Het andere Youtubers / Bloggerstopic #10

Maar als je klachten hebt weet je toch dat het veel genuanceerder ligt dan dit? Het is bijvoorbeeld niet enkel 385 euro, ik betaal bijvoorbeeld ook maandelijks premie. Daarnaast: starten aan zorg (en dus kosten maken) betekent in de huidige ggz gewoon niet dat je er klachtenvrij weer uit rolt. Het is geenszins vergelijkbaar met andere vormen van gezondheidszorg, die ook eigen risico kosten, maar vaak ook directe effecten laten zien (mijn longontsteking jaren geleden kostte me mijn eigen risico, maar ik werd wel binnen enkele weken beter). Terwijl mijn psychische struggles al jaren geld kosten, terwijl er bij lange na niet hetzelfde niveau vooruitgang is, hoe hard ik me ook inzet, vaak vooral ook door bureaucratische bullshit (heb ergens nog een hilarische factuur liggen van een groot ggz aanbieder die 1000 minuten intake declareerde om te concluderen dat ze me niet gingen behandelen, omdat mijn problematiek niet complex genoeg was). Zelfde vergekijking geldt voor een mobiele telefoon: ik betaal er graag twee tientjes in de maand voor, maar hij werkt, ik heb in heel Europa internet en nooit problemen

Het is niet zo dat je goede psychische zorg met je eigen risico koopt. Waardoor ik oprecht begrijp dat je twijfelt over of je dat geld wel wilt uitgeven. Vooral als dat potje hetzelfde potje voor noodgevallen of een vakantie is.

7 likes

Ik heb dus werkelijk nooit nooit nooit aan het geld gedacht voordat ik naar de dokter ging voor een doorverwijzing?? Als je kanker hebt ga je toch ook niet geen chemo nemen omdat het te duur is…

Mja misschien is niet nadenken over lange termijn dingen wel een reden waarom ik therapie nodig had. Dat kan ook

60 likes

Je hebt helemaal gelijk dat je totaal geen garantie hebt dat je ook werkelijk van je psychische klachten af komt wanneer je hulp zoekt. Ik heb ook 5 verschillende psychs versleten in 8 jaar tijd voordat ik (voor mij) de juiste had. En nee, ik ben nog steeds niet van mijn klachten af helaas. Maar betekent niet dat ik niks aan de hulp heb gehad. Toen ik hulp zocht wilde ik er in ieder geval alles aan doen (samen met een psycholoog) om m’n levenssituatie beter te maken (zonder 100% garantie op herstel).
En als je klachten hebt, of dit nou psychische of lichamelijk zijn, dan heb je toch nooit 100% garantie dat je beter wordt? Als je door je huisarts wordt doorgewezen wordt voor een duur lichamelijk onderzoek, en er blijkt dat je een ziekte hebt die niet te genezen is, denk je toch ook niet, shit zonde van het geld van het onderzoek.

Edit: Wat voor maandelijkse premie betaal je per maand?

1 like

Ja en nee. Als ik door de huisarts wordt doorverwezen met klachten, verwacht ik een vorm van oordeel over wat het is en wat ik ermee kan. Dat volgt in de meeste gevallen. En als jet niet volgt, volgt vaak de geruststelling; daar betaal ik ook graag voor.

Bij ggz ligt het in mijn ervaring echt anders. Of je behandeling krijgt is al een vraagstuk (terwijl je wel kosten maakt), of je een fijne therapeut krijgt, de juiste diagnose. Allemaal vragen die daar relatief onzeker zijn. Om nog maar niet te praten over of je er uberhaupt beter uit komt, want slechter is ook een optie. Mijn laatste psycholoog was de fijnste ever, maar ik heb voor de stap naar de huisarts oprecht overwogen om te wachten of de klachten gewoon zouden verdwijnen. Overwogen om van het geld gewoon een paar weken op Texel in een huisje te gaan zitten. Wetende dat de molen van intake, teleurstelling en kosten gewoon erg naar is. En als je ernstige klachten hebt die je dagelijks functioneren zwaar verhinderen snap ik dat je koste wat kost kiest voor zorg, als je nooit iets hebt snap ik ook dat je kiest voor zorg, maar als je al een nare ervaring hebt of er iets sluimerend aanwezig is met ups en downs, snap ik dat kosten meewegen. Want je weet niet of je dit keer beter uit het circus komt dan de keer ervoor.

Eh, maandelijkse zorgpremie? Is toch elke maand 120 euro.

5 likes

Ok, ik denk dat jou ervaringen met ggz inderdaad behoorlijk anders zijn geweest. Klinkt oprecht heel vervelend en snap dat je hierdoor een negatieve kijk hebt gekregen. Bij mij is ook heus niet alles perfect geweest, maar ben (gelukkig) nooit ergens weg gestuurd of zoiets zwaars wat me heeft doen twijfelen om überhaupt (nogmaals) hulp te zoeken.
Oh en je bedoelde gewoon de zorgpremie haha, ik dacht iets specifieks voor ggz. Is idd jaarlijks bovenop de 385 eigen risico veel geld. Daar had ik serieus nog niet eens aan gedacht zo automatisch gaat dat eraf iedere maand. Maar om terug te haken op mensen die ā€˜klagen’ dat ze geen hulp kunnen zoeken omdat het veel geld kost: voor deze mensen is in Nederland gelukkig wel zorgtoeslag.

1 like

Maar zorgtoeslag dekt alsnog het eigen risico niet. Het is vaak niet eens genoeg voor de maandelijkse zorgpremie.

2 likes

Er wordt toch gewoon gekeken naar je inkomen of je hier recht op hebt?

Maar goed, nu zijn we het topic helemaal aan het overnemen over de kosten van de ggz en dergelijke. Lijkt me niet de bedoeling. Ik was misschien iets te voorbarig om te zeggen dat ik 30 euro per maand eigen risico voor goede psychologische zorg niet duur / het waard vind. Want ja ook ik betaal maandelijkse premie. Mijn bericht kwam simpelweg voor uit frustratie uit mijn eigen ervaring dat ik mensen zie struggelen met psychische klachten die geen hulp zoeken omdat het te duur zou zijn, maar die het echt niet financieel superkrap hebben. En ik dit irritant maar ook zonde vind.

@HvO: Ik zeg nergens dat de zorgpremie te maken heeft met het eigen risico? Alleen dat het eigen risico max ongeveer 30 euro per maand zijn. En dat mensen die niet zoveel te besteden hebben zorgtoeslag kunnen krijgen. Is beter dan niets.

Ik kan het niet aan als Nederlanders zeuren over het zorgsysteem. En dat het ā€œduurā€ is.
Ik maak ook niet maandelijks met een grote glimlach 130 euro over, maar man, ons systeem is zo fucking goed, we staan in de top 3 van de wereld (iig in de afgelopen jaren).
Iedere persoon in Nederland kan, ongeacht de financiƫle situatie, de zorg krijgen die hij of zij nodig heeft. En ja, er zijn altijd mensen die net buiten de toeslagenboten vallen, krap bij kas zitten, een hoge premie en ieder jaar eigen risico betalen enz. Dat is heel vervelend, maar dat is relatief gezien een enorm luxeprobleem. De zorg is er & als we kijken naar de schulden die men in andere landen oploopt vanwege medische kosten en een kut systeem, dan kunnen we in onze handjes klappen.

En even specifiek op deze situatie: 385 euro eigen risico. Kan nog gespreid betaald worden. Sanne heeft een iPhone. Huurt een eigen appartement in Rotterdam? Verft d’r haren met regelmaat. Heeft verschillende boeken. Allemaal random info, gebaseerd op haar instagram. Niets in mij gelooft dan dat je geen 38,50 per maand kunt besparen om notabene je levenskwaliteit te proberen te verbeteren.

69 likes

En ze leeft nu ook van een bijstanduitkering waardoor die 30 euro nu wel te veel kan zijn. En daarnaast zoals hierboven al gezegd misschien is de drempel wel heel hoog en gebruikt ze de kosten misschien ook een beetje als excuus.

2 likes

Ja, ik denk dat we hetzelfde denken, want het lijkt mij ook een excuus. Wat heel legitiem voelt als je krap bij kas zit. En 30 euro kan ontzettend veel geld zijn voor haar, waar ze dus iets anders voor zou moeten inleveren. Maar dat het NIET kan, kan er bij mij niet in. Wel dat het een legitieme reden is om niet te willen en onbewust ook een excuus.

Maar zorg verlenen kost nou eenmaal ontzettend veel geld?? Ook al is het kut en vraagt niemand erom om ziek te worden, maar het zal toch betaald moeten worden. Dan mogen we in Nederland toch echt blij zijn dat we niet zomaar failliet kunnen gaan van een gebroken been.

6 likes

Huh dit vind ik wel echt een rare vergelijking :sweat_smile:
Ik vind dat we inderdaad niks te zeuren hebben om ons zorgsysteem. En niet omdat ze het in andere landen slechter hebben dan ons. Maar omdat we echt geluk hebben dat als we iets krijgen waarvan de behandeling heel veel geld kost, we percentueel maar een schijntje hoeven te betalen.
Betekend niet dat je niet mag balen van een hoge rekening voor een ziekte die je niet wilt hebben. Want iedereen geeft z’n zuurverdiende centen natuurlijk aan leukere dingen uit.

26 likes

Ik vind het wel ernstig dat er in Nederland tegenwoordig zorgmijders zijn vanwege de kosten. Het eigen risico mag van mij ook echt worden afgeschaft. Van ziek zijn word je alleen maar armer.

7 likes

Het gaat hier steeds over een eigen risico dat max 385 is, maar is dat juist niet minimaal?
Het is niet slim als je sowieso al weinig geld hebt, maar je kunt je eigen risico in Nederland toch ook veel hoger instellen zodat je minder premie hoeft te betalen?
En als je dan zorg nodig hebt, moet je toch veel meer dan 385 euro zelf betalen?

Gewoon een praktische vraag hoor, omdat ik me afvraag hoe dat precies zit.

3 likes

Ja inderdaad! Dus stel dat iemand dat gedaan heeft, dan is de drempel om de zorg te regelen die je nodig hebt nog veel hoger want dan moet je dus wel 885 euro zelf betalen in plaats van 385 euro.

3 likes

Als je dit Ʃcht vindt zou ik me eens gaan verdiepen in de hoeveelheid zorgmijdende personen in Nederland. De hoeveelheid mensen die nu de klok luiden om de ggz, de hoeveelheid veel voorkomenden problematiek die niet vergoed wordt. Ja we zijn geen Amerika, het is hier relatief gezien geweldig, maar er gaat gezien de hoeveelheid geld die we in ons zorgsysteem gooien veel te veel mis. En daarnaast: mensen doen altijd alsof je de zorg krijgt: maar we betalen hem ook gewoon zelf he. Het is geen cadeautje dat de staat ons geeft waar we o zo dankbaar voor moeten zijn. Ik denk echt: als je de Nederlandse zorg ophemelt is er nog nooit iets voorgekomen waardoor me met een opgetrokken wenkbrauw naar de zorg kijkt (specifiek als het gaat om ggz, maar die discussie is een paar weken terug ook al gevoerd, dus niet het herhalen waard).

Daarnaast: je kan niet in een anders portemonnee kijken. Sanne had bijvoorbeeld tot voor kort een baan waar ze erg blij mee is en die raakte ze kwijt buiten haar eigen schuld. Ik weet niet wat ze nu doet, maar als ze bijvoorbeeld op bijstandsniveau moet leven kan ik me voorstellen dat je gewoon geen 30 per maand over houdt, terwijl je wel je iphone en appartement uit betere tijden hebt. En het is nou niet zo dat je om de lasten te drukken even je appartement in Rotterdam uit gaat voor iets goedkopers: want dan komen we in nog zo’n sector die door idiote beleidskeuzes niet goed functioneert.

31 likes

Ben inmiddels al 1,5 jaar in therapie en heb ook nog nooit eigen risico moeten betalen en heb gewoon een basisverzekering.

1 like

Hoe kan je twee keer volledig je eigen risico moeten betalen? Of zat er dan dus een jaar tussen of net in december en januari bijvoorbeeld?

Ik dacht dat ik de enige was. Misschien komt de rekening nog, maar alles is al gedeclareerd.
Heb 1 keer mijn eigen risico volledig moeten betalen toen ik bij een zelfstandige psycholoog zat en dat was toen wel even schrikken. Maar ja, dat was dus een zelfstandige.