Wat is je punt? Dat ze nu niet meer zuinig mag leven? Dat als je geld hebt ook meer elektriciteit en gas moet gebruiken? Dat je kinderen de waarden van geld niet meer mee hoeft te geven nu ze ooit een leuke erfenis krijgen? Ik vind het ook een leuke sport om te besparen, terwijl ik het allemaal makkelijk kan betalen. Spaar mijn geld liever voor andere leuke dingen dan dat ik het aan de energiemaatschappij geef. Wees blij dat mensen bewust met natuurlijke hulpbronnen omgaan. Zouden meer mensen moeten doen. En niet alleen uit armoede.
Oké lol je mist echt volledig mijn punt. Ik ben haar natuurlijk niet voor niks gaan volgen, dus ben zelf ook geïnteresseerd in besparen etc. Er is helemaal niks mis met haar algemene boodschap, juist goed dat mensen door haar content (financieel) bewuster gaan leven.
Waar ik mij aan stoor - en dat is mijn gevoel, het is niet alsof ik haar geen podium meer gun of zo - is het performatieve. Ik ga ook niet tegen een vriendin die het financieel moeilijk heeft zeggen dat wij de inflatie ook echt wel merken. Het voelt voor mij gewoon krom om te dwepen met minieme besparingen (in vergelijking met bv. overwaarde op een huis) terwijl je zelf eerder in de fase zit van vermogensopbouw en -beheer. En ook een beetje tone deaf omdat op deze manier bezuinigen voor veel mensen helemaal geen keuze is. Het komt eigenlijk neer op wat @Evenveel aanhaalt, die influencer paradox.
We hebben allemaal geen keus, iedereen moet bezuinigen op de energie. Het gaat in rap tempo de verkeerde kant op met het klimaat. Ik vind het heel vreemd om te doen of dat alleen iets voor mensen met weinig geld is. Dat de mensen met geld maar lekker vol de verwarming aan moeten zetten ipv even een dekentje pakken. Dat is uiteindelijk ook niet in het belang van mensen met minder geld, want hoe schaarser het gas hoe hoger de prijs.
Rijke mensen worden steeds rijker hĂš. Hoe denk je dat dat komt? Nou omdat zij niet hun geld over de balk smijten.
In het pikkedonker gaan zitten, terwijl het niet nodig is vind ik ook een beetje extreem. Maar volgens mij probeert iedereen met deze prijzen toch de verwarming zo lang mogelijk uit te laten en misschien iets korter te douchen. Dus lijkt me niet vreemd dat zij dat ook doet. En wat is er mis mee dat ze haar kinderen bewust probeert te maken van de waarde van geld?
Ik heb bij Porterenee wel het idee dat ze oprecht is. Ze promoot een zuinige levensstijl en volgt deze zelf ook
Lol wereldvreemd, je hebt echt geen idee heb jarenlang ver onder het minimum geleefd. Ik had niet eens dubbeltjes om om te draaien.
Btw het ging over en bezuinigen én het klimaat hÚ, dat kan dus gewoon hand in hand gaan.
Uiteraard! Wat ik eigenlijk bedoelde was dat niemand een torenhoge energierekening wil betalen, al ben je vet miljonair. Dat blijft zonde van je geld. En hele rijke mensen maken er vaak een sport van om zo min mogelijk voor gewone dingen te betalen, soms op het gierige af.
Dat is dus onzin, want als je minder geld hebt ben je vrijwel automatisch ook beter bezig voor het klimaat. Je bespaart het milieu enorm door alles lopend en met de fiets te doen, geen auto te hebben, alles tweedehands te kopen, geen onzin/impuls aankopen te doen, dierlijke eiwitten te laten staan, groente uit het seizoen te eten, klein te wonen, niet op vakantie te gaan, etc. Eigenlijk precies zoals ik jaren heb geleefd en nog steeds doe, ook al is mijn financiĂ«le situatie heel erg veranderd. Terwijl mensen met geld zich op de borst kloppen dat ze zogenaamd verantwoorde dingen kopen die ze niet nodig hebben van âduurzameâ merken, leuk een warmtepomp en een tesla aanschaffen, maar ondertussen in een veel te grote villa wonen, met uitpuilende kasten en iedere maand naar marbella of Ibiza heen en weer vliegen. Het stuit mij echt tegen de borst dat mensen met geld het idee van duurzaamheid hebben gekaapt als elitair concept, terwijl de gemiddelde persoon die bovenmodaal verdient echt een veel te grotere ecologische voetafdruk heeft. Het zijn juist die mensen die zich moeten aanpassen en niet de mensen die al die âverantwoordeâ dingen niet kunnen betalen. Dat mensen met minder geld nu vooral de dupe zijn, dat is iets waar ik dagelijks tegen strijd.
Ugh ja, en dan die stories dat ze zogenaamd zooooo geschrokken is van haar nieuwe energietarief, en dat ze de mail niet durft te openen. Ik vind dat ook heel onsympathiek jegens mensen die hier daadwerkelijk door in de problemen komen (wat zij duidelijk niet zijn). En inderdaad die gespeelde zorgen over hoe mensen het allemaal nog moeten rooien, om vervolgens voor de 800ste keer die cursus van 89(!) euro aan te prijzen, alsof dat diezelfde mensen gaat helpen, en dat is waarom ze het doen. Krijg daar ook ontzettende jeuk van.
ik vond haar in het begin ook leuk maar denk dat er aan het thema âgeldâ ook wel een einde zit, op een gegeven moment is het meeste er wel over gezegd wil je laagdrempelig blijven. En dan verval je in tips als âcheck je abonnementenâ of âbel met je tv-aanbieder en vraag om kortingâ, eh ja duh.
Ja en aan besparen komt ook wel een einde want soms kĂșn je gewoon niet meer besparen tenzij je maaltijden over gaat slaan en 1 keer in de week met de hele familie in dezelfde badkuip baddert.
Ik heb die cursus gekocht en de planner die oktober uitkomt. Wij hebben geen financiële zorgen, maar het geld vliegt er wel uit waar je bij staat en waar naartoe, geen idee. (oh ja, de energierekening )
Tot dusver vind ik het wel praktisch wat ik heb gelezen en gaan mân man en ik er van t weekend eens een avond voor zitten.
Punt wat ik wilde maken: voor mij is het geen gebakken lucht, maar als je alles al netjes bijhoudt en inzichtelijk hebt is het weinig extra.
stop met eten en ga in een doos wonen, zo bespaar je weer op je OZB-belasting!
Voor meer irritainment: De stekker eruit! Miljuschka deelt tips om energie te besparen
Miljuschka laat haar 3 quookers nu uit en kookt water in de waterkoker!!!
Nee was het maar een grap vond haar altijd wel sympathiek
Advocaat van de duivel maarre zou ze dan niet zo âloadedâ zijn juist omdat ze dit soort dingen doet, ondanks dat het qua budget niet hoeft?
Ze gebruikt ook maar 1 vriezer ipv 2 scheelt een hoop.
Beetje jammer wel dat je letterlijk kunt doodvriezen, dan kun je nog zo hard lachen met je bestie maar dat helpt dan toch bar weinig
En iedereen heeft toch een open haard?
En dan koolmonoxide of rook vergiftiging oplopen = gratis eten en warmte in het ziekenhuis
Eigen risico rekenen we later wel mee af
Over wereldvreemd gesproken
Kan me herinneren dat zij ook ooit iets verteld heeft over in de bijstand moeten leven en net aan rondkomen, dan mag je toch verwachten dat ze een iets realistischer beeld heeft van hoe het er aan toe gaatâŠ