Het andere Youtubers / Bloggerstopic #10

Ja, advocaat van de duivel hier en ik probeer het zo genuanceerd (en respectvol) mogelijk te brengen…
Als je bewust kiest voor het bestaan van een ZZP’er dan zou je er toch rekening mee moeten houden dat je inkomsten om wat voor reden dan ook wegvallen?

Ik kan me wel voorstellen dat zo’n crisis onverwacht komt en dat je daarop moeilijk anticipeert. Daarom vind ik ook echt dat we moeten proberen oplossingen te vinden voor de getroffen ZZP’ers, MAAR in de basis… hoor je als ZZP’er toch zelf goed je (geld)zaken op orde te hebben?

Ik ben me ervan bewust dat de kans groot is dat ik te kort door de bocht redeneer, dus educate me in 3, 2, 1… :relaxed:

22 likes

Je hebt gelijk. ZZP-ers betalen relatief weinig belasting, en dragen geen sociale premies af. Als het meezit verdienen ze goed, en als het tegenzit, moeten ze dat zelf opvangen. Natuurlijk zit het nu flink tegen, maar als je geen buffer op kan bouwen om zoiets een paar weken op te vangen, ben je m.i. beter op je plek in loondienst met de bijbehorende werknemersverzekeringen. Omdat we zoveel belastingvoordelen geven aan ZZP-ers, geeft dat een prikkel om niet in loondienst te gaan, prima maar dan nu ook niet klagen.

Daarnaast hebben we in Nederland een heleboel ZZP-ers die werkzaamheden verrichten waarvoor ze eigenlijk in loondienst zouden moeten zijn, zoals de pakketbezorgers, maar dat is een andere discussie. En volgens mij vallen influencers daar sowieso niet onder.

11 likes

Tldr. Zie @Pantalones haar reactie verderop.

Mijn vriend is zelfstandige met personeel in de detailhandel. Die mogen dus nu nog open blijven, maar de vraag is hoeveel klanten er nog komen en of hij niet later deze week ook dicht moet. Dan zijn er een hoop kosten (huur, personeelskosten etc) en geen omzet…

1 like

Ja ze betalen premies voor de werknemersverzekeringen? Welke dan? Volksverzekeringen is een ander verhaal.

Dat sommige mensen ZZP-er worden om oneigenlijke redenen, is geen argument voor compensatie van ZZP-ers. Dat is een andere discussie, namelijk het gesprek over de regulering van onze arbeidsmarkt, en wie in welke contractvorm zou moeten vallen en welke vormen van juridische arbeidsrelaties überhaupt toegestaan worden door de overheid. Daar zijn we in Nederlands vrij rechts in. Een volk krijgt de regels die hij verdient denk ik dan.

Volgens het Nibud is het altijd verstandig een buffer te hebben.
Zzp, stewardess. Iedereen.

2 likes

Ik ken iemand die een poosje in haar huis gewerkt heeft en die vertelde dat er gewoon hele hopen designerkleding door het huis verspreid lagen, als oud vuil. Sindsdien vind ik Anna ook niet meer zo relatable en leuk.

11 likes

Haha jaa vergelijk een dictatuur met een democratie :+1:t2:

Dit heeft niet zoveel met empathie te maken. Alsof mensen die werkelijk schijn zzp-er zijn daar iets aan hebben, mijn medelijden. Bovendien zijn de schijn zzp-erg niet degene die nu en masse aan het klagen zijn, die hebben het druk met hun werkzaamheden. Want die lopen nu wel gewoon door, omdat hun werk niet op basis van opdrachten gaat.

Empathie is toch niet per se medelijden maar meer inlevingsvermogen? Ik denk dat je daar juist heel veel aan hebt want vanuit empathie komt solidariteit.

4 likes

Dit dus! Ik zou willen dat ik dit allemaal kon bekostigen, maar veel zzp’ers houden er echt bizar weinig aan over hoor. Reken ze niet rijk.

Een buffer zullen de meeste wel hebben… voor de mindere maanden. Voor heel veel mensen valt al het inkomen plotsklaps (totaal) weg, maar lopen de kosten wel door.

Als ik in loondienst had kunnen werken btw, had ik dat allang gedaan. Want ik zit ook niet te wachten op m’n oude dag zonder pensioen.

3 likes

Juist andersom.

Zoals bijv alle zzp’ers die voor post.nl werken.
Hebben geen andere opdrachtgevers dus schijn zzp

1 like

Ik vind het ook heel raar. Ze bracht het toen alsof die 10k het allerlaatste was wat nodig was om het huisje te kunnen kopen. Maar zo zat het dus helemaal niet? Heel vaag allemaal…

35 likes

Heerlijk vaag. Als online bosbabe kun je toch ook even op onderzoek uitgaan/aan de makelaar vragen. Wij hebben een aantal weken geleden een huis gekocht (ons eerste) en wist wel wat ons te wachten stond. Op honderden sites staat deze informatie.

7 likes

Misschien komt dit verkeerd over omdat het allemaal online is hoor, maar het lijkt ook alsof ze het allemaal doodnormaal vindt. “Ja als het nu niet lukt heeft de makelaar nog een mooi huisje beschikbaar”. Ik dacht dat het per se en absoluut dit huisje moest zijn en dat het meant to be was? En dat ze daarom de hulp van haar volgers inschakelde?

Nu heb ik niets gedoneerd of gekocht (en ik vermoed dat de mensen die dat wel gedaan hebben Jennie zo geweldig vinden dat ze weinig fout kan doen- dat zijn duidelijk een hoop mensen), maar ik vind het best vreemd dat ze geen bedanktpost voor alle mensen die bijgedragen hebben of in ieder geval gewoon een post hierover heeft op haar site? Alleen een paar zinnen post scriptum onder haar vorige weekoverzicht.

38 likes

Medeleven is misschien een beter woord. Maar ik ben het niet met je eens dat dit een kwestie van solidariteit is tussen de verschillende groepen op de arbeidsmarkt. Daarmee leg je de verantwoordelijkheid bij de werkenden, en niet bij de overheid die de arbeidsmarkt reguleert, of zou moeten reguleren. Het probleem op onze arbeidsmarkt met flexibele arbeid wordt niet opgelost door in een crisis situatie als deze een tijdelijke verzachting van de financiële pijn te bieden aan ZZP-ers. Op de langere termijn hou je daarmee de misstanden in stand. Iemand die me draait in de reguliere bedrijfsvoering van een organisatie zou een werknemer moeten kunnen worden, als hij/zij dat wil. Nu is dat helaas vaak niet het geval.

@kali dat zeg ik niet. Schijn ZZP-ers draaien veelal mee in de gewone bedrijfsvoering van een organisatie, terwijl een ‘echte’ zzp-er op basis van losse opdrachten werkt. Omdat zo’n schijn ZZP-er goedkoper is dan een werknemer (het is immers een verdienmodel) gebeurt het niet zo snel dat deze mensen zonder werk komen te zitten. Al kan de Corona crisis daar natuurlijk wel voor zorgen, als het maar lang genoeg duurt en er genoeg werk verdwijnt.

1 like

Ja daar merk je dus aan dat ze een echte ervaren bos babe is!

22 likes

Haha ja, zoek op Google ‘stappenplan huis kopen’ en je hebt alle info die je nodig hebt. Maar was voor haar natuurlijk anders want BoShUiSjE. Ja meid, gewoon een houten bungalow.

30 likes

Vind het ook wel bizar dat ze dus maar tienduizend euro extra nodig had, maar pas na dat geld een bod heeft uitgebracht. Eh waar was die tienduizend euro dan opgebasseerd?

15 likes

Ik gok op de vraagprijs. En dat ze daar nu onder gaat zitten omdat er veel aan moet gebeuren.