Hoe heeft Jamie Li nog haar op haar hoofd? Het is zo geblondeerd terwijl het volgens mij van nature donker en krullend is. Ik sta er echt van versteld elke keer als ik haar ergens voorbij zie komen.
Het valt me nu pas op dat zij precies hetzelfde praat als claire (de NY fanaat), ook zoān irritant typetje
Oh Claire heb ik nooit gevolgd maar Jamie vond ik heel leuk tot dat gedoe rondom haar boek. Ze komt nog steeds wel sympathiek over maar ik ben wel echt op haar afgeknapt haha
Wat lullig van die werkgever dan
Ik wilde net dezelfde video komen delen. Knap dat hij er zo open over is en toont duidelijk aan wat een lastig gebied het is wat je wel en niet zakelijk weg kan zetten (als influencer) en hoe dan precies. Ik denk eerlijk gezegd ook dat dit bij veel meer influencers āmisā gaat. En dat is het lastige: het gaat goed, tot je een keer controle krijgt. Ook zijn opmerking over ja een boekhouder/accountant⦠zoveel verdien ik niet. Maar die had dit er wel uitgevist en zo zie je denk ik wel weer dat een goede boekhouder/accountant zichzelf terug betaald.
Ik denk oprecht dat je vergist in hoeveel mensen die hierin (grote) fouten maken.
Misschien toch maar even de hele video bekijken dan
Waarom dit wijzende vingertje als je zelf zegt de video maar voor een paar minuten te hebben gezien? Ik snap dit soort posts gewoon NIET.
Mja wijzigingen doorgeven of wat je wel/niet af mag trekken etc. Dat snap ik allemaal wel, dat zoiets verwarrend is. Vaak zijn de regels ook heel onduidelijk. Maar je inkomsten opgeven is letterlijk de basis van je aangifte doen. Dat je dat dan gewoon even vergeet
Een tijd terug had Jill eenzelfde soort video gemaakt. Ik vind het goed dat influencers hier open over zijn en wat onwetendheid voor invloed kan hebben op je financiƫn als zzp-er.
Er zijn genoeg mensen die er inderdaad misbruik van maken, maar ook genoeg (zoals Bram in mijn ogen) die oprecht een fout hebben gemaakt.
Geeft alleen maar meer aan dat dit soort dingen meer uitgelicht moeten worden op school.
Want? Dat weet je 10 jaar later nog als je ondernemer bent en alle regels inmiddels zijn veranderd? Lijkt me dat er ook wel een verplichting bij een ondernemer neergelegd kan worden dat die zich er in verdiept (middels een cursus) of anders een boekhouder zoekt.
Ik heb de hele video nog niet gekeken, maar een fout bij de belastingdienst heb je zo gemaakt.
Zo heb ik van meerdere jaren mn toeslagen terug moeten betalen omdat ik eerst er vanuit was gegaan dat de belasting mijn inkomen goed in geschat had (want vulde elk jaar alles in en veranderde weinig, dacht ik) en daarna dacht ik dat alles al stopgezet was, want ik kreeg niks meer. Bleek later dat ze de toeslagen van jaar 2 gebruikte om de schuld van jaar 1 te betalen.
En dan gaat het in mijng geval nog niet eens over welke kosten je wel mag opgeven en welke niet, kan me voorstellen dat je daar zo een fout mee maakt als je alles zelf doet en het niet snapt.
Ben ik met je eens, maar ik had het fijn gevonden als er minimale aandacht werd besteed aan dingen zoals je belastingaangifte doen, toeslagen, risicoās van het ondernemerschap etc., zodat je je er in ieder geval van bewust bent. Dit soort praktische zaken kwamen bij mij in ieder geval niet aan bod, maar wellicht is dat inmiddels (hopelijk) veranderd.
Zelfs al leer je het op school (ik heb tijdens mijn HBO-studie hier een blok aandacht aan moeten besteden), blijft het een grote abracadabra soms. Dus ja, denk niet dat dit toevoegen aan schoolvakken daadwerkelijk iets gaat toevoegen.
Wel heel goed dat hij hier een video over maakt trouwens. Het is toch wel de jeugd die hier naar kijkt, zich misschien al rijk had gerekend, en toch ziet dat er veel meer bij komt kijken.
Ik vind het ook een stuk eigen verantwoordelijkheid. Hoort er nu eenmaal bij als je wilt gaan ondernemen. Dus je zorgt dat je weet hoe het moet of besteed het uit.
Overigens gebeurt dit natuurlijk niet alleen influencers he. Zoveel mensen die al tegen ons hebben gezegd joh koop die eettafel gewoon, zeg dat het een bureau is en zet het op je bedrijf. Je werkt toch ook wel eens aan de eettafel? Dat mag net zo goed niet, maar āach zien ze toch nietā wordt er dan gezegd. Tot je wel controle hebt⦠en als er dan iets niet klopt reken maar dat dan alles tot 7 jaar terug wordt doorgespit. Echt geen zin in hoor. Maar hoop mensen die dat wel doen.
Bij influencers is die lijn natuurlijk nog lastiger. Bv Alwin, die koopt heel veel eten voor zijn eetvideoās. Is het dan zakelijk?
Want hij eet het ook op⦠schrijf je dan een deel zakelijk weg, alles of helemaal niks? Want veel dingen die hij koopt/proeft had hij anders misschien niet gekocht. Lastig lijkt dat me hoor (maar nogmaals, zoek dan dus een goede accountant). Zelfde met kleding die fashioninufluencers dragenā¦
Ja dit vind ik echt de grootste bullshit inderdaad. Hoe verdient hij niet genoeg om hier iemand voor in te huren of in ieder geval professioneel advies te vragen als je niet begrijpt hoe het werkt? Mijn zus heeft een mini bedrijf en huurt ook iemand in en dat kost echt geen drol.
Hij heeft in elk geval zān lesje wel geleerd. Moreel vind ik het echt veel irritanter als je met zegen van je boekhouder je lowlands kaartje aftrekt om vervolgens de eerste avond meteen veel te hard te gaan (LR) dan een tv waar je een video overmaakt.
Heb er verder niet echt een mening over. Vervelend voor hem. Wat ik me wel afvraag is of hij het dan nooit met zijn mede-influencers heeft gehad over boekhouding/belastingzaken. Hij gaat volgens mij best veel met Bonnie om en zij deelt regelmatig dingen daarover in haar vlogs.
Ik volg Optima Vita op Instagram en nu zie ik in haar Stories dat ze bij een event van Suz was (ook haar businesscoach geloof ik) en dat ze (Suz) binnenkomt in een soort schommel/stellage uit de lucht terwijl iemand pianomuziek speelt. Nou ja het is erg over the top maar bekijk zelf maar even
edit: oh ze gaat ook zelf nog zingen daarna
Dat is nog eens een entree maken Ik ben altijd wel gefascineerd door Suz dār werk, krijg er van die piramidespel vibes van met al ārecensiesā van klanten die zo bedacht klinken (nou zitten die zalen wel vol dus ze zullen vast echt bestaan hoor
maar dat idee krijg ik er altijd bij)