Het andere YouTubers/bloggers topic #20

Leerplicht kun je niet zomaar aan je laars lappen hoor. In de wet staat dat alle kinderen vanaf 5 jaar leerplichtig zijn. Als je je daar niet aan houdt dan houdt je je dus niet aan de wet en dan worden boetes opgelegd of moet je in het uiterste geval zelfs voor de rechter verschijnen en kan een gevangenisstraf worden opgelegd.
Waarschijnlijk gaan ze dat minipensioen dus gewoon houden in de schoolvakanties. Of anders wellicht tijdelijk emigreren, dan geldt de Nederlandse wet natuurlijk ook niet.

13 likes

Trouwens bokke jaloers dat ze zomaar even een €26000 kunnen verdienen zonder echt te hard moeten werken.
maar das niet echt nieuw in het influencerleven.
Zit ik hier iedere dag op mijn zure kantoorjob voor netto 1770 :cry:

19 likes

Ja, of ze geven er wel een draai aan zodat hun kinderen dispensatie krijgen en buiten de vakanties om afwezig mogen zijn. Zou mij niets verbazen…

Het meest irritante vind ik ook wel dat Jorg dan zegt dat het heus wel voor iedereen haalbaar is zo te leven, terwijl het gewoon echt niet waar is

20 likes

Ja als je maar wil he? Positief denken en manifesteren dat geld!! Tis je eigen negatieve energie die je in de weg zit :sparkles:

6 likes

Haha sorry ik zou ook allerminst gecharmeerd zijn als m’n man een potje patience zou doen of als ik hem nodig heb eerst even zn hoofdstuk af moet lezen :joy::joy::woman_shrugging:

6 likes

Hoorde laatst dat dat kan als je je tijdelijk uitschrijft als inwoner in je gemeente, dan kunnen ze je niet beboeten oid?

2 likes

Iemand stelt deze vraag ook in de post - ze willen namelijk elk jaar 2 maanden weggaan geven ze aan - maar daar wordt niet op gereageerd mm.

6 likes

Dit inderdaad. Ik volg ook zo’n Belgische influencer ( reismicrobe, Nies Cools) en zij gaat nu ook ieder jaar 2 maand ofzo naar het buitenland. En zij zegt ook altijd, iedereen kan dit. Je moet gewoon je mentaliteit aanpassen, blabla bla. Zij verdient natuurlijk ook bakken met geld met coachings te geven. En door dit te zeggen verkoopt ze natuurlijk al die cursussen, net zoals Jorg.

Maar dan denk ik altijd stel je bent verpleegster, dan kan je op zich toch niet veel meer doen dan dat? Of je moet ook zo’n vage cursussen geven. Maar als alle verpleegsters dat gaan doen, wie gaat ons dan verzorgen :woman_shrugging:.
Maar ik heb dan ook totaal niet de juiste money mindset.

14 likes

Er kan inderdaad hechtenis (geen gevangenisstraf - maarja wat is het verschil?) worden opgelegd maar er is natuurlijk geen rechter te vinden die dat echt doet.
Heel die leerplichtwet is in het belang van het kind geschreven en geen kind heeft er belang bij dat de ouders vast komen te zitten. Een voorwaardelijke straf is wel een pressiemiddel voor ouders om beterschap te tonen.

Leerplicht (luxe)verzuim komt pas aan het licht als de school een melding doet bij de leerplichtambtenaar en daar kan je je school wel op uitzoeken. Er zijn best wat Vrije Scholen die wet rekkelijker met de bepalingen van de leerplicht omgaan. Die nemen bijv genoegen met aanwezigheid op afstand. Dus via Zoom deelnemen aan lessen en ‘huiswerk’ inleveren.

Je kan als ouders ook vrijstelling krijgen als je zelf een goed lesplan hebt en je kinderen aantoonbaar iets gaat bijbrengen tijdens bijv een wereldreis.

Hoe weet ik dit allemaal? Ik heb er professioneel mee te maken en ik vind leerplichtzaken een van de afschuwelijkste themas in mijn werk omdat het klassenjustitie in de hand werkt. Blegh. Ik heb veel nare discussies gevoerd met welvarende ouders die denken dat ze boven de wet staan en zich hardop afvragen waarom er overheidscapacuteit en -geld aan hun ‘bagatelzaak’ wordt besteed.

29 likes

Misschien dan 2 weken aan de zomervakantie geplakt? Volgens mij mag je 10 dagen per schooljaar extra vakantie aanvragen. Maar verbaas me er wel over als dat lukt hoor want je moet dan wel echt zwaarwegende redenen hebben waarom je niet gewoon in de vakantie weg kan gaan. Bijv. in verband met je baan, lijkt me dat dat toch niet per se voor een influencer geldt die in principe vrij kan nemen wanneer hij wil.

1 like

Zover ik weet mogen die dagen niet gebruikt worden om de zomervakantie te verlengen.

3 likes

Klopt, die dagen zijn voor bijzondere kwesties zoals - ik noem maar wat - een laatste bezoek aan opa en oma in het buitenland. Maar goed, de school directeur beslist dus kan ook zomaar anders beslissen.

3 likes

Nee zeker niet, zal mij een zorg zijn. Ik ga er ook niet vanuit dat die kinderen daardoor echt achterstanden gaan oplopen maar ik vind wel dat het signaal moet worden afgegeven dat men zich dient te conformeren aan school, en school niet aan de ouders en kinderen voor wie de schoolvakanties te kort of onhandig zijn.
Als er niet bij dit soort types wordt gehandhaafd krijg je verschillen en dat gaat op klassenjustitie lijken. Want de kindjes die thuis geen nederlands spreken of de kindjes met ouders die niet in staat zijn samen huiswerkopdrachten te maken krijgen wel altijd met de leerplicht te maken bij verzuim.

17 likes

Gaan ze heus niet zomaar weggeven. Vanaf oktober 2023 nieuwe instacursus in 10 stappen de leerplicht omzeilen.

29 likes

Weet niet waarom je het typisch vind dat er niet op gereageerd wordt. Maar je kan je niet zomaar even uitschrijven bij de gemeente volgens mij. Je moet een adres hebben. Of je wordt geregistreerd als niet-ingezetene maar dat is als je niet langer dan 4 maanden in NL verblijft. Uitschrijven om boetes te vermijden heb ik niet eerder gehoord.

4 likes

Oooooh sorry hahaha dacht typisch dat niemand op die post reageerde k dacht ik mis wat😂 excuses haha

5 likes

Precies dit. In wat voor bubbel leef je dan.

5 likes

En dan nu al die stories over dat ze veel te hard is gegaan vannacht en vandaag niets meer waard. Echt benieuwd naar het zakelijke deel hiervan.

5 likes

Ik zag het inderdaad. Weinig zakelijks aan als je het mij vraagt.

9 likes

Hahaha ik kan het me zo goed voorstellen dat je je zo slecht voelt, maar met zoveel volgers laat je zoveel mensen zitten. Maar zakelijk is het in ieder geval niet.

6 likes