Het andere YouTubers/bloggers topic #20

Ik snap niet dat je er nóg een schepje bovenop doet met sneren over je eigen werkethos terwijl de reacties op je vorige post duidelijk maakten dat je een verkeerde afslag hebt genomen. Je hoeft het niet te begrijpen, maar oordeel er dan ook niet over.

15 likes

Het probleem met een burnout is ook dat je er compleet afligt, en werk dat vaak enorm versterkt als je te snel weer begint.

Als je het zelf niet hebt meegemaakt kan je beter luisteren dan oordelen, het is behoorlijk validistisch wat je hier zegt.

4 likes

Echt wees blij dat je nog nooit een burn out hebt gehad want die krijg je niet voor de lol. Jaren geleden liep ik zelf op mijn tandvlees (een heftige relatiebreuk met lange nasleep, onverwachtse verbouwing, een ouder die een progressieve ziekte bleek te hebben en toen ik alles een beetje op orde leek te hebben stortte ik in) ik ben nog nooit zo’n blij geweest met mijn leidinggevende die mij belde met de mededeling dat ze mij ziek had gemeld dat ik voorlopig van haar alleen maar mocht rusten en leuke dingen doen. Ik was namelijk zo eigenwijs dat ik maar door bleef werken waardoor ik mezelf voorbij liep. Dankzij deze leidinggevende is het niet uit de hand gelopen en daar ben ik haar nog altijd dankbaar voor en ik wil niet weten waar ik was beland zonder haar telefoontje.

46 likes

Nou ja, als iemand niet meer kan werken vanwege een burn-out, maar wel een hele bruiloft kan plannen (wat in het algemeen een grote stress veroorzakende gebeurtenis in een mensenleven is) of zes weken door Azië gaat reizen (wat een collega van mij deed), snap ik best dat je als collega even denkt: hmm :thinking:. Dat is toch niet heel vreemd?

14 likes

Alwin is op z’n insta helemaal verbaasd over kroketten in blik.
Dat is ragout, knuppel!! :rofl:

23 likes

Wow wat een ontzettend fijne actie van je leidinggevende! Fijn dat ze voor jou is opgekomen toen je dat zelf niet kon

Edit: ok leest best sarcastisch zie ik nu, niet zo bedoeld, meen het oprecht haha

7 likes

Vind dit echt een vreemde opmerking. Zelf geen burn-out gehad, maar wel andere mentale problemen die oa getriggerd werden door werk; juist even eruit gaan/ je bezig houden met andere dingen was voor mij de enige manier om een beetje los te komen van werk. Als ik thuis op de bank zat kon ik alsnog alleen maar stressen en huilen om werk. Ik hoop dat je collega heeft genoten en kunnen opladen van de reis :clap:t2:

Hoop echt dat leidinggevenden meer zijn zoals die van @McApple ipv iemand met zo’n bekrompen reactie zoals sommigen hier.

17 likes

Niet alleen kinderen. Blonde stellen lijken ook allemaal op elkaar.

Soieso als je je echt alleen maar ziek meld als je mega ziek bent ben je echt een dief van je eigen geluk. Jouw baas gaat je echt niet houden als er een crisis komt zo van " oh maar zij is er aaaltijd".

23 likes

Wat heerlijk om zo onwetend en dom te zijn m.b.t. burnouts. Echt #lifegoals :relaxed:

42 likes

Ik herken wel een beetje je gevoel. Dat iemand ziekgemeld is maar vervolgens bijna maandelijks in het buitenland zit vakantie te vieren vind ik ook wat tegenstrijdig. Nu snap ik wel dat dat goed kan zijn voor je mentaal functioneren, maar ik vind het wel raar dat (situatie bij mij op mijn werk) de betreffende collega niet meedraait, ziekgemeld is, en volgend jaar wrs ook maar half meedraait omdat ze alle niet opgemaakte vakantiedagen van dit jaar wil opmaken voordat ze komen te vervallen. Maargoed, dat is een HR kwestie.

Mijn leidinggevende heeft me meermaals met oog op mijn persoonlijke situatie aangeboden minder uren te werken. Enerzijds bekruipt me het gevoel ‘zo bén ik niet, dit wíl ik niet, wat doe ik mijn collegas aan’ en anderzijds zou ik gek zijn als ik het niet doe. Ik heb gewoon echt meer me-time nodig na een heel heftig jaar. Als ik meer me-time heb ga ik de weekenden ook eindelijk invullen met sociale dingen, daten, dansen, feesten.
Een gezonde werk-prive balans vinden blijft heel moeilijk.

2 likes

Ja kittige meubeltjes hoor maar als huisvrouw vraag ik me meteen af hoe dat moet wanneer er ketchup gemorst gaat worden op de bank en mosterd op de stoelen.

6 likes

Dus jij zit alleen maar in restaurants met alleen maar plastic witte tuinstoelen?

7 likes

Ik vind dit zelfs een vrij doorsnee inrichting voor een restaurant? Jungle printjes en fluweel zie je overal

15 likes

Geen speld tussen te krijgen.

8 likes

Naja er zijn toch allerlei redenen voor ziekteverzuim die jij als collega/kennis misschien niet allemaal weet? Mijn vriend is ook ‘ziek’ thuis door een ongeluk waardoor hij zijn baan nog niet goed kan uitvoeren. Er is verder niets met ‘m aan de hand, dus moet ie dan maar 3 maanden thuis op de bank gaan zitten en niks doen? Nee natuurlijk niet!

Voor burnouts of andere mentale dingen geldt toch een beetje hetzelfde: je kunt je wérk niet goed uitvoeren, maar dat betekent niet dat je niet naar een festival kan of iets anders wat je energie geeft

9 likes

Nou ja, het wordt zelfs aangeraden voor je herstel. Dus ik snap werkelijk waar niet waar we moeilijk over doen.

27 likes

Nou… puur kijkend naar mezelf en mijn situatie: ik denk dat ik een soort van jaloers ben en mezelf een beetje pijnig door het ‘wel vol te willen houden’. Ik heb het ook zwaar, en zou ook heel graag een tijd niet werken en meer op mezelf focussen, maar ik doe het niet omdat ik mezelf opleg ‘dat het niet zo hoort’. De werkgever betaalt mij voor mijn arbeid. Niet voor mijn me-time.
En ik zit ook een beetje in (of ervaar het alleen zo) een rat-race. Ik wil carriere maken, omdat ik simpel gezegd een ruimer inkomen nodig heb. Of een hoger salaris nodig heb wil ik structureel minder werken. Ziekmelden helpt daar wrs niet bij.
Dat zijn mijn gedachtenkronkels. Wil niet zeggen dat het waar is, maar dit is wel wat in mijn hoofd omgaat en waarom ik het gevoel van @WinterQueen herken.

13 likes

Er is verschil tussen “vol willen houden” en “vol kunnen houden”.

17 likes

Precies dit. En je weet ook helemaal niet wat die persoon moet laten omdat die naar een festival gegaan is. Vaak is bij een burn-out niet alleen werken een probleem, maar alles. Dus ook dingen in huis doen, met vrienden afspreken, boodschappen halen… Je kunt niet een oordeel vellen over iemand om wat je ziet van de buitenkant. Sowieso insta met foto’s van een bruiloft voorbereiden. Insta en elk sociaal media kanaal is toch alles behalve een weergave van het echte leven.

Niemand met een burn-out of overspannenheid gaat voor zijn/haar lol thuis zitten voor een vaak langere periode. Kijk alleen maar wat het doet met het inkomen, hoe mensen naar je kijken, mentale issues etc. Het is noodzakelijk omdat je gewoon niet meer kunt.

7 likes

Ja goed hè!
Verder ga ik niet meer op deze discussie reageren. Ik weet er weinig van dus hou verder maar mijn mond anders wordt alles weer anders opgevat dan hoe ik het eigenlijk bedoel.

3 likes