Het andere Youtubers / Bloggerstopic #11

Mmm, ja eens. Iets wat jou overkomt is niet iets waar je controle over hebt, dus daarvan kan je inderdaad niet zeggen: Kijk eens jongens, helemaal zonder handen! Maar alles wat je zelf in werk stelt, daarvan mag je toch zeker wel zeggen dat je het zelf hebt gedaan en trots op zijn.

Zoals met dat studentenkamer voorbeeld: Je wil op kamers en de eerste stap is om hulp vragen (dat is dan iets wat je zelf hebt gedaan). Vervolgens krijg je een kamer aangeboden, dat is dan niet iets wat je overkomt maar wat je zelf in werking hebt gesteld. Dat vind ik toch wel iets om blij mee te zijn dat je dus van 0 naar 100 kan gaan door (al is het maar) een kleine stap te doen.

7 likes

Serieus niemand verwijt een ander hier dat hij/zij privileged is. Waar het om gaat, is hoe je omgaat met die kennis. Doen alsof jij zelf verantwoordelijk bent voor het geluk in jouw leven terwijl alle externe factoren je al in een bovengemiddelde positie hebben geplaatst, schiet mensen in het verkeerde keelgat. Niet het feit dat je misschien bent opgegroeid in een rijke, leuke familie in Amsterdam-Zuid (ik zeg overigens maar wat, want ik weet niks van deze Sanny verder).

40 likes

Ik snap echt niet waarom er nu van wordt gemaakt dat je in een bevoorrechte positie geen verdriet mag voelen en niet mag klagen als je narigheid overkomt. Dat is totaal niet aan de orde. Het gaat erom dat het bullshit is om te claimen dat je een huis op de kop hebt getikt met heel hard werken omdat je zo knap moodboards hebt gevisualiseerd. En dat huis gebruik ik even als metafoor voor de andere dingen in hun leven. Omdat zulke mensen zich niet kunnen voorstellen dat ze iets níet in de hand zouden hebben. Terwijl er niks mis is met, en het heel hard nodig zou zijn om te zeggen “ik heb echt geluk gehad hiermee!”

47 likes

“Grappig” om dit topic te lezen en eerst te lezen over het zieke baby’tje van de ene blogger en daarna over “geluk maak je zelf” van een andere blogger. Zou die laatste zich nou geen seconde generen als ze over het verdrietige nieuws van haar “collega” hoort? Ik zou me kapot schamen.

In een niet nader te noemen podcast (:smirk:) ging het er over waarom grote succesvolle ondernemers vaak (vaker?) in complottheorieën geloven. De uitleg vond ik wel raak: ondernemers zijn gewend te denken in belangen. Als de ene ergens door lijdt, komt dat omdat een ander ergens wint. Oftewel: alles is reguleerbaar en pech en geluk en toeval bestaan niet.

Ik vind dat hele “law of attraction” daar ook wel in passen. En ik word er helemaal naar van.

27 likes

Heb ergens altijd het idee dat zulke influencers /bloggers niet zo collegiaal zijn, maar ja er zijn er nu ook zo enorm veel. Kan me voorstellen dat ze het ook niet wist.

1 like

Girl, ik zit in de (kamer)planten scene en zelfs dat is al haat en nijd :rofl:

36 likes

Het gaat me er ook niet om of ze het wel of niet wist, het gaat me er meer om hoe zo iemand tragische dingen in iemand zijn/haar leven uitlegt als je zo vast houdt aan een bedenkelijk concept, waar je zelfs je businessplan van maakt. Dat is toch elke keer een realisatiemoment, lijkt mij.

1 like

Ik vind het een van de belangrijkste dingen in het leven om te accepteren dat in je leven slechte dingen zullen gebeuren zonder enige reden.

En dat hoe hard je ook werkt, het zich niet altijd uitbetaald. Voor elk succesverhaal zijn er 1000 onderuit gegaan. Je kan alles goed doen in het leven en alsnog verliezen. Je kan alles fucken in het leven en alsnog winnen.

Het leven is niet enorm maakbaar, maar je kan wel leren om dat te accepteren.

41 likes

Hahahahha jezus hoe dan, elkaar geen wortels aan de stekjes gunnen? :joy:

13 likes

Ben het met je eens dat haar uitspraak echt niet oké was hoor! Denk alleen dat het influencers niet zo boeit als ze iemand kwetsen, want ja, ze zijn immers ~ verantwoordelijk voor hun eigen geluk en succes ~

Mmm, ik snap wel wat je bedoeld hoor. Echter denk ik dat je wellicht overschat hoeveel mensen dezelfde kennis hebben als jij. Niet iedereen heeft geleerd wat positief zijn is of hoe je geluk kunt herkennen. De GGZ heeft het er maar druk mee, dus vanuit die kennis denk ik dat zo’n cursus handig kan zijn. En het is een laagdrempelige manier om wat te leren, dus wat mij betreft niet slecht of iets om voor te schamen.

3 likes

Mmm, ben ik het niet helemaal mee eens. Maar ieder zijn mening.

Nou ik snap wel waarom mensen denken dat je in een bevoorrechte positie niets mag zeggen op dit forum.

Er wordt namelijk soms keihard afgegeven op mensen in zo’n positie en gezegd/gesuggereerd dat ze niets te klagen hebben. Dus ja, ik snap wel dat het dan soms moeilijk is om je mening te geven als jij jezelf in de positie herkent. Want oh wee, als je dan je eigen ervaring of mening deelt, want wat heb jij nou te klagen? Je komt toch uit een goed nest?

4 likes

Nou ik moet de eerste LOA-aanhanger nog tegenkomen die schrijft “heb een miskraam gehad, bummer, heb niet goed genoeg gebabyvisualiseerd”

Is dit te grof? Dit is wel in essentie wat ze doen.

16 likes

Over dat stappenplan: In de psychologie bestaan er zeker stappenplannen die ze gebruiken om te achterhalen waarom iemand ongelukkig is en hoe ze dat kunnen veranderen. Dus ja, ik denk zeker dat het kan. Is ook gewoon een feit eigenlijk.

Maar de self fulfilling prophecy is een veel genuanceerder fenomeen dan de LOA (zou LOA niet eens een fenomeen moeten noemen want het is bullshit maar ok) waarvan ook nog steeds niet duidelijk is hoe dat precies werkt en onder welke omstandigheden. Daar wordt nog vet veel onderzoek naar gedaan. Psychologie is niet simpel als ‘gedraag je naar je eigen gedachten’, want wat mensen voelen, denken en doen is niet enkel toe te schrijven aan een zo’n fenomeen en een combinatie van honderd verschillende dingen en omstandigheden. En dat is al helemaal niet wat de LOA stelt. Dus die twee dingen in 1 zin noemen is echt een belediging voor psychologen haha.

6 likes

Weet ik niet of ze dat allemaal doen. Als dat voor hen de waarheid is zien ze dat misschien zo. Ik bekijk het zelf iets anders, maar ieder zijn ding.

Niemand zegt dat succesvolle mensen niet mogen klagen, mensen zeggen dat zulke mensen niet hun eigen geluksmodel op anderen moeten projecteren voor een dikke som geld.

Want wat voor Sanny werkt, werkt niet voor Ria uit Hengelo van 42 met een BMI van 28.

32 likes

Nou ja wat je al die LOA-preachers ziet doen is alle grootse goede dingen die ze overkomen toeschrijven aan de valse overtuiging dat zĂ­j ze actief hebben aangetrokken.

Waarom vinden ze dan niet dat als ze iets objectief naars overkomt ze dat ook zelf hebben gedaan? :thinking:

3 likes

Ik heb ook niet het idee dat zo’n cursus zich richt op zulke gevallen. Eerder op de toch al slanke types die nog 0,5 kg kwijt willen en ooit hopen hun droomvilla te kunnen bemachtigen maar vandaag echt even een kutdag hadden omdat hun vuilnis niet werd opgehaald.

33 likes