Er kan inderdaad hechtenis (geen gevangenisstraf - maarja wat is het verschil?) worden opgelegd maar er is natuurlijk geen rechter te vinden die dat echt doet.
Heel die leerplichtwet is in het belang van het kind geschreven en geen kind heeft er belang bij dat de ouders vast komen te zitten. Een voorwaardelijke straf is wel een pressiemiddel voor ouders om beterschap te tonen.
Leerplicht (luxe)verzuim komt pas aan het licht als de school een melding doet bij de leerplichtambtenaar en daar kan je je school wel op uitzoeken. Er zijn best wat Vrije Scholen die wet rekkelijker met de bepalingen van de leerplicht omgaan. Die nemen bijv genoegen met aanwezigheid op afstand. Dus via Zoom deelnemen aan lessen en ‘huiswerk’ inleveren.
Je kan als ouders ook vrijstelling krijgen als je zelf een goed lesplan hebt en je kinderen aantoonbaar iets gaat bijbrengen tijdens bijv een wereldreis.
Hoe weet ik dit allemaal? Ik heb er professioneel mee te maken en ik vind leerplichtzaken een van de afschuwelijkste themas in mijn werk omdat het klassenjustitie in de hand werkt. Blegh. Ik heb veel nare discussies gevoerd met welvarende ouders die denken dat ze boven de wet staan en zich hardop afvragen waarom er overheidscapacuteit en -geld aan hun ‘bagatelzaak’ wordt besteed.