelf was dan toch al een heel goed cadeau geweest. Waarom al die dure dingen dr nog naast
Deels met je eens. Het is opzichtig en tacky en ‘nieuw geld’ maar ze zijn wel self-made en daardoor hebben ze bij mij echt een grote gunfactor. Ze delen hun succes ook vaak met hun omgeving, wat ik ook leuk vind. Ik heb echt een zwak voor youtubers en DJ’s die een huis of auto voor hun moeder kopen, bijvoorbeeld, maar vaak zie je ook dat ze zich inzetten voor mensen die het nodig hebben juist omdat ze nog weten hoe het is om niet rijk te zijn. (Dit is allemaal erg gegeneraliseerd natuurlijk en gaat niet voor iedereen op.)
Je kunt beter ‘nieuw geld’ hebben dan ‘oud geld’. Het aloude credo dat ‘nieuw geld’ alleen maar geld uitgeeft aan zichzelf en opzichtige spullen en ‘oud geld’ zou goed voor anderen zorgt is echt achterhaald en problematisch.
Ik denk ook dat nieuw geld meer de waarde ziet van het geld omdat ze er hard voor gewerkt hebben en oud geld is vaak geld van pappie en dat heeft geen enkele moeite gekost
Soms vergeet ik even dat ik in Tattaland leef waar iedereen zo onopvallend mogelijk door het leven moet gaan en vooral niet moet laten zien dat je geld hebt. Lekker voor hun toch.
Goh ja, niet helemaal mee eens. Ik kijk zelf ook behoorlijk cynisch naar ‘oud geld’ hoor, en leuk dat ze een auto kopen voor hun moeder, maar ze dragen verder echt niet veel bij aan de maatschappij. Sterker nog; ze zetten eerder een vertekend beeld neer van de realiteit voor kleine kinderen. Waarom denk je dat ineens elk kind op de basisschool zegt vlogger te willen worden.
Selfmade ben ik het overigens niet mee eens. Gio en Enzo zijn allebei gewoon prototype white privilege; ja beiden weinig succes gehad op school en dan toch dit kunnen opbouwen blah blah; ja omdat ze een support netwerk achter zich hadden die hen daarin (financieel) kon ondersteunen. In het geval van Enzo heeft sowieso Milan ook nog een rol gespeeld. Tuurlijk, best knap dat ze zo’n imperium hebben opgebouwd, maar self made? Nee, naar mijn mening niet
@Lula nou ze hoeven van mij echt niet onopvallend door het leven te gaan en een oude Renault te rijden, maar dit is toch gewoon van een heel ander niveau. Ik verbaas me er gewoon vooral over dat mensen hier gaan opzoeken wat alle cadeaus gekost hebben en daar bewondering over uitspreken pas écht tatta
Ze heeft een keer in een vlog gezegd dat ze weinig vrienden had en eenzaam was, ivm haar sport verleden en daar veel tijd in zat.
Mijn neefjes hebben het ook alleen maar over dure auto’s en hoe graag ze rijk willen worden. Ik kan me dat echt niet herinneren van toen ik 7 was, toen wilden jongens nog brandweerman worden en meisjes juf. Veel nobelere doelen dan simpelweg rijk worden. Zelfs mijn nichtje van 2 heeft het al over Tesla’s haha, maar die praat haar broers gewoon na.
Oh dat is wel sneu !
Slecht voorbeeld van influencers reikt volgens mij heel ver.
De tabaksindustrie heeft ook gretig gebruik gemaakt van influencer-marketing, al is de promotie van tabakswaren in ruil voor geld inmiddels wel aan banden gelegd. Maar veel influencers roken en voor het eerst in zeven jaar is het aantal jongeren dat dagelijks rookt weer toegenomen. Ik kan het niet hard maken met cijfers, maar vermoed dat hier een verband tussen zit.
Persoonlijk vind ik de meeste opvattingen, waarden, etc. die influencers verspreiden gewoon zwaar klote. Alles wordt ‘vermarkt’ (waaronder social movements als BLM, feminisme, veganisme, body positivity, etc.), intens gebruik van de platformeconomie, ideeën dat iedereen snel en veel geld kan verdienen. Zo komen we nooit van het hyperkapitalisme af.
Haha nee joh, ik snap je punt wel. Ik had het er ook al over met iemand wanneer het dan genoeg is. Want je wil altijd meer en beter, zet toch weer je zinnen op iets anders. Dat lijkt me echt mega onbevredigend.
Maar kinderen willen toch ook geen juf of brandweerman worden omdat dat zo nobel is, maar gewoon omdat ze dat leuk lijkt. Ik wilde vroeger overigens Spice Girl worden, haha. Misschien verdiep ik me er niet genoeg in maar ik zie zelf niet echt het verschil tussen influencers van nu en de popsterren van vroeger.
Veel geld bij één persoon is gewoon altijd slecht, maar dat is wel een erg vergaande discussie voor het youtubers topic misschien en ik denk dat de meeste mensen het daar ook wel over eens zijn op dit forum. Ik vind alleen wel dat je iets sympathiekere en iets minder sympathieke sterren kunt onderscheiden.
Ja dat is waar. Maar het blijft jammer dat de helden van nu eigenlijk mensen zijn die niks kunnen. En het ook nog eens mega onrealistisch is dat mijn neefjes ooit een Maserati kunnen kopen. Terwijl je best als hobby kan zingen en dansen zoals de Spice Girls.
Ik vind het wat weghebben van het zij aanzicht van het mannelijk onderlichaam (met de K als achterkant/kont)
Maar mijn kinderachtige interpretatie betekent misschien wel dat ik tot de doelgroep behoor
Dit is toch helemaal uit de lucht gegrepen? Kan net zo goed een andere reden hebben. En bovendien, de afgelopen 7 jaar waren er toch ook al influencers? Waarom zou het dan nu ineens gestegen zijn?
Een ding is duidelijk. Er komt veel geld binnen bij een vlogger als Enzo, maar hij geeft ook heel veel uit. Ik vraag me af of dat soort types ook aan de toekomst denken. Hoe lang blijft dat vloggen een ding en hoe lang blijf je relevant? Ik hoop voor hem dat hij slim bezig is met beleggen of iets anders toekomstbestendig. Vandaag is hij een ster, maar dat kan over een paar maanden/jaren heel anders zijn. Zeker omdat je in deze business inderdaad geen talent nodig hebt. Wat kunnen ze nou eigenlijk en waar kunnen ze op terug vallen als het allemaal eindigt?