Charles
#teamJosh
ohh wat enorm heftig zeg. ben je net bevallen met alles wat daarbij komt kijken, ben jij thuis en je baby niet. wat vreselijk moet dat zijn. hoop dat alles goed is en ze snel naar huis mag komen!
Naast dat ik ook vind dat ze zijn doorgeslagen in die law of attraction, kan ik me echt wel voorstellen dat die cursus waardevol is voor mensen. Vergeet ook niet dat Sanny al jarenlang mensen interviewt over geluk en alles wat daarmee samenhangt en daar dus echt wel een hoop van weet. En daarnaast heeft ze zoveel volgers gekregen o.a. omdat ze daarover kan praten op een manier die veel mensen aanspreekt.
Daarnaast is ze ook al jaren bezig met die cursus. Ik denk echt dat je onderschat hoe hard zij werkt en heeft gewerkt. Misschien heeft ze leuk werk, of in de ogen van velen ‘makelijk werk’, maar dat is toch alleen maar fijn voor haar?
Nogmaals, ik vind het giftig hoe het in die laatste Instagram post alleen maar lijkt te gaan om 'als je iets op je vision board zet, krijg je het '. Maar ik vind dat dat los staat van hoe hard iemand werkt (of heeft gewerkt om te komen waar hij/zij nu is) en de waardes die hij/zij biedt.
Je praat er nu over alsof ze een ziljoen heeft verdiend doordat ze een soort Monica box met bullshit op de markt heeft gebracht, dat vind ik jammer.
Ik vind Sanny echt geen expert op het gebied van geluk. Zie sporadisch iets van haar en ik kan me niet voorstellen dat zij iemand kan leren hoe je echt gelukkig wordt. Al is het maar omdat er allemaal alternatief gezwets omheen hangt. Sanny is hooguit een voorbeeld van hoe je, als je maar privileged genoeg bent, minder geraakt wordt door de tegenslag in het leven, waardoor je over het algemeen gelukkig bent. Dat schrijft zij consequent aan zichzelf toe. Als je over het algemeen genomen prima in je vel zit, denk ik dat zo’n cursus je kan “helpen” in de zin van dat je, als je maar genoeg geld uitgeeft en tijd besteed, vaak het gevoel hebt dat je ook iets bereikt en dat toe te schrijven is aan zo’n cursus/je inzet. Alles wat je aandacht geeft groeit. Maar dat doet het ook als je besluit met die 350 euro eens een maandje erg goed voor jezelf te gaan zorgen. Lekker en gezond koken, dagje welness, keertje varen, keertje uit eten, lesje yoga, cursus pottenbakken, whatever.
Als je daadwerkelijk worstelt met de actuele staat van je leven. Of dat nou is op stemmingsniveau of met andere meer materialistische problemen die je geluksgevoel beperken, gaat iemand als Sanny je echt niet voor de lange termijn helpen.
Ik vind elke instagram cursus, waarbij je digitaal voor honderden euro’s een lespakketje mag volgen, door iemand die professioneel gezien weinig weet over de effectiviteit van datgeen dat hij/zij aanleert, hoe hij/zij het aanleert en hoe dat verantwoord kan, gezwets. Of je nou jaren geïnterviewd hebt of gisteren besloten hebt zoiets te bouwen. Het is een verdienmodel, niks meer of minder. Als je jaren hebt moeten bouwen aan zoiets is dat omdat je ineffectief werkt, want het is in enkele weken fulltime op te bouwen en betaalt zichzelf binnen een ronde terug. Daarom springt elke influencer nu in het coachingsgat.
Ze zal wellicht wel bepaalde informatie over het onderwerp ‘geluk’ meegekregen hebben, maar dan nog vind ik het vrij verwerpelijk om er een business model rond uit te bouwen waarbij je laat uitschijnen dat geluk/succes echt wel maakbaar is. Voor een deel zal dat wel zo zijn, maar een groot deel is echt wel afhankelijk van factoren waar je zelf geen invloed op hebt. Het begint al bij het wiegje waarin je belandt na je geboorte (ouders/thuisomgeving/opvoeding/financiële situatie…) enz.
+1.
Jij zegt exact wat ik wou zeggen maar dan 100 keer beter.
Ik kom overigens zelf uit een vrij geprivilegieerde situatie (warm nest/nooit geldzorgen gekend/ ouders hebben studies betaald - vrij gebruikelijk in België maar dan nog - iedereen in goede gezondheid etc.) en ik besef me al te goed dat lang niet iedereen met zoveel gunstige factoren mag opgroeien. De reden dat ik me gelukkig voel, hangt voor het grootste deel daarmee samen. Slechts een heel klein deel ervan schrijf ik aan mezelf en mn eigen keuzes toe. Ik zou nooit durven opperen dat ik aan anderen in een dure cursus even kan bij brengen ‘hoe je nu gelukkig of succesvol wordt’.
En ook: hoe definieer je al geluk en succes? Dat vult iedereen toch op een andere manier in.
Ik volg die Sanny niet, maar ben het wel met je eens dat een cursus over wat dan ook waardevol kan zijn. Het is namelijk waardevol als jij het waardevol vindt. Ik vind ook dat iemand niet per se een diploma hoeft te hebben om een ander iets te leren of om kennis te delen.
En als laatste: Ik denk dat de mensen die zo’n cursus kopen dat ook echt wel weten, maar soms is de motivatie en inspiratie die je van een ander krijgt al genoeg. Dat is ook geld waard.
Marie Forleo heeft bijvoorbeeld geen business opleiding gedaan, maar een online coach opleiding. En als ik kijk naar de kennis die zij deelt, dan is die toch echt legit. Want je kunt niet alles uit boeken leren, ervaring uit de praktijk heeft vaak veel meer waarde. Ik snap dat mensen daar dus graag voor betalen.
Ik vind elke instagram cursus, waarbij je digitaal voor honderden euro’s een lespakketje mag volgen, door iemand die professioneel gezien weinig weet over de effectiviteit van datgeen dat hij/zij aanleert, hoe hij/zij het aanleert en hoe dat verantwoord kan, gezwets. Of je nou jaren geïnterviewd hebt of gisteren besloten hebt zoiets te bouwen. Het is een verdienmodel, niks meer of minder. Als je jaren hebt moeten bouwen aan zoiets is dat omdat je ineffectief werkt, want het is in enkele weken fulltime op te bouwen en betaalt zichzelf binnen een ronde terug. Daarom springt elke influencer nu in het coachingsgat.
Je zegt het hier goed: Jij vindt. Jouw mening is niet meteen de waarheid voor iedereen en er zijn dus ook mensen die wat zij aanbiedt wel waardevol vinden. Niet iedereen vindt het gezwets.
Persoonlijk denk ik niet dat elke ‘influencer’ denkt een coach te zijn of alles weet. Maar de kennis die ze wel hebben kunnen ze verkopen. En waarom niet, het zijn ondernemers en dat is wat ze doen: Verkopen. Aan de consument om ervoor te kiezen dat dan aan te schaffen, of niet. Professioneel betekent dat iemand vakbekwaam is of kwalitatief kan bijdragen. Daar hoef je dus niet altijd een geleerde voor te zijn.
In het algemeen
Success is voor iedereen anders en dat krijg je zeker niet met enkel een vision board, maar het lijkt mij sterk dat ze alleen daarmee aan komt in haar cursus. En dan nog, blijkbaar willen mensen dat dan graag leren Ik bedoel, knippen en plakken is ook een vak apart.
Heel eerlijk vind ik dit een beetje kort door de bocht:
Die hele positieve mindset vind ik bij haar inderdaad niet zo bijzonder, als je ziet in welk nest ze is geboren.
Ik ken in mijn omgeving zat mensen die in heel fijne nesten zijn geboren en die ook super ongelukkig. Dik aan de drank, drugs en ze weten absoluut niet hoe succes er voor hen uit kan zien. Waar je geboren bent en in welk nest is geen garantie voor gelukkig zijn. Gelukkig zijn kan een hele opgave zijn voor iedereen, ongeacht je afkomst.
Voor de duidelijkheid, ik heb geen idee waar haar cursus over gaat en hoe die eruit ziet. Ik vind wel dat als zij dat wil verkopen, dat zij dat gewoon lekker moet doen. Blijkbaar heeft ze iets gevonden dat voor haar werkt en dat deelt zij met andere mensen. Die kiezen er weer zelf voor om het te kopen. En als laatste hoef je niet altijd een diploma te hebben om kennis over te brengen, maar dat is slechts mijn mening.
Gelukkig niet, dan zou ik de hele dag gezeur aan moeten horen. Daarom zit ook niet op Twitter, haha!
EDIT: Zoals je weet hou ik niet van gezeur om het gezeur
Ze maakt al 5/6 jaar video’s vanuit het idee ‘Sanny zoekt geluk’. Ze heeft in die tijd vast een hoop geleerd. Ik heb niets met dat zweverige gedoe dus het is niet voor mij maar ik denk best dat ze genoeg te vertellen heeft tijdens zo’n cursus.
Soms lijkt het hier alsof als je niet geleden hebt om iets te bereiken (privileged bent) dat je het dan niet verdient. En een slim businessmodel wordt hier per definitie afgeserveerd als bullshit. Ik vind dit toch wel neigen naar jaloezie.
Tuurlijk zijn sommige dingen irreëel (maak een visionboard en tadaa…!) Maar verder is het toch ook gewoon fijn voor hen. Waarom wordt het een ander niet gegund? Jij krijgt er geen cent minder om.
Wow, alweer een tijdje geleden dat we van jaloezie beticht werden
Je hoeft van mij niet te lijden om iets te bereiken hoor. Maar hoezo ga je over geluk prediken als vrijwel alles je in het leven meezit en je ook nog denkt dat je dit zelf hebt bereikt omdat je het maar genoeg visualiseerde en graag genoeg wilde. Dat vind ik echt een giller.
Nee natuurlijk niet, maar dan kan je nog wel leren over manieren van anderen en andere denkwijzen. Ik heb ook meerdere boeken gelezen waarin geluk/gelukkiger worden centraal staan. (Maar dan niet zo zweverig als wat Sanny interessant vindt)
Okay, ik snap je zienswijze maar ik denk toch dat het anders zit. Om het even op geluk en een positieve mindset te houden:
Een goede vriend van mij komt uit een supergoed nest zoals het hier genoemd wordt. Zijn positieve mindset is echt ver te zoeken en gelukkig is hij zeker niet. Geluk en een positieve mindset krijg je en heb je niet per definitie door je afkomst. Dat is toch iets complexer, anders was iedereen wel gelukkig met een positieve mindset.
En iemand aanmoedigen is altijd makkelijker dan zelf door de shit heen gaan. Nu ben jij misschien gelukkig met een positieve mindset, maar gebeurd er morgen iets waardoor dat allemaal naar de maan gaat. Dan zou jij het ook echt niet leuk vinden als iemand zegt: Wat zeik je nou, je komt toch uit een goed nest? Je zou maar depressief zijn ofzo en dan dat horen. Oy vey…
En over de Law Of Attraction, dat is in mijn ogen gewoon de self fulfilling prophecy zoals beschreven in de psychologie. Ofwel je gaat je gedragen naar je eigen gedachten en dat heeft zichtbaar effect op je leven en handelswijze. En in dat geval heb je het dan ook helemaal zelf gedaan. Of wat er naar je toekomt nu slecht of goed is, je hebt nu eenmaal zelf veel in de hand.
Positieve gedachtes geven je ook meer motivatie om daadwerkelijk iets te doen en dus meer kans op succes. Niemand is ooit rijk geworden van op de bank zitten en mopperen, dus in die zin snap ik de theorie en ben ik het ermee eens. Maar enkel wat plaatjes plakken op een bord en dan wachten tot je miljonair bent, nee daar kan ik mij niet in vinden. Dus als dat de cursus zou zijn, dan zou ik er vriendelijk voor bedanken.
Ik vind dit onderwerp te interessant, haha! Vergeef mij mijn hardop denken.
Ik denk dat het genuanceerder ligt dan jij beschrijft. Al vind ik ongeluk toeschrijven aan je eigen falen ook een valkuil. Het is niet of-of. Ik denk dat je leven wordt bepaald door zowel externe factoren als door je mindset. ‘Het is maar net hoe je ermee omgaat’ is toch niet voor niets een wijsheid ouder dan Rome? Dat klinkt misschien minder hip dan de LOA, maar is in feite hetzelfde met boerenverstand. Ja, sommige dingen in het leven zijn heel kut en dat mag ook echt erkend worden, maar vervolgens heb je daar zelf ook een verantwoordelijkheid in. Ga je verslagen op de grond liggen huilen dat het je allemaal overkomt en niet eerlijk is of probeer je daar anders mee om te gaan? Ik denk dat Sanny over dat laatste stukje wel iets kan vertellen. In ieder geval wat voor haar werkt.
Ik denk nog na hoe hoe ik mijn mening in deze discussie ga verwoorden. Ik vind het rot als mensen zo fel zijn en word er ook verdrietig van dat ik vaak het gevoel krijg dat ik het niet verdien om gelukkig te zijn omdat ik ook privileged ben ofzo. Alsof mensen bijna zouden willen dat privileged mensen gestraft zouden worden. Ik schaam me er bijna voor.
Dat klinkt vast als een privileged probleem en ik trek het me vast veel te persoonlijk aan. Maar daarom ga ik ook even verder niet inhoudelijk reageren.
Tegenwoordig ben je al privileged als je een tweedehands fiets kan betalen. En die hele kruistocht tegen mensen die op een goede plek en een fijn gezin zijn geboren, vind ik al helemaal onzin. Alsof je dan geen nare gevoelens, depressiviteit of onvrede mag voelen. Echt hou op! (Niet jij, maar in het algemeen, haha!)
Mens zijn is al moeilijk genoeg en ik word echt boos van mensen die elkaar dan gaan aanvallen op waar en hoe ze zijn geboren, alsof je daar wat aan kan doen.
Vind ik niet. En geloof me: ik heb genoeg shit meegemaakt zoals depressies en ik worstel nu met een probleem rondom vruchtbaarheid. Maar ik kan daar wel hulp voor zoeken en als me dat niet zelf lukt bv. samen met mijn zus of een vriendin hulp zoeken die bij me past. Dat stukje is mijn eigen verantwoordelijkheid. Dat is wat ik zelf kan doen.
En die eigen verantwoordelijkheid is altijd binnen je eigen vermogen. Want waar de één zijn baan verliest en fluitend en vol zelfvertrouwen de toekomst tegemoet gaat, stort de ander in een zwart gat. De kleine stapjes die die persoon vervolgens zet om uit dat gat te komen, dát is superknap en het stukje waar je zelf iets aan kunt doen. Maar die persoon moet zich niet vergelijken met persoon A omdat ‘die het allemaal wel kan’. De impact van gebeurtenissen is voor iedereen anders en je kunt alleen doen wat JIJ kunt op dat moment. Maar je kunt altijd iets doen.