Maar als je klachten hebt weet je toch dat het veel genuanceerder ligt dan dit? Het is bijvoorbeeld niet enkel 385 euro, ik betaal bijvoorbeeld ook maandelijks premie. Daarnaast: starten aan zorg (en dus kosten maken) betekent in de huidige ggz gewoon niet dat je er klachtenvrij weer uit rolt. Het is geenszins vergelijkbaar met andere vormen van gezondheidszorg, die ook eigen risico kosten, maar vaak ook directe effecten laten zien (mijn longontsteking jaren geleden kostte me mijn eigen risico, maar ik werd wel binnen enkele weken beter). Terwijl mijn psychische struggles al jaren geld kosten, terwijl er bij lange na niet hetzelfde niveau vooruitgang is, hoe hard ik me ook inzet, vaak vooral ook door bureaucratische bullshit (heb ergens nog een hilarische factuur liggen van een groot ggz aanbieder die 1000 minuten intake declareerde om te concluderen dat ze me niet gingen behandelen, omdat mijn problematiek niet complex genoeg was). Zelfde vergekijking geldt voor een mobiele telefoon: ik betaal er graag twee tientjes in de maand voor, maar hij werkt, ik heb in heel Europa internet en nooit problemen
Het is niet zo dat je goede psychische zorg met je eigen risico koopt. Waardoor ik oprecht begrijp dat je twijfelt over of je dat geld wel wilt uitgeven. Vooral als dat potje hetzelfde potje voor noodgevallen of een vakantie is.