Even overkoepelend, sorry als het te meta wordt hoor.
Semantische gedachten over woord ‘priviledge’
Een tijdje geleden is me opgevallen dat het woord ‘privileged’ zelf, de discussie ook niet helpt. Het duidt aan dat jij privileges hebt ten opzichte van anderen, bijv. wit ten opzichte van zwart. En je merkt dat dat woord mensen snel stoort, omdat je dan (zoals hierboven een aantal keer gezegd) lijkt te zeggen dat die mensen geen handje hebben gehad in hun eigen ‘succes’. Daardoor schieten mensen snel in de verdediging, wat ik begrijp. Hierna is de discussie meestal over, echt zonde.
En eigenlijk is dat ook wat de standaard zou moeten zijn: niet gediscrimineerd worden, genoeg geld hebben, etc. Dus als ik mocht kiezen
zou het niet zo klinken alsof ‘niet-gepriviligeerd’ de standaard is en ‘geprivilegieerd’ daarboven staat (dat is voor beide partijen niet leuk) maar dat de (in onze versie) ‘privileged’ de standaard is en er een woord zou zijn om de niet-priviledged aan te duiden. Omdat het toch zorgt dat de privileged zich de problematiek meer aantrekken en het ook als hun probleem zien ipv in de verdediging gaan. Ik denk echt dat ik dit heel onduidelijk op heb geschreven hahah. Benieuwd of dit ergens op slaat.