Het andere Youtubers / Bloggerstopic #11

‘Geloof’ jij in de Law of Attraction? (Anoniem)

• Ja
  • Nee
  • Ik heb deze poll gevisualiseerd

0 stemmers

Maar niet iedereen kan met vakkenvullen (of überhaupt met werken in welke vorm dan ook) sparen om een huis te kopen? Of negeer je dat deel van mijn zin gewoon doelbewust?

1 like

Nee, dat negeer ik zeker niet bewust. Maar als je 40-60 uur werkt dan zou je toch gewoon moeten kunnen sparen, ook al is een vakkenvullersloon schamel? Ik zie even niet wat ik over het hoofd zie.

Ja en die mensen waar jij aan refereert, die niet kunnen werken, hebben heel veel vrije tijd. Ook een privilege.

1 like

Het leven is geen bitterbal

21 likes

Weet niet of het al geplaatst is hier, maar Jenny heeft de sleutels van haar ‘boshuis’!

6 likes

Het leven is geen ponykamp

10 likes

21 is ook nog eens echt piepjong wajo

1 like

Tuurlijk zijn er op iedere situatie dramatische uitzonderingen te bedenken. Ik trek het begrip privilege alleen niet zo ver door. Maar ik begrijp dat dat door (veel) mensen anders wordt gezien.

En for the record: ik heb een vaste baan en kan ook geen huis kopen hoor. En als je een van mijn vorige posts leest, weet je dat ook ik te maken heb met ingrijpende situaties in mijn leven. Dus ik hang echt niet de ‘het leven is maakbaar’-filosofie aan.

Maar als iemand (@Fishing in dit geval) bewust bepaalde keuzes maakt die niet per se heel leuk zijn (veel vakkenvullen), maar in the end wel wat opleveren (in haar geval dus een koophuis. Dat zal idd niet bij iedereen lukken. Je zult bv. maar in Amsterdam wonen.) dan mag zij daar toch trots op zijn dat ze dat voor elkaar heeft gekregen? Zelf, door hard te werken. Ik vind het gewoon jammer dat zo’n verhaal gelijk weer de kop in wordt gedrukt met een dooddoener als: ‘ja, maar jij kúnt vakkenvullen en sparen, realiseer je je wel hoe geprivilegieerd je bent?’ Je mag er niet trots op zijn en moet jezelf een soort ‘sorry dat ik besta’-houding aanmeten. Dat gaat mij te ver qua correctheid. En het is prima als we daarin van mening verschillen.

7 likes

Zij is nou een uitstekend voorbeeld van hoe je geprivilegieerd een huis kan kopen. 10k binnen harken, maar er niet voor hoeven werken.

4 likes

Maar het is echt ver overtrokken om te stellen dat je dan niet trots op jezelf mag zijn! Dat zegt niemand volgens mij. Ik vind in elk geval dat @Fishing zeker wel trots mag zijn dat ze met 21 een hypotheek had. Ik denk dat ik met dubbel zo oud nog geen eigen huis zal hebben :joy: het is zeker een prestatie. Wat we zeggen, althans ik, is dat je niet moet doen alsof je alles helemaal vanaf 0 bereikt. Dat is gewoon nooit zo, in welke vorm dan ook komen er dingen bij kijken waar je geluk mee moet hebben. Dat net de markt ook gunstig uitviel toen je zocht misschien, dat net het huis dat je wilde in de verkoop was gegaan, dat je niet net werkeloos bent geworden waardoor je spaargeld in het water valt*, wat dan ook! en dat geeft ook niet, daardoor is je prestatie niet ineens niks waard. Het is dus ook geen wedstrijd om de allergrootste pechvogel ter wereld te vinden en als díé dan een huis koopt of een marathon rent, dán pas is het bewonderenswaardig. Je kunt m.i. hartstikke blij met en trots zijn op wat je hebt, óók als je gewoon erkent dat je met bepaalde dingen geluk had.

*dit is wederom een metafoor, geen analyse van het huis van @Fishing !

3 likes

Nee ok, dan begrijpen we elkaar misschien verkeerd. Ik sloeg aan op de reactie van iemand die schreef: ‘Maar jij kunt tenminste vakkenvullen, dat kan niet iedereen.’ En dan zucht ik een x en denk ik: nee, als geboren bent zonder armen wordt vakkenvullen inderdaad knap lastig.

Als jouw argument was aangevoerd ‘je zit in een situatie waarin je blijkbaar geen/weinig vaste lasten hebt waardoor je zoveel kunt sparen en dat is een privilege’ dan had je mij niet gehoord.

@Shaaar bedoelde ik

En @EllaFitzgerald: natuurlijk! Je zult mij ook nooit horen zeggen dat al die externe factoren geen rol spelen. In iedere situatie spelen dingen mee waar je geen invloed op hebt en die in je voor- of nadeel kunnen werken. Dat is een beetje hoe leven werkt. Alleen noem ik het geen privilege en jij wel. Prima toch, ik denk dat onze visie hierop in de kern echt niet zoveel van elkaar verschilt.

Hoezo vind je dat? Ik vind het maar onzin wat je zegt.

1 like

Waarom zou het een het ander uitsluiten? Natuurlijk mag je er trots op zijn als je met hard werken op je 21e een huis kunt kopen, dat is een bijzondere prestatie (ik ken iig niemand die dat heeft gedaan). Maar dat staat toch los van het feit dat er ook privilege bij komt kijken? Want zoals @Shaaar al zegt, er zijn enorm veel mensen die met een supermarktsalaris echt no way een huis kunnen kopen. En er zijn ook enorm veel mensen die met een veel hoger salaris geen huis kunnen kopen. Dus ja, dan ben je privileged als je dat wel kan. Dat is geen mening, dat is gewoon een feit.

Je mag me ook gewoon taggen hoor. En ik schreef niet dat niet iedereen kan vakkenvullen, ik schreef dat niet iedereen kan werken én kan sparen voor een huis. Dat laatste deel laat je steeds bewust weg lijkt het wel, waardoor wat ik eigenlijk zei ineens iets heel anders wordt.

10 likes

Is privileged zijn dan dus in dit geval hetzelfde als geluk hebben? Of bedoelen mensen daar sowieso hetzelfde mee?

In mijn beleving klinkt privileged meer zo van: “Ja, maar jou komt het gewoon allemaal maar aanwaaien, zonder dat je er iets voor hebt hoeven doen!”

En geluk hebben meer als: “Zo, wat tof dat dat toevallig lekker uit kwam voor jou!”

(Kan ook heel erg mijn interpretatie zijn, maar vind ‘geluk hebben’ op een of andere manier wat vriendelijker klinken en ‘privileged’ meer veroordelend.)

2 likes

Oh sorry, het niet-taggen was omdat ik in algemene zin doelde op waar ik op aansloeg en niet op jouw persoonlijk. Was niet vervelend bedoeld in ieder geval.

En ik dacht echt ergens te hebben gelezen (weer geen tag, omdat ik het oprecht niet weet) dat het ging om in staat te zijn tot vakkenvullen. Maar als het ging om in staat te zijn tot hard werken en sparen, dan was mijn reactie inderdaad te kort door de bocht.

1 like

Ik lees het nu als ‘dat de omstandigheden meewerken’.

2 likes

Maar jij hebt toch óók hard gewerkt om je diploma te halen ondanks de gunstige omstandigheden? Daar mag je zonder blaaskakerig over te doen toch wel gewoon trots op zijn? Dat er mensen zijn die het zwaarder hebben gehad, doet toch niks af aan jouw prestatie?

14 likes

Oké, heldere uitleg, thanks! Maar ik hoop wel dat je, naast je dankbaarheid ook trots bent over het aandeel wat jij zelf hebt gehad in je afstuderen, het vinden van je baan enzovoorts!

Wat @Amarens zegt inderdaad.

Wat mij betreft kunnen dankbaarheid en trots heel goed naast elkaar staan en is het niet of het een, of het ander.

4 likes

Het is genoeg om gewoon te beseffen dat ieder verhaal anders is, dat er altijd mensen zullen zijn die het op bepaalde vlakken in het leven moeilijker hebben.
Om de situatie aan te houden:

“Ik heb hard gewerkt om op mijn 21ste een huis te kopen.” = :+1:
“Hoezo heb jij nog geen huis gekocht op je 21ste? Je hebt vast niet hard genoeg gewerkt.” = :-1:

18 likes