Het andere Youtubers / Bloggerstopic #10

Hier ben ik het helemaal mee eens.

The law of attraction is eigenlijk zoiets als de selffulfilling prophecy vanuit de psychologie. Het werkt dus zeker wel, met name als je er inderdaad naar gaat leven. Met andere woorden ook echt stappen onderneemt om te komen waar je wil zijn.

5 likes

Tuurlijk heb je in zeker mate invloed op waar je eindigt. Als jij als duidelijke doel hebt dat je een bepaalde opleiding gaat afronden, ga je je daar op aanpassen, stel je dat als prioriteit, ben je gemotiveerd om door te gaan bij tegenslag etc, dus ja: mits de randvoorwaarden (denk aan intelligentie, middelen, stabiele situatie) er zijn heb je dan grote kans van slagen. Zelfde geldt in mindere mate voor bijvoorbeeld: het aanschaffen van een duur middel (een auto, huis), het maken van een lange reis, een bepaalt carrièrepad, een succesvolbedrijf. Als dat je hoofddoel is, richt je je leven daarop in en groeit de kans van slagen. Het is een combinatie van wilskracht, gunstige factoren en geluk (dat je naasten gezond blijven, dat je geen ongelukken krijgt, dat jij gezond blijft, dan je geen onvoorziene financiële ontwikkelingen meemaakt). Als je erin stapt met: mij gaat het nooit lukken, heeft dat waarschijnlijk invloed.

Maar het is zo kwalijk dat attraction te noemen. Noem het motivatie, noem het geluk, noem het hard werk. Ook termen waar ik al kriebels van krijg. Maar aantrekkingskracht, bah. Je trekt het niet aan, je zet je ervoor in. Dat zijn twee hele andere dingen. Als je zegt dat je goede dingen kan attracten, zeg je indirect dat andere mensen die ongeluk op hun bord krijgen dat aantrekken. Dat ze niet genoeg gevisualiseerd hebben. Daarnaast: wordt het hele attraction verhaal tegenwoordig zo vaak toe gepast op dingen waar je als mens simpelweg geen invloed hebt. Op of je een kind mag krijgen, op gezondheid op of je toevallig uit de rij wordt geplukt voor de businessclass. En sorry: maar ik geloof echt niet dat er iets bestaat als aantrekken.

Edit: De law of attraction is in weze het toedienen van extra credits aan jezelf als jou iets lukt dat voor andere minder haalbaar is. Dat is giftig. Niet iedereen kan alles, niet alles is voor iedereen weggelegd en je helpt een ander niet door te zeggen dat dat wel zo is. In ieder geval niet in een samenleving die bepaalde zaken veel meer waarde toedient dan anderen. Want ook zaken als doorzettinkracht, motivatie en intelligentie zijn gewoon niet eerlijk verdeeld.

32 likes

Vreselijk wat er met die kat van teske is gebeurd, wat een wreed einde. Hoop dat ze dat beeld snel wat uit haar hoofd kan krijgen, lijkt me echt naar.

Maar wat ik me dus afvraag als die hond zoveel jachtinstinct heeft, wat was er gebeurd als daar een kind rende? Ik had (tot twee weken geleden :cry:) ook altijd katten en dat waren mn kindjes dus ik zeg daarmee helemaaaal niet dat iets erger is dan het ander. Maar ik vind het helemaal niet de natuur dat een huishond -die je neem ik aan opvoed- een kat zomaar dood wanneer deze een keer ontsnapt. Erachteraan rennen ok, maar doorbijten tot de dood? Ik zou als ik de eigenaar van die hond was echt doodsbang zijn dat het nog een keer ‘mis’ gaat.

Heb zelf ook een hond, ook met katten gehad en als zo’n beest ontsnapt en gelijk iets dood lijkt me dat écht niet ok.

1 like

Oordeel anders ff niet over een ander zn psychische problemen/weg daardoorheen. En dit is echt juist toch ook iets wat je hoopt/denkt als je een burn-out hebt. Kan zooo slecht tegen de manier waarop zij oordeelt

35 likes

Ik heb aan weinig mensen echt een hekel. Maar zij krijgt het voor elkaar.

13 likes

Oh ja Tim volgt wel meer aanstellerige typjes

2 likes

Dank je! Jij beschrijft echt wat ik denk.
Mijn Golden Retriever is enorm bang voor honden, maar als hij een keertje hijgt dan raken mensen al in paniek van hem. Maar als een klein hondje tegen hem blaft dan moet hij dat maar pikken? Er zijn mensen die meters van ons af staan voordat ze naar het gras durven en hun hond oppakken als de mijne te dichtbij komt, maar mijn hond is juist degene die wegsprint. Ik heb ook gewoon een keer een hondje van een buur bijna weggeschopt, omdat hij maar bleef blaffen en dreigen. Het is niet het meest aardige, maar jammer dan.

5 likes

Helemaal eens hoor! Mijn hondje blaft gelukkig nooit naar honden op straat. En dus ook 0 reactie naar de hond die op ons af stormde, daarom schrok ik ook zo. Maar ik ben het er wel helemaal mee eens met wat je zegt, dat veel eigenaren van kleine honden heel nalatig zijn. Ik ben zelf vanuit huis uit altijd opgegroeid met grote honden, dus ik ben niet per definitie bang voor ze. Wel eerder voor bepaalde rassen, ondanks dat ik dat zelf heel stom vind van mezelf, maar ik loop dan liever een blokje om dan dat er mogelijk iets kan gebeuren. Ik wil mezelf absoluut niet bestempelen als een baas qua opvoeding maar wanneer ik met mijn hondje buiten loop luistert ze heel goed.

Edit: overigens betrap ik mezelf wel op de gedachte wanneer iemand met een mega boog om mij en mijn hondje gaat (die dan gewoon netjes aan mijn voet loopt als er voorbijgangers zijn) dat ik in mijn hoofd dan denk “jeetje, van alle honden ben je bang voor haar?” maar nu ik er over na denk komt dat ook ergens vandaan. Wat @Pantalones hieronder al zegt, kleine honden kunnen echt heel vies doen.

1 like

Is er al een hondentopic

37 likes

Ik vind deze discussie juist wel fijn om te lezen. Ben totaal geen hondenmens maar vind het wel heel fijn om andermans meningen hierover te lezen en te leren van hondeneigenaren.

4 likes

Jan Smit is een Nederlandse zanger (en een van de presentatoren van het aankomende songfestival) haha, maar het enige wat ik er over kan vinden is dat hij voorlopig niet meer thuis woont omdat het te druk is met drie jonge kinderen. Oh en dat ie therapie heeft gehad in Spanje en nu weer in Nederland ofzo.

2 likes

Sorry hoor. Even pauze. Jij weet niet wie Jan Smit is? #blessed!!!

80 likes

Zou het niet gewoon een beetje die Hollandse nuchterheid zijn waar je je constant aan moet houden? Helaas, is het voor velen nog moeilijk om toe te geven dat ze psychische klachten hebben en maken we het soms kleiner dan het is, omdat sommigen het aanstellerig vinden. Vond hem er iig nog niet tip top uitzien bij de loting, maar dat kan aan mij liggen.

2 likes

Mja ik weet niet. Hij heeft zelf een burn out en ik herken hel erg van die beginperiode dat je dan tegen jelelf zegt dat zje er snel vanaf bent en binnen een paar weken weer beter gaat zijn. Denk niet dat het neerbuigend is.

Daarbij vind ik dat je inhoudelijk niet over andermans problematiek hoeft te oordelen als ‘slecht voorbeeld van burn-out’, alsof zijn problemen niet legitiem zijn?

18 likes

Zelfs deze ezel heeft al twee keer een kip bij zijn nek gepakt en stond ermee te schudden als een of andere hyena

Edit: ik snap dan weer niet dat mensen katten naar buiten laten? Misschien omdat die van mij geen jas aan hebben maar kan me er niks bij voorstellen

48 likes

Ja wie laat dan ook Gizmo uit (zo noemen wij onze hond als hij er zo bij ligt, no hate)!
Gizmo_(Gremlins)

1 like

Toen ik het in eerste instantie las, was ik het ermee eens (hekel aan het: oh ik ben even uitgeput, week later weer hersteld-frame), tot ik zijn burnout ging googlen. Hij is er al een maand uit, treedt niet meer op, heeft vijf weken therapie gehad in het buitenland en is niet meer thuis bij zijn eigen gezin om rust te krijgen. Klinkt dus best wel heftig. Classic Sanne.

3 likes

@Eddie en ik begrijp ook zijn hoop om beter te zijn voor het songfestival, is natuurlijk een gigantische kans. Overigens woont een vriendinnetje van mij in Volendam en via de roddelpers aldaar hoorde ik dat hij echt een heeeele zware burn-out heeft, echt sneu en heftig. Hij werkt ook al sinds-is 8 is ofzo

5 likes

Ik wil geen discussie starten maar zelf ben ik hier sowieso tegen ivm het ecosysteem, maar buiten dat zou ik me ook echt 24/7 zorgen maken over waar mn kat is. Straks wordt hij gestolen? Aangevallen? Doodgereden? Zou me er echt niet fijn bij voelen. Volgens mij wordt meer dan de helft van de buitenkatten uiteindelijk ook doodgereden maar dat weet ik niet meer zeker.

5 likes

En waarom zou Jan Smit het voorbeeld moeten zijn van een burn-out? Omdat hij toevallig bekend is??
Het is gewoon een mens en hij schrijft er geen boeken over toch?
Echt een gemene tweet van sanneke. Zij is een slecht voorbeeld van een YouTuber nougoed

32 likes