Het andere Youtubers / Bloggerstopic #10

Ja precies dat laatste. Ik ken bijv. iemand die nooit wat had en daarom haar eigen risico maar op maximaal had gezet. Op 1 januari moest ze opgehaald worden met de ambulance. Iedereen moet natuurlijk een eigen afweging maken maar dat geld achter de hand houden lijkt me wel slim.

1 like

Sorry maar ik ben het niet met je eens. Ja ons zorgsysteem is tot op zekere hoogte goed: als je gezond bent en misschien iets een keer krijgt wat een duidelijke begin en eind heeft maar voor heel veel chronisch zieken is ons zorgsysteem niet prima. Mijn pa heeft een progressieve ziekte dus naast de jaarlijkse premie is hij sowieso het volledig eigen risico kwijt. Daarnaast moet hij maandelijkse ook nog een eigen bijdrage betalen voor zijn medicatie omdat niet alles wordt vergoed, de therapieƫn die hij nodig heeft zijn ook niet volledig te verzekeren want hij is uitgesloten van de verzekeringen die dit vergoeden vanwege zijn ziekte. En zodra hij hulpmiddelen nodig heeft zoals een rolstoel betalen we ook daar weer eigen bijdrage voor. Nu snap ik dat bovenstaande plaatje niet geldt voor mensen met psychische problemen maar ik snap wel dat alle bijkomende kosten een drempel vormen voor heel veel mensen om hulp te zoeken.

En vergeet niet dat de buitenkant niet alles zegt over iemands portemonnee. Ik weet nog heel goed dat mensen het niet geloofden wij een jaar onder bijstandsniveau leefden want we hadden een koophuis en we hadden ook huisdieren. Mensen vergaten voor het gemak dat we beiden hadden aangeschaft in betere tijden en dat je dit niet direct weg doet zodra het financieel moeilijk wordt.

13 likes

En niet alleen in vergelijking met andere landen, uiteindelijk betalen we maar een schijntje van de werkelijke kosten van een behandeling. De zorg is nu eenmaal duur. Ziek zijn is nu eenmaal duur, hoe kut ook.

5 likes

Dat is het ook maar het is wel wat er gebeurd. Veel mensen weten dit niet en ontdekken dit bijvoorbeeld pas wanneer ze een tandartsverzekering willen afsluiten en dan ontdekken dat dit niet zomaar kan.

1 like

Bij mij kwam dit allemaal pas nadat de therapie was afgesloten.

5 likes

In januari kun je je verzekering nog aanpassen toch? Vriendin van mij had haar eigen risico voor het eerst verhoogd en lag toen op 2 januari met malaria op de IC, maar toen kon ze d’r verzekering nog terug aanpassen

1 like

Nou ja niet iedereen kan die verantwoordelijkheid goed aan. Zeker als je weinig geld hebt om van te leven is dat moeilijk en het is ook bewezen dat je dan soms ā€˜domme’ keuzes maakt omdat je minder in staat bent op de lange termijn te denken dus ik vind het nogal lullig om dat ā€˜oenig’ te noemen.
Als je geld bij elkaar moet schrapen om van te leven is het verleidelijk je eigen risico omhoog te gooien zodat je premie daalt, ook al is dat voor sommige mensen een ontzettend slechte keuze.

*Ik lees sommige reacties hier en dan denk ik ā€˜Als je je nooit zorgen hebt hoeven maken om zorgkosten snap in dat je er zo over denkt maar dan heb je wel een privilege dat veel mensen (ik vind het betrekkelijk veel voor het ā€˜goed geregelde Nederland’) niet hebben.’

16 likes

Dit dus.

@ZusjevanJoost

Hoe je meermaals het eigen risico betaald

Huisarts verwijst je door. Intake 1 in het najaar, 10 weken wachttijd + intake duurt twee maanden. Conclusie: je lijdt niet genoeg, we verwijzen je door. Intake 2 richting de zomer, terug naar eerstelijn, we concluderen samen na enkele gesprekken dat het niet helpt en dat ik eigenlijk bij de zorg van intake 1 hoor.

Ik heb toen dus verdere doorverwijzing geweigerd, deels om te kosten (het had zo een derde jaar eigen risico kunnen worden), deels omdat ik er geen vertrouwen in had en al zeker 10 maanden verder was en me alleen maar rukker ging voelen. Twee jaar later heb ik in een periode dat ik vrij was, mijn spaargeld in een particulier iets gestoken dat het fysieke deel van de klachten heeft geholpen. Zes jaar later klop ik met klachten aan bij de huisarts, doorverwijzing naar psycholoog en uiteindelijk word ik nu ā€œbehandeldā€ voor hetgeen waar ik toen al mee aanklopte. Cirkeltje is rond: dit is eigen risico 3.

Eindstand heb ik dus drie keer eigen risico betaald om passende zorg te krijgen en over de duizend euro betaald. Ik kan het goed missen, dus vind het niet heel erg, maar heb alle begrip voor mensen die aarzelen. Het is nu tien jaar nadat ik voor het eerst bij de huisarts zat en zei; het lukt me niet. En dan zie ik mezelf nog als licht geval he: ik krijg nu zorg, voel dat het werkt en mijn leven stond niet stil en heeft zich mega leuk ontwikkeld. Ik ken iemand die zo’n zelfde pad bewandeld heeft, bij wie dat allemaal is ingestort. Die al jaren eigen risico betaalt om van het kastje naar de muur te gaan en ondertussen zichtbaar lijdt.

3 likes

Even iets anders. Aranka heeft een artikel over corona waarin ze affiliate links heeft naar antibacteriƫle gel en dergelijke.

Vind dat soort dingen jammer, vind haar een toffe Blogger en zakelijk gezien vind ik het slim (volgens mij is ze ook gewoon met SEO waardoor ze met zo’n artikel best wel wat kan verdienen) maar vind het toch wat onsympatiek en paniek zaaien.

9 likes

Eigen risico was niet op, maar zal denk ik dan liggen aan mijn aanvullende verzekering. Of zoals ik al zei dan moet de grote schrik nog komen.
Ik heb ook nooit gezegd dat de ggz goedkoop is (heb ik het überhaupt niet over gehad), maar alleen dat er hulp KAN zijn dat goedkoper is. Zo zat ik het eerste jaar bij een maatschappelijk werker via de huisarts. Die had een paar gesprekken met me en kon daarna met de huisarts in overleg gaan over eventuele behandelaren die het beste bij mij paste. Geen idee of dat bij elke huisarts is, maar het is het vragen waard

1 like

Ik heb mij er altijd over verbaasd dat veel studenten, die financieel niet kapitaal krachtig zijn, nog steeds voor een hoog eigen risico gaan en/of geen tandarts rekening hebben. Vooral toen een vriend van mij dat vroeger deed want die verzekering koste toch weer een paar biertjes per maand. En dan een maand later opeens ontzettende pijn en de oelewapper moet vervolgens bij zijn ouders en vrienden aankloppen om de ingreep te kunnen betalen. En een jaar later toch weer alles bij het oude laten. :sneezing_face:

Ik vind het wel raar dat ik dan bepaalde science-based therapie niet vergoed krijg maar bepaalde alternatieve geneeswijzen (gedeeltelijk) wel. Als ik die zou willen hebben. Dat zou andersom moeten zijn.

4 likes

Waarom niet? Denk dat mijn buurvrouw dit ons ook zou aanbieden.

6 likes

Ik denk niet dat ze in het huis van hun buren het gaan doen :sweat_smile: En anders is het wel meteen weer schoon

2 likes

Nou ik zou het ook behoorlijk vreemd vinden hoor als mensen in mijn huis samen zoudenngaan douchen en zelf zou ik ook niet zo bij de buren gaan douchen ook al zouden ze het zelf aanbieden (dat was bij hen wel het geval). Maar ik vind het niet vreemd dat anderen er wel gebruik van maken als het ze wordt aangeboden. (Het douchen op zich, niet het samen douchen dus.)
Maar goed het zal er ook aan liggen hoe je met je buren omgaat. Ik weet niet eens hoe mijn buren heten.

3 likes

O ja ik zou daar onwillekeurig ook wel aan moeten denken, vooral omdat ik samen douchen verder echt verschrikkelijk vind: niet goed onder de straal kunnen staan en koud. Zie los van eventuele seks weinig voordelen.
Zou 't dus zelf ook niet doen als ik elders zou moeten douchen, als mijn buren 't zouden vragen zou ik er overigens wel mee instemmen, misschien zouden ze denken dat ze je daar minder mee in de weg lopen of houden zij wel van een half straaltje en kou ofzo, zou dan gewoon hard proberen om er niet aan te denken.

1 like

Ik vind het huis van deze YouTuber altijd zo tof en wat ze allemaal kan maken, waaronder deze kussens. Edit: Deze vrouw had schijnbaar ook een gecancelde Netflix-show.

7 likes

Ik snap de tag niet?
Ik ben niet verbaasd dat zorg zoveel geld kost en zeg ook zeker niet dat het verstandig is om je eigen risico zo omhoog te gooien (als je dat geld niet achter de hand hebt), alleen dat dat ook mogelijk is dus dat de mogelijke kosten niet max 385 euro zijn.

Overigens woon ik al jarenlang niet in NL dus heb ik ook geen NL verzekering, vandaar dat ik niet volledig op de hoogte ben rondom de ins&outs van het eigen risico en vandaar dat ik het vroeg.

Ik heb al sinds 2016 (wat ik in ieder geval terug kan zien) een eigen risico van €885, dit wat mij per jaar ruim €200 aan polis scheelt. Ik heb afgelopen jaren nog geen keer mijn eigen risico opgemaakt (niet boven de €200 gekomen ongeveer). Ja dat is een risico maar voor mij het risico waard. Ik heb het geld achter de hand mocht het nodig zijn.
Is het verstandig? Weet ik niet. Zou ik het andere aanraden? Als je weinig zorg nodig hebt gehad en het risico kunt en wil nemen, ja. Werkt dit voor iedereen? Nee maar voor mij wel.

En als ik zorg nodig heb waardoor mijn eigen risico eraan gaat dan kost mij dat in een jaar Een kleine €300 meer dan dat ik een laag eigen risico zou hebben (€385+€210= €595 €885-€595=€290). Dat risico wil ik lopen zolang ik niks geks ga doen (gekke sport, baan, vakanties, kinderen wil krijgen etc). En tuurlijk een ongeluk zit in een klein hoekje en kan snel gebeurd zijn en heb je niet in de hand. Maar voor nu werkt dit voor mij, met nadruk op voor mij.

1 like

Die vakantie van Josh, wat een luxe zeg… Ze koopt ff 13 cadeaus voor Alexis om haar te vermaken in het vliegtuig :sweat_smile: Alexis is wel echt een dropje, zo schattig

6 likes

Elke keer als ik Nick zie denk ik ā€œHeeey El sonā€

32 likes