Het andere Youtubers / Bloggerstopic #10

Ik maak me eigenlijk best een beetje zorgen om Sanne als ik alles zo lees. Ze zit duidelijk in de knoop met zichzelf en haar verdriet en aanvaard totaal geen hulp + heeft volgens mij bijna geen sociale kring? Zou echt willen dat er iemand voor haar is en ingrijpt eigenlijk.

2 likes

Ik vind Sanne aan het eind van de dag vooral sneu. Ergens is het zielig: sommige mensen hebben de grootste bakken ellende over zich heen gekregen, en functioneren toch erg goed omdat ze ook gezonde kanten goed ontwikkeld hebben. Goed voor jezelf kunnen zorgen, schouders eronder, niet afhankelijk hoeven zijn van de liefde en inzet van anderen, hulp durven vragen, plezier durven maken. Als je dat allemaal niet ontwikkeld hebt, lijkt het leven me gewoon ronduit belabberd. Ze doet het zelf hoor, maar ik vraag me af hoeveel controle ze erover heeft, want ik kan me bijna niet voorstellen dat ze zich intentioneel zo gedraagt. Lijkt me heel naar voor vooral ook jezelf als je de warmte en vriendschap zo hard nodig hebt, maar elke band die je tegen komt afsnauwt.

25 likes

Sanne is dus eigenlijk gewoon een magneet die altijd de verkeerde kant is omgedraaid. Afstoten in plaats van aantrekken.

Ik denk sowieso dat je twee soorten uitkomsten heb als je heel veel rottige dingen meemaakt of je gaat er echt aan kapot en komt er niet meer overheen Ăłf je leert er mee omgaan, kan veel dingen incasseren en weet op langer termijn ook weer het mooie van het leven in te zien. Maar ik denk niet dat het laatste voor iedereen is weggelegd, dat sommige mensen gewoon niet de kracht hebben om het tweede te bereiken. Dat zelfs een grote supportgroep (vrienden en familie) en bijvoorbeeld psychologische hulp soms niet het gewenste resultaat kunnen bewerkstelligen.

Ik heb een beetje hier gelezen over Sanne en ik maak me wel echt zorgen over haar gedrag en hoe ze met dingen omgaat. Het is onwijs heftig was ze heeft meegemaakt, maar ik vind het niet kunnen dat wat je hebt meegemaakt als excuus kan gebruiken voor hoe je tegen een ander doet. Ik heb ook mijn nodige dingen, maar ga no way dit ‘‘gebruiken’’ om aandacht te zoeken. Ik vind oprecht dat ze hulp nodig heeft, ook al heeft ze er geen geld voor. Ik heb zelf ook niet zoveel om te besteden maar ik probeer zoveel mogelijk hulp te zoeken en er een oplossing voor te vinden. Maarja ze is blijkbaar heel koppig?

Ja dat idee heb ik ook heel erg, maarja negatieve aandacht is ook aandacht en blijkbaar geniet ze daar van. Ik denk ook dat ze zo in een bepaalde visuele cirkel zit en daar heel moeilijk uit kan/wil komen. Ze klaagt over alles, maar wil geen moeite doen om hulp te aanvaarden/zoeken.

1 like

Denk dat niemand daar van geniet. Het negatieve kan wel je comfort zone worden of zijn, het is dan lastig/spannend/oncomfortabel om hier écht wat aan te doen. Verder gaan na een groot verlies (of zelfs meerdere verliezen) is voor iedereen weer anders.

1 like

Ik vraag me ook af of Vera of Teske nu achter de schermen ‘ingrijpen’, want zij waren toch altijd wel goede vriendinnen?

2 likes

Volgens mij zijn zij al een poos niet echt meer bevriend.

Had Sanne van de week ook juist nog over getweet toch, dat ze zich buitengesloten voelde. Niet direct de namen genoemd maar was wel vlak na de boek presentatie van Teske

1 like

Er bestaan (even los van Sanne’s situatie dit) wel effectieve therapievormen waarbij gewerkt kan worden aan factoren die ervoor zorgen dat je beter met tegenslag om kan gaan. Denk zelf niet per se dat er een groep mensen is die ermee kan omgaan, en een groep mensen is die dat niet kan. Denk dat een aanzienlijk deel van de mensen die het niet kan met de juiste ondersteuning iniedergeval een grote stap naar er wel mee om kunnen gaan kan maken. Mensen van je afduwen door snel boos te worden en af te snauwen, is bijvoorbeeld iets waar je met cognitieve gedragstherapie/schemamodi therapie best aan kan werken. En een gezondere omgang met die eigenschap, kan er dan weer voor zorgen dat je meer steun ervaart, omdat je minder vaak denkt dat mensen er niet zijn/tegen jou zijn/iets fouts doen. Even heel simplistisch gesteld dit allemaal hoor. Of het lukt is natuurlijk van enorm veel factoren afhankelijk. Maar het is uiteindelijk voornamelijk gedrag en een gedragspatroon dat ontstaan is, waar je in gegroeid bent, wat voor jou comfortabel aanvoel, maar het is niet permanent. Wel enorm moeilijk.

Edit: en ik wil me verder niet moeien in de vraag of Sanne dat nodig heeft, maar het valt me wel op dat de samenleving ergens ook erg crue is voor mensen met trauma. Je moet vooral doorgaan, je hoofd boven water houden, sympathiek zijn, lief blijven, niet teveel afhankelijk zijn, niet teveel verwachten. Ik bedoel: sympathiek is ze niet, mijn nekharen gaan ook omhoog staan van zo’n tweetje. Maar ik weet niet of ik er beter aan toe zou zijn met wat zij allemaal meegemaakt heeft. En ga eraan werken, het is er, het kan, gezondheid zou nooit tegengehouden moeten worden door financien: maar ik snap wel dat zij die drempel enorm ervaart. En Sanne’s grootste nadeel is dat ze het internet nodig lijkt te hebben, maar daardoor elke stomme move direct online staat.

16 likes

Ik moet telkens als ik hierover lees denken aan een zinnetje uit ‘somebody that I used to know’ namelijk “you can get addicted to a certain kind of sadness”

Ik denk echt dat dat zo is, en dat is heel verdrietig voor haar. Ze zal zelf de motivatie moeten vinden om hieruit te komen, maar het is moeilijk omdat ze het ook zelf in stand houdt. Ik wil hier ook niet over oordelen, want het is echt moeilijk en vanuit haar optiek staat ze ook machteloos. En als je lang verdriet hebt gehad, is blijdschap soms ook een heel eng gevoel.

11 likes

En @Calypso ik krijg dat idee ook bij Sanne en ik herken dat gevoel. Ben zelf jaren depressief geweest en toen dat een paar jaar geleden begon op te klaren kreeg ik het ineens benauwd. Ik voelde me heel kwetsbaar omdat ik eigenlijk helemaal niet wist hoe ik ‘gelukkig’ moest zijn en ook omdat ik bang was om dat gevoel weer kwijt te raken. Wist immers de andere kant/het diepe zwarte gat van depressie en de gedachte dat ik even gelukkig kon zijn maar dat ook weer weg kon vallen beangstigde me enorm. Dan maar liever depressief blijven, want dan zou ik niet teleurgesteld raken ofzo. Heb mezelf toen ook een poosje onbewust gesaboteerd.

Disclaimer: Dit vertel ik niet om het om mij te laten draaien en ik weet natuurlijk niet of het bij Sanne ook zo werkt, maar weet door mijn eigen ervaring dus wel dat het een element kan zijn dat mee zou kunnen spelen in haar - niet altijd even handige - gedrag

16 likes

Alwin is echt mijn BEC, maar toch blijf ik kijken whyyy😭 vandaag ergerde ik me weer zwaar aan de video. Ten eerst dat gezeik van “ik moet dan wel alleen uit automaten eten, maar ik ga mezelf niet laten verhongeren dus ik combineer het met producten van thuis”. Misschien had je je dan beter moeten voorbereiden en wat is de challenge als je de regels buigt als het “moeilijk” wordt. Zou juist grappig zijn als hij dan gewoon chips en koekjes ofzo als avondeten had. Ik vond het nog het ergste dat hij met zn inhalige grabbelhandjes al dat geld uit die automaat pakte. Je snapt heus wel dat het bedoeld is voor armere mensen of zwervers ofzo, pak dan gewoon 1 of 2 muntjes als je per se wil en niet fucking alles.

De video met Lisa vond ik wel leuk, maar ik vind lisa sowieso leuk. Ben benieuwd wanneer zij een kanaal gaat starten.

11 likes

Hahaha wat goed beschreven. Heb op basis van jullie reviews de video maar niet aangeklikt, ruiken aan een blik knakworst en ze daarna nog door de lengte snijden, brrr. Wie eet er ĂŒberhaupt nog uit automaten als je op elke straathoek wel een eettent kan vinden maar okĂ©. Ik denk dat wel dat Alwin potentie heeft om er iets beters van te maken. Met kerst deed hij een Tasty (of hoe dat ook heet)-video (waarbij Sanne te gast was trouwens) en toen ging hij wel all out met die recepten.

1 like

Wie eet er ĂŒberhaupt nog uit automaten als je op elke straathoek wel een eettent kan vinden maar okĂ©.

Huh, dit was juist de challenge waar de hele video om draait?

Overigens eens met wat iedereen hier zegt. Hij heeft wel regelmatig leuke vide ideeĂ«n maar de uitvoering zijn zeer matig. Ik heb bij zijn video’s vaak het gevoel alsof hij maar snel effe een video in elkaar wil knallen voor de views of omdat hij wat moet uploaden, maar dat hij eigenlijk niet zoveel zin heeft om de video te maken. Terwijl dit zijn werk is toch he? Daarnaast vindt hij zichzelf volgens mij echt een hele goede kok haha terwijl tja, dit niet echt blijkt uit zijn video’s.

2 likes

Oh wat balen voor Bonnie met haar bad (het past niet meer op de afvoer nu de vloer vernieuwd is).
Maar toen ik hoorde dat ze de vloer gingen vernieuwen in verband met lekkage was het eerste wat ik dacht: ik hoop dat ze er wel aan gedacht heeft dat ze afvoer op de juiste plek moet komen anders past haar bad niet meer. Nu is het een ander probleem dan dat, maar ze hebben dat blijkbaar niet van tevoren overlegd?

Ik denk trouwens dat er wel een oplossing te vinden moet zijn met een slang of een trechter o.i.d. dus dat het uiteindelijk wel goedkomt, maar ik moest eerlijk gezegd wel een beetje lachen om haar reactie omdat ik die zo herkenbaar vond.
Ik snap dat ze baalt, maar ze brengt het nieuws echt net alsof het leven vanaf nu geen zin meer heeft. En dat stort OOK het goedkope schoenenrek nog eens in. Ik zag mezelf daar gewoon staan met hetzelfde humeur als ik het was haha.

18 likes

Ik wist niet want zijn opzet was, want ik heb deze video na die beschrijvingen hier maar overgeslagen. Maar ik zie weleens vaker van die automaat-video’s en dan vraag ik me, net zoals bij de video van Alwin dus, altijd af waarom die automaten ĂŒberhaupt nog bestaan als je bijna overal eten kunt halen tegenwoordig.

1 like

Haar vader is volgens mij dusdanig handig dat ie t kan fixen. Moest stiekem ook wel n beetje ‘lachen’ om d’r reactie maar ze was die hele vlog al beetje down omdat ze ongesteld was, dus zal ook daardoor wel komen dat ze wat extra reageert. Dat bad is wel haar liefde lol.

1 like

Ozo haha, ja volgens mij had hij een video van Rutger gezien en leek hem dat simpelweg ook leuk om te doen. Zat volgens mij niet echt een diepere gedachte achter. In het ‘normale leven’ zal je inderdaad nooit in de situatie zitten dat je een hele dag alleen maar uit automaten moet leven.

Inderdaad
 “wat gebeurt er als je ongetraind een marathon loopt”

Geen goed plan maar oke.
Resultaat: ze ging 8 km lopen

maak het dan “wat gebeurt er als je ongetraind een hardloopwedstrijd doet”.
Hierdoor snap ik waardoor mensen (de in mijn ogen domme) vraag stellen hoe lang een marathon is.

1 like