Het andere Youtubers / Bloggerstopic #10

Ik vind “over de ruggen en creativiteit van anderen” echt overtrokken als het gaat om simpele tokkiespreuken, waar een ander geen geld of eer voor zou vangen. Als in: het is niet zo dat je als je een meme bedenkt daar eeuwige roem voor krijgt. Het is geen net afgestudeerde uitgebuite kunstenaar wiens zeer originele design gestolen wordt. Geen schrijfster wiens boek gekopieerd wordt. We verguisen toch ook niet allemaal de Xenos, Blokker en Riviera Maison vanwege die “live live love“ en “wijn” “in dit huis” teksten? Vond het stuk in zml eigenlijk behoorlijk lijken op een zeer populaire vent die een minder populair bedrijf pest waarvan hij weet dat de reputatie al zo wankel is dat hij het om kan krijgen. (maar ik ben sws lubach skeptisch).

10 likes

Ik vind haar bio ook zo slecht geschreven.

24 likes

Rumag is toch niet minder populair dan ZML? Misschien wel populairder. Geld en volgers joh, dat is niet normaal

1 like

ZML is behoorlijk bepalend voor de publieke opinie en wordt daarnaast ook weer gevolgt door anderen met groot gevolg die die opinie delen. ZML had gisteravond een half miljoen kijkers meer dan Rumag volgers heeft. En dat is dus exclusief de nasleep

3 likes

Los van al die gestolen spreuken verkopen ze ook merch met racistische en andere discriminerende teksten (bv naar autistische mensen toe). Dat wordt niet genoemd in het ZML item maar vind ik persoonlijk ook wel een reden om rumag niet oké te vinden.

21 likes

Oh, mooi

Nah ik zie echt wel verschil tussen Live love laugh en deze voorbeelden maar ik volg dit account al tijden en erger me er daarmee al tijden aan. Dat is iets anders dan een generieke uitspraak gebruiken op een wandtegel
https://twitter.com/rumagnietstelen

Edit: het gaat om het structurele stelen van creativiteit imo

1 like

Ik schrok dus ook van dat shirt met autist, maar de hoeveelheid mensen die daar positief op reageerden (ouders met kinderen met autisme) was ook best groot. Wat betreft racisme en vrouwonvriendelijkheid: Lubach is daarin écht echt geen heilige en kan daar zelf ook een handje van. Zijn genoeg compilaties te vinden.

Ik zal geen nacht minder slapen als een merk als Rumag omvalt. Maar de stelligheid waarin men Lubach’s mening herhaalt en overneemt wat hij vindt vind ik echt problematisch. En dit voorbeeld is daar imo een hele goede in.

@Discopony al je hier zo zwaar aan tilt, denk ik echt dat de lijst met winkels waar je niet meer kan winkelen oneindig wordt. Dit is het stelen van teksten, waar anderen doorgaans geen gewin uit halen. Waarvan de maker al niet te achterhalen is en het is bijna altijd (vermoed ik) rechtenvrij. Van zaken zoals bijvoorbeeld de Hema is bekend dat ze zich wel vaker laten inspireren door jonge kunstenaars. Vind ik echt een stuk erger. Wat Zml doet is schieten op het makkelijkste doelwit i.p.v. het aanhalen van een veel structureler patroon. Want dat scoort niet.

6 likes

Nienke post nu ook een story dat ze er los van staat en het niet support lol
Edit: dat RUMAG gedoe dus

2 likes

Maar dat is niet niet echt een argument toch? Er zijn ook (familieleden/partners van) autistische mensen die dit wel storend vinden, en dat is wat telt. Er zijn ook POC die geen problemen hebben met zwarte piet, maar dat maakt het niet oké, toch?

Ben ik het zeker met je eens, ik ben zelf ook geen fan van (zondag met) Lubach en was ook wel sceptisch over dit filmpje van te voren. Maar dat staat verder in principe los van Rumag toch? Misschien dat Arjen Lubach zelf inderdaad niet de juiste persoon is om dit te brengen, iets met een pot en een ketel, maar dat verandert niks aan wat Rumag doet, wat in mijn ogen nog steeds vrij schadelijk is.

Lubach is overigens niet de eerste die dit aankaart hoor, Rumag staat al veel langer onder vuur en ZML is toevallig degene die het naar het grote publiek helpt.

10 likes

Nouja nu maak je het persoonlijk naar mij en mijn koopgedrag toe, maar inderdaad ik probeer voor een korte keten te gaan en lokaal te kopen.

Maar buiten wat ik doe, geloof ik niet dat het argument ‘Iemand anders doet het ook en doet het erger!’ een argument is om slecht gedrag goed te praten

2 likes

Ja heel sneu! Lijkt me echt intens kut als opeens al je video’s + volgers weg zijn. Voordat je dat weer opnieuw hebt opgebouwd… Zeker ook omdat ze het al niet zo breed heeft, en nu met dat appartement ook waar ze vrij binnenkort uit moeten. Hopelijk kan het nog hersteld worden door YouTube!

4 likes

je hebt gelijk; netjes is anders

Dit is dus precies mijn punt: waarom moet Zml zoiets naar het grotere publiek brengen? Wat is daar nou precies de meerwaarde van, behalve scoren? Het gaat mij dus niet per se om rumag he, het gaat mij om de manier van tv maken en je invloed uitoefenen op een publiek dat alles slikt en overneemt. Vind ik acceptabel als het voor de goede zaak is, over maatschappelijke onderwerpen gaat, informatief is. Maar ik vind het minder acceptabel als het gaat om een specifiek bedrijf dat juridisch binnen de grenzen opereert en in principe niemand echt kwaad doet. Beetje eigen rechter spelen. Al helemaal als een deel van het item (de kosten) écht niet goed genoeg onderzocht is om je punt zó stellig te maken. En ook daarbij denk ik: trek het dan breder. Lubach (en enkele andere opiniemakers) gebruiken hun macht in mijn ogen nogal verkeerd. Maar het was niet mijn bedoeling om hier een hele discussie over te voeren (rumag kan me verder echt niet boeien), was meer gericht op de collectieve reactie hier waarvan ik dacht: ik vind het echt overtrokken om dit met zijn allen zo schokkend te vinden. Dit is toch niks nieuws?

Edit: hoop wel dat als zml deze lijn voortzet Tim Hofman de volgende is.

@Discopony ik kan er gewoon niet zo zwaar aan tillen dat een bedrijf memes vertaalt en op shirtjes plaatst. Waten het originele tijdsintensieve tekeningen geweest, prima. Maar ik vind dit vele malen minder schadelijk en daardoor ook niet echt de term jatten en diefstal waard. Ik denk dan; als je per se daarover een item wilde maken: waarom dan niet die spelers pakken die anderen echt schade berokkenen. En tof dat je kritisch consumeert!

7 likes

Laatste hoor dan ga ik nasi bakken ha
Maar ik denk dat juist de rol van dit soort programmas is om dingen aan de kaak te stellen die misschien juridisch gezien mogen, maar toch niet oke zijn.
De Panama Papers bijvoorbeeld of multinationals met Nederlandse brievenbusfirma’s of politici die voor een groene partij zijn maar hun vliegreizen naar Brussel declareren als reiskosten voor de partij, of zich inschrijven bij hun moeder om hogere onkostenvergoeding te krijgen.

Het is misschien volgens de regels maar regels zijn niet altijd genoeg, het gaat ook om fatsoen en redelijkheid en doen waarvoor je staat en om het functioneren van die regels in de werkelijkheid. En juist voor die opmerkzaamheid en om dat aan de kaak te stellen heb je onder andere dit soort programmas nodig.

6 likes

Wat is er mis met Tim Hofman dan?

Mee eens! Het is juist zo goed dat er in Nederland een grote sociale controle heerst. Zo komen mensen die kwaad in de zin hebben er (minder lang of) niet mee weg. Een echte journalist of zo’n programma kan echt heel belangrijk zijn, zeker door die research functie die belangrijke feiten naar boven brengt.

1 like

Maar dit is toch geenzins vergelijkbaar met de situaties die je noemt. Helemaal mee eens dat dat de rol is van dergelijke programma’s, maar dat is in mijn ogen écht niet wat hier gebeurt. Er zit een groot verschil tussen structurele problemen aankaarten en een bedrijf aanvallen omdat je weet dat het gaat scoren. Ironisch feitje: zondag met lubach is zelf ook een bijna 1 op 1 gekopieerd concept.

@Ruby Tim Hofman is mijn bec (het was vooral een grapje, hoop niet dat Lubach hier een ding van maakt). Maar de haat is begonnen toen hij een amsterdamse huiswerkschool lanceerde, waar kindjes wiens ouders het kunnen betalen voor minimaal 200 euro de maand begeleiding kunnen kopen. Prima hoor, maar niet als je de voorvechter voor jongeren probeert te zijn. Je kan niet gelijke kansen bevechten en aan de andere kant verdienen aan ongelijke kansen. Klein voorbeeld: hij promote vandaag nog zijn huiswerkschool op instagram. Je kan er een bijspijkercursus kopen. Echt walgelijk als je bedenkt dat alle leerlingen nu thuis zitten en de leerlingen die het kneiterhard nodig hebben, dit soort bedragen niet kunnen ophoesten.

6 likes

Tuurlijk, als je opeens denkt: hey dat kan mijn carrière schaden. Het is niet alsof ze zich daarvoor uitsprak.

6 likes

Ja precies dat soort dingen! Het is niet tegen de wet maar het is zo niet oke.
Misschien dat rumag mij persoonlijk meer raakt omdat het zijdelings mijn sector is en dat ik er daarom van smul. Of dat t idd gewoon een welkome gate in deze treurige thuisblijfdagen is…

Als dit waar is is dit niet zo netjes toch? De reactie van Rumag is walgelijk, maar wederhoor is wel belangrijk.