Het andere YouTubers/bloggers topic #20

Humpf?! Ik denk dat dit ergens in de vertaalslag van de term ‘me-time’ is misgegaan. Of dat het gebrek aan context van mijn persoonlijke situatie deze opmerking verklaart. Of ik snap gewoon niet wat jij bedoelt?
Ik doel iig niet op tijd voor het lakken van mijn nagels, maar tijd om aan de slag te gaan met POH afspraken en online modules die door de POH worden aangereikt. Dat is iets wat ik nu niet kan combineren met full time werk en andere praktische zorgen die samenhangen met het heftige jaar dat ik achter de rug heb.

3 likes

Een burn-out is natuurlijk niet ‘even lekker niet werken en lekker me-time’ en de werkgever betaald wel. Als ik naar mijn situatie terug kijk was het vooral voorkomen van erger. En het heeft mij ook de kans geboden om orde op zaken te stellen. Door gesprekken met de bedrijfsarts en uiteindelijk ook een psycholoog kreeg ik alles op een rijtje wat er uiteindelijk voor gezorgd heeft dat ik veel meer rust heb gekregen in mijn werk en privé terwijl ik meer uren werk dan ooit tevoren. Sterker nog door alles wat er gebeurde heb ik (weer dankzij mijn fantastische leidinggevende) een andere baan gekregen waar ik zelfs nu (twee jaar later) bezig ben met een promotietraject. Dit alles had ik niet voor elkaar gekregen als ik had gedaan wat we elkaar aanpraten: vooral doorgaan ook wanneer je niet lekker in je vel zit of ziek bent. En dat je je vooral schuldig moet voelen als je last hebt van mentale problemen of je je ‘te snel’ ziek meld.

8 likes

Maar komen de problemen die je met de POH bespreekt voort uit je werksituatie? Want dan zou ik toch met je werkgever in gesprek gaan of je het op de een of andere manier kunt combineren. Of ja, ik zou sowieso in gesprek gaan als je werk ervoor zorgt dat je niet aan je mentale gezondheid kunt werken als dat nodig is.

5 likes

Ik vraag me af of die mensen die dat roepen ook hetzelfde gevoel op een feestje of vakantie of andere relaxte dingen hebben als op hun werk.
Ik bedoel als je daar het verschil niet tussen ziet heb je een relaxed leven en moet je je met je eigen dingen bemoeien.

13 likes

Ja en nee. Het begon met een plotseling verlies van een ouder en de gewaarwording dat de achterblijvende ouder totaal niet (mentaal en fysiek) zelfredzaam is in deze tegenwoordig behoorlijk complexe maarschappij. Ik kamp met rouw en praktische zorgen. Dat werkt door in mijn functioneren, maar gelukkig valt dat nog mee. Mijn baan is veeleisend en stressvol met een onregelmatig rooster waardoor ik onvoldoende ruimte voor mijn eigen mentale herstel voel. De oorzaak is niet werk, maar het is allemaal erg met elkaar vervlochten. En dat is toch ook geen vereiste om het met de werkgever te kunnen bespreken?

(Zeer offtopic in dit topic, maar soit)

4 likes

Oh zo! Dan was het inderdaad een soort Babilonische spraakverwarring. Dat was het gecharcheerde tegenargument dat in mij opkomt als ik een soort innerlijke strijd voer.

Geloof me. Je hoeft echt geen 1 seconde jaloers te zijn op iemand met een burnout. Ja je kunt/hoeft niet te werken. En verder kun je ook letterlijk helemaal niets meer. Vooral niet ‘meer op jezelf focussen’. I wish. Ik was ‘mezelf’ echt helemaal kwijt en nu vertrouw ik nog steeds niet op m’n nieuwe zelf.

Verder klinkt het alsof je zelf misschien ook wel niet al te ver van overspannenheid zit dus let alsjeblieft op je gevoel. Juist de mensen die zich nooit ziek melden, altijd alle verantwoordelijkheid en taken op zich nemen, carrière willen maken en weinig tijd nemen om te ontspannen lopen zo een burnout in :raising_hand_woman: en oja ‘wel vol willen houden’ is een mentaal ding. Je lijf beslist vanzelf wel een keer dat het niet meer kan. Wees dat voor.

30 likes

Wauw, ignorance is bliss.

4 likes

En voor iedereen die er meer over wil weten raad ik je aan het burnout topic eens door te lezen, dan weet je een beetje waar je dan allemaal tegenaan loopt en met welke gevoelens en gedachtes je te maken hebt (naast idd de mening van de rest van de wereld).

7 likes

Dus… iemand die arbeidsgeschikt is mag van jou thuis blijven zitten met een uitkering?

1 like

I don’t care

13 likes

Jij bent nu gewoon aan het trollen. Aan het werk jij.

40 likes

Huh? Volgens mij heb je het tegen de verkeerde.

4 likes

Btw wij zijn nu ook met zn alle werk aan t ontwijken. Tenminste ik zit al een half uur op de wc tw chillen

26 likes

Ik zou zelf geen melding doen, maar ik vond er ook wat van toen een kennis zich ziek meldde bij z’n werk maar vervolgens wel fulltime (veel zwaarder) werk ging doen terwijl degene helemaal niet ziek was maar gewoon veel geld wilde hebben. Ik heb zelf ook Wajong en weet wat de stigma erop is en juist door mensen die ziek zijn/ een uitkering misbruiken wordt dat alleen maar vergroot. Ik heb echt moeten leren mijzelf ziek te melden, terwijl dat zo mega belangrijk is (vooral met al gezondheidsbeperkingen).

Overigens is het inderdaad echt bullshit dat je niet naar een feestje mag met een uitkering. Juist belangrijk om leuke dingen te doen. Uitkering geeft al genoeg stress.

Maarja ik las vanmorgen weer ergens dat het echt belachelijk is dat jonge (kinderloze) vrouwen massaal parttime werken. Fuck off.

4 likes

Het is echt bizar dat we het normaal vinden om in deze tijd nog 8 uur per dag te moeten werken en het liefst 5 dagen in de week. Maar dat is weer een andere discussie.

Mijn ultieme goal is echt dat mijn vriend en ik ons ooit ergens in de toekomst kunnen redden met beide 3 dagen werken. (zonder kinderen ja).

45 likes

Over uitkeringen (niet erg on topic) en een infuencer (wel on topic) en spondeals; ook al on topic

Een influencer uit Krimpen. Heeft iemand enig idee over wie dit kan gaan?

4 likes

Zo dat is kut voor haar zeg. Dat geld heb je ook niet even ergens liggen

2 likes

Het zal me een zorg wezen wat iemand met ziekteverlof allemaal doet, maar ik zou wel graag zien dat de term burn-out niet zo snel gebruikt zou worden als iemand een paar weken thuis zit. Als dat hetzelfde labeltje geeft als wanneer je maanden- of zelfs jarenlang moet herstellen (bijv Vera) kan dat laatste al helemaal op minder begrip rekenen. Er bestaat ook zoiets als overspannenheid. Het is nogal een groot grijs gebied tussen lekker in je werk/leven zitten en een keiharde burn-out.

13 likes

Haha ik dacht hier ook al aan. Er is op mijn werk bijv een redactie voor een blad over ons werk die voor de werknemers is. Nieeemand leest die. En die mensen maar lekker chill op hun kantoortje domme blaadjes schrijven.

15 likes