Het andere YouTubers/bloggers topic #21

En weet je hoeveel tijd en energie die kroeg wel niet moet kosten? Ze verdient daar momenteel geen geld mee. Wat is er dan mis met zo’n fooienpot? Ik heb een fooitje gegeven. Wil je dat niet, dan doe je dat niet :woman_shrugging:

8 likes

Gaat ze een ‘echte’ kroeg beginnen? Ik dacht dat het om een podcast ging ofzo

2 likes

Lol, dat zeg ik toch helemaal niet? Maar ik hoef daar geen tig stories over te hebben, iedere week weer. Sommige vragen geven me ook een beetje girlzzz vibes. Je weet zelf dondersgoed - als je Liesbeth volgt - wat er geantwoord gaat worden op de vraag: *oepsie ik ben door 2 mannen uitgevraagd, wat zal ik doen?! *

@crazyplantlady @mikselke maar zo stelde ze het in die story niet. Ze zegt in de story van gisteren (het ontstaan van de fooienpot in eerdere kroegpraten heb ik gemist): “maar een fooienpot vind ik wel een leuke toevoeging en maakt het voor mij mogelijk om dingen op te zetten voor onze kroeg. Het is dus geheel vrijblijvend en kroegpraat veranderd niet. Ik wil er alleen dingen bij gaan doen”. Daarnaast koppelen jullie nu de letterlijke betekenis van een fooienpot zoals hij bestaat in de horeca aan deze digitale versie van de kroegpraat, maar dat is niet hoe zij hem presenteert. Ik vind dat het ook altijd zo’n niet inhoudelijk argument om te zeggen: DaNn dOE jE hEt toCh nIEt. Nee dat ga ik zeker niet doen, plus dat is niet de kern van wat ik postte. Ik vroeg me namelijk af wat ze met dat geld gaat doen.

Daarnaast is haar hele verdienmodel dat ik haar volg voor de content welke ze maakt op instagram. Ik ben een volger, zij is een content creator. Hoe meer volgers, hoe meer geld zij kan vragen voor bepaalde content. Ik vind de kroegpraat (als influencer zijnde) een ontzettend slim concept want ze creëert op deze manier ontzettend veel interactie met haar volgers, wat weer positief is voor haar marktbereik. Potentiële klanten gaan ontzettend lekker op die hoge mate van interactie. Dus ik ben het niet helemaal ermee eens dat ze er niks mee verdiend. Het is gewoonweg onderdeel van haar werkzaamheden. Wat ze dus ontzettend slim & goed doet. Want het is flink investeren in je volgers op deze manier, maar dit betaald zich ook gewoon uit en daarom snap ik het ding van de fooienpot niet. Ik heb ook zeker een bepaalde vorm van respect ervoor hoor, want ik raak al overprikkeld als ik al die stories zie. En wij zullen hooguit maar een klein gedeelte zien. Ik besef me heel goed dat het voor haar veel tijd en moeite zal kosten.

5 likes

Ik gok dat de mensen die aan die fooienpot hebben bijgedragen, ik spreek iig voor mezelf, het niet zo superveel boeit wat ze met dat geld gaat doen. Betaalt ze haar energierekening er van? Prima. Stopt ze het in de Italië pot? Prima. Gaat ze er iets mee organiseren zoals bijv. een live kroegpraat of iets anders dat gerelateerd is aan die maandagavonden? Ook prima.

Als je een notaatje wil voor wat iemand met zo’n geld doet moet je vooral niks geven. Vind dit echt een zure reactie.

9 likes

Haar kroegpraat is toch niets meer of minder dan een soort Q en A? Dat doen toch zoveel influencers? Lijkt mij dat ze dat doet om meer interactie met haar volgers te hebben zodat ze haar nog meer gaan volgen en ze zo interessanter is voor samenwerkingen met commerciële partijen. Indirect verdient ze daar dan wel degelijk aan. Waarom is dan een fooienpot voor nodig?
Er zijn heel veel lager betaalde beroepen waarbij mensen geen fooi krijgen. Ik zou persoonlijk liever de schoonmaker/postbezorger/kassamedewerker een fooi geven dan een influencer maar dat moet ieder voor zich natuurlijk weten

8 likes

Ik voel zelf niet de behoefte om een influencer ‘fooi’ te geven, maar who cares als iemand dat wel doet? Ik snap het probleem totaal niet? Mensen geven hun geld sowieso vaak uit aan nutteloze shit, kan dit er ook wel bij.

7 likes

Ik ben zelf absoluut geen influencer maar ik gok niet dat zij ineens (ik noem maar even wat) 1000 euro extra kan vragen voor een campagne, dus dat indirect snap ik wel duh maar zoiets kost tijd en de lange en adem dan nog: who gives a shit? Volgens mij hebben mensen die de stories op maandagavond volgen daar zelf ook vaker om gevraagd, hoe ze iets kunnen bijdragen.

Ik snap echt niet hoe iets je zo kan boeien om er een punt van te maken, om te mierenneuken als je het gewoon kan negeren :joy:.

8 likes

Dit soort argumenten slaan nergens op. Zowel @Lady90 als ik komen met inhoudelijke argumenten waarom we iets vinden van het concept fooienpot en dan krijg je dit als tegenreactie. Als dit een leidend argument zou zijn, zou je dit topic net zo goed kunnen opdoeken.

Edit: plus, er komt vaak genoeg commentaar op go fund me acties van influencer, dit is toch ook gewoon een indirecte go fund me

5 likes

Maar omdat jij er iets van vindt, hoeft een ander daar toch niet per se iets van te vinden?

12 likes

Dat is toch ook totaal niet wat ik zeg? Ik stoor me alleen aan de “dan kijk je toch niet”, “dan doneer je toch niet” en de “dit is mierenneukerij” reacties

2 likes

Maar dat is toch letterlijk wat dit hele topic is? Ik erger me aan de bruiloftscontent van Bonnie die eindeloos wordt uitgemolken, anderen vinden het fantastisch en vinden mij dan een zure doos. Prima.

Jij vindt dit een verkapte go fund me, anderen vinden kroegpraat leuk en geven Liesbeth graag een fooitje voor die content (vergelijkbaar met een petje af denk ik?). Who cares?

9 likes

Jouw argumenten slaan toch ook nergens op? Waarom zou zij verantwoording moeten afleggen omdat mensen het bullshit vinden om zo’n fooienpot in het leven te roepen? Geef dan vooral niks, sluit je er voor af en spaar je energie om iets anders te doen :smiling_face_with_tear: en laat haar gewoon doen wat ze wil en haar goeddunkt :woman_shrugging: Ze doet er niemand kwaad mee.

7 likes

Die kroeg is wel meer werk dan een normale q+a. Alle vraagstickers in de gaten houden, je inbox, alle screenshots bij elkaar plakken, interactie met volgers, reageren op vorige verhalen. En dat structureel elke maandagavond. Lijkt me echt een klote werk eerlijk gezegd.

In tegenstelling tot een normale q+a waarin een influencer lekker wederom alleen over zichzelf kan praten.

9 likes

haha ja ik vind reguliere q&a’s zo irritant

1 like

Maar jouw inhoudelijke argumenten zijn:

• ik wil weten wat ze met het geld gaat doen en daar is ze niet transparant over (—> hoeft van mij ook niet, ik hoef ook niet te weten wat de serveerster met haar fooi doet)
  • ze verdient al genoeg geld met campagnes omdat ze veel volgers heeft, en nog meer dankzij de kroegpraat (—> je weet helemaal niet hoeveel geld zij precies verdient, en alsnog vind ik dat haar eigen business. Zie punt 1)

Je doet nu net of ‘wij’ het afschilderen alsof je er niks van mag zeggen. Maar je mag er prima wat van zeggen, ik ben het gewoon inhoudelijk niet met je eens

9 likes

Maar dit zijn mijn argumenten helemaal niet? Dus leg me aub geen woorden in de mond. Ik heb haar nergens niet-transparant genoemd. Ik vind het onzin om te doneren omdat kroegpraat net zo goed onderdeel is van haar verdienmodel.

6 likes

Huh wat een rare AD op de stories van Claire (Lucia). Ze maakt reclame voor een unieke korting bij about you, maar om een speciale code ge krijgen moet je FOMO appen via whatsapp naar een vaag nummer? Dit moet wel een hack zijn toch? (Er worden wel foto’s van haar gebruikt, maar denk dat ze oud zijn)

4 likes

Dus ze mag er wel iets mee verdienen maar niet te veel?? Snap niet helemaal wat je punt nou is.

1 like

Klopt ook niks van, in die appjes staat minimale bestelwaarde van 500 euro en zij zegt maximale

4 likes

Zou het een samenwerking met een bedrijf/de overheid kunnen zijn om te waarschuwen voor dit soort oplichting? Het is cybersecurity maand. Wij worden op het werk ook constant getest de afgelopen weken.

11 likes