Het andere Youtubers / Bloggerstopic #10

Ja dat snap ik allemaal en natuurlijk kan niet iedereen het. Maar dat betekent alsnog niet dat het een slechte of rare tip is.

10 likes

Maar moet ze dan zich identificeren als de ‘doorsnee’ student? Dat idealiseert ze geloof ik ook niet en wil ze misschien ook wel niet zijn. Zoals @Luzarl zegt geeft ze gewoon logische tips die voor de een haalbaarder zijn dan de ander. Niet enkel en alleen gericht op studenten.

En als ik even kijk naar het voorbeeld van jouw zus, in je eentje kopen is echt veel lastiger dan met zijn tweeën. Dat maakt bij Dee en Lars ook een groot verschil, je kunt dan sowieso een hogere hypotheek krijgen.

Ik heb ook altijd thuis gewoond en kunnen studeren en sparen en op mijn 23e (samen met mijn vriend) een huis kunnen kopen. Dus opzich is het niet onmogelijk al snap ik dat het voor een hoop niet haalbaar is. Maar als iemand aan mij zou vragen ‘hoe ik dat doe’ ben ik ook eerlijk en geef ik ook aan ‘sparen en thuis blijven wonen als het kan’.

11 likes

Ze zegt toch ook nergens dat je dan sowieso een woning kunt kopen als je dat doet?
Je weet iig vrij zeker dat het NIET lukt als je tijdens je studietijd veel kosten maakt en leningen aangaat. Dat is gewoon 1+1 is 2

Dee snapt heus wel dat die spon niet weggelegd is voor de normale sterveling, maar zij geeft gewoon antwoord op de vraag die haar gesteld wordt :woman_shrugging: je kunt ook op elke slak zout leggen

18 likes

Oh? Ik moest ff googlen “17 en rijbewijs”, want dat had ik ook al niet meegekregen hahaha. Nu voel ik me nog meer oma haha :older_woman:t2:

3 likes

Dit is al sinds 2011 geloof ik :see_no_evil:. Ik heb in 2012 op mijn 17e ook mijn rijbewijs gehaald haha

:scream::exploding_head: you’re not helping hahahah

6 likes

Met 10k op je spaarrekening kom je nog helemaal niet zo ver als je een huis wil kopen toch. Daar red je misschien net de kosten koper mee. Of je zou al een instapklaar huis kopen waar echt helemaal niks in hoeft te gebeuren, en je hebt al een complete inboedel ergens in een garage klaar staan om in je huis te gaan zetten.

12 likes

Mijn ouders dragen ook bij (in een vorm van een lening). Had ik liever niet gewild, maar toch de beste, goedkoopste en aantrekkelijkste oplossing voor ons. Onze vaste lasten zijn nu zo hoog (we huren beide particulier in het noorden en zuiden van het land) en kunnen daardoor niet sparen. Als ik de mogelijkheid had, had liever wat geschooid om spon, dan nu een lening bij m’n ouders. Al waardeer ik het enorm en voel ik mij steeds schuldig, want ze hebben er zelf ook jaren voor gewerkt.

Ik snap de heisa eigenlijk niet. Wat ze zegt is grotendeels waar. Als je momenteelt thuis blijft wonen tijdens je studie + eerste werkjaar (en daarbij geen kostgeld hoeft te betalen), altijd werkt en niet leent, vlot een baan vindt en met zijn tweeĂ«n bent is het echt niet raar als je na 2/3 jaar het huis van Dee kan betalen. Het is niet eens zo’n heel duur huis?

Zodra een van de bovenstaande factoren niet aanwezig is, is het ook direct finito. Maar het hoofdprobleem voor starters is dat ze een te hoge studieschuld tegenover te weinig spaargeld hebben. En daarnaast factoren die sparen bemoeilijken (zoals hoge huur). Zodra je dus lekker kan sparen en niet hebt hoeven lenen is het duizend keer makkelijker. Een spaarzame hoogopgeleide fulltimer met een gangbaar salaris en lage lasten, kan in een jaar 15.000 euro sparen (1000 per maand + vakantiegeld), maar dan moet alles je meezitten en dat komt tegenwoordig weinig voor.

8 likes

Jeetje wat hebben josh en mascha een wanstaltige collectie grote t shirts uitgebracht. Van Mascha zou je ook wel verwachten dat dit er uit komt maar kan me niet indenken dat José het hier mee eens is.

1 like

Denk niet dat Josh het zou uitbrengen als ze het er niet mee eens was

3 likes

Ik moest echt lang naar deze foto kijken om te zien wat het voorstelt

8 likes

Heb je een foto? Kan het niet vinden maar ben wel erg benieuwd :stuck_out_tongue:

Dat laatste plak je er denk ik zelf aan?
Veel mensen zouden een huis willen kopen en gezien de huidige markt (in de randstad) is dat lastig, dus ik snap de interesse wel als het jonge mensen lukt iets te kopen.

4 likes

Ik vind niet dat je pas succesvol bent als je een huis koopt, maar voor mezelf geeft het wel een euforisch, voldaan gevoel en voelt het alsof ik er nu bijhoor. Terwijl ik ook weet dat dat grote onzin is. Het is een soort droom die uitkomt.

Herkenbaar, al link ik het gevoel van succesvol zijn als volwassene aan het kopen van een eigen auto (wat vet kut is want ik wil helemaal geen auto maar soms denk ik dat ik dan pas geslaagd ben in life).
Denk dat wij trouwens wel gaan kopen uiteindelijk omdat we geen buiten hebben en vooral omdat onze huur jaarlijks stijgt en dat tikt op het totaalplaatje wel aan

Schermafbeelding 2020-02-11 om 09.49.31

is dit het kind van disfordazzle en teske

34 likes

Heb dat idee totaal niet? Een huis kopen is voor veel mensen ook gewoon als een investering en voelt minder als weggegooid geld dan torenhoge huur dat je niet meer terug ziet. Wat geeft precies die indruk dan? Volgens mij zijn het gewoon individuele wensen van iedereen.

Ik wil ooit ook graag kopen maar verbind daar niet aan of dat ik het gemaakt heb. Dan ga ik het volgens mij niet maken namelijk, met een studieschuld van hier tot Tokio :joy: Een vriendin van mij wil ook nooit kopen omdat het veel flexibeler is om te huren. Als je niet meer wil, zeg je de huur gewoon op. Was lange tijd ook mijn reden om voorkeur te hebben voor huur. Maar die huurprijzen tegenwoordig gaan ook nergens meer over.

5 likes

Ik ben ook niet van plan om ooit te gaan kopen (maar ik ben nu nog jong hoor!). Lijkt me heel beperkend. Maar met kinderen is het denk ik wel handig, die wil ik ook niet.

1 like

Da’s gewoon de gemiddelde leeftijd hier, toch? Een huis kopen is voor mij een vrij logische stap als je wil settelen en vooral ook een investering in je toekomst. Mag ik vragen waarom je geen huis wil kopen? (Is het een bewuste beslissing of ben je er nu gewoon niet mee bezig?)