Het andere Youtubers / Bloggerstopic #11

In mijn ogen is het meer dat je iets hebt wat een ander niet had kunnen krijgen.
Met 40-60u vakkenvullen/broodafdeling per week sparen voor een huis, is in mijn ogen geen privilege. Maar realistisch hard werken.
En privilege vind ik als je een voorrecht hebt, op iets wat anderen om jou heen niet kunnen hebben.

Zoals, wanneer iedereen eindexamen doet, maar jouw ouders het kunnen bekostigen om je op peperdure examentrainingen te sturen. En iemand anders die daar ook baat bij heeft, kan dat niet.
Of je zelf goed kunt dansen, en de mazzel hebt dat je moeder top danseres is en je daardoor met wat makkelijker een stapje verder kunt komen.

En in grote lijnen is natuurlijk heel NL privileged. Want we hebben stemrecht, en zorg, en stromend water, en geen oorlog en mensenrechten en en en … En dat is een voorrecht vergeleken met anderen mensen in andere werelddelen. Maar dan kan je niks meer onderscheiden, als dat de basis is van de beoordeling of iets een privilege is ja/nee.

4 likes

OMG ja ik zit nu ook te kijken. Ongelofelijk…

1 like

Ja ik kon ook om haar video’s altijd erg lachen!

1 like

Ik zag de tweet van Jesse en wachtte al op de video van Alice. Heeft ze weer mooi behandeld!

Kan dat kanaal van die Dennis etc. niet gerapporteerd worden voor bullying oid?

1 like

Same!!! En op orgel joke

2 likes

Ik vind Alice echt zo leuk/goed. Enerzijds neemt ze je meer in broeken passen/haar verven/henna sproeten. Qua persoinlijkheid zo leuk (aka ik moet toch giechelen!).

Maar dit zijn zulke goede video’s. Zag op insta dat ze een oproep deed om dergelijke video’s ook te tippen naar haar. Educate! :raised_hands:

7 likes

Maar goed, iedereen zit hier nu aannames te doen. Niemand hier heeft die cursus gezien, dus stellen dat je het gevaarlijk vindt dat zij psychologisch advies geeft vind ik wel wat overdreven.

Volgens mij is het niet zo zwart-wit. Nee, als je alleen maar positief denkt en in LOA gelooft komt alles goed. En ook als je dat wel zou geloven, betekent dat mijns inziens ook niet dat mensen met pech dat dus óók zelf aangetrokken hebben. Maar iemand een positieve mindset aanleren is toch wat het verschil maakt tussen een Sanny en een Sanneke? Ik vind dat je bij hun zooo goed kunt zien wat het verschil tussen een positieve en een negatieve levenshouding is. Helemaal los van hoe privileged je bent. Het begint ook gewoon klein hè: als je niet alleen maar zit te klagen op twitter, zou het zomaar kunnen dat iemand je aanspreekt waar je dan een klik mee hebt waardoor je vervolgens een nieuwe vriend of een baan door krijgt. Is dat de LOA? Daar kan je over discussiëren, maar feit is wel dat je ook terugkrijgt wat je geeft en ik denk dat er best mensen zijn die dat middels zo’n cursusje kunnen leren.

11 likes

Same! Ik vind dat sowieso waardeloze awardshows, maar ik gun het haar. Kunnen we niet even allemaal op Alice stemmen? Vind haar activistisch geluid echt wel een waardevolle toevoeging aan YouTube-land. Gebruikt haar influencer-titel voor de goede zaak.

Ben alleen nu op die site aan het kloten om de stem-optie te vinden en heb geen geduld, haha. Als ik iets van een makkelijke link vind, plaats ik hem.

7 likes

Natuurlijk heeft elke Nederlander al een voorsprong omdat ze in Nederland geboren zijn en niet in een zogenaamd derdewereldland, maar dat betekent niet dat elke Nederlander dezelfde kansen en mogelijkheden heeft als alle andere Nederlanders.

Jij had de mogelijkheid om hard te werken en te sparen voor een huis. Dat alleen al is een privilege. Dat een ander die wel een schenking van zijn ouders krijgt om een huis te kopen meer privileged is betekent niet dat jij niet privileged bent. Er zijn zoals ik zei zat mensen die op hun 21e met geen mogelijkheid een huis kunnen kopen, hoe hard ze ook werken.

15 likes

Als je Sanny en Sanneke qua leven met elkaar vergelijkt en stelt dat Sanneke maar een positievere mindset moet hebben. Niet sympathiek. Sanneke is echt niet mijn type persoon, maar als een ding duidelijk is, is het dat zij mega veel heeft moeten incasseren in een paar jaar tijd. Ik weet niet of ik daar zelf leuker uit was gekomen. Rouw, zorgen voor/om een chronisch zieke ouder icm zorgen om inkomsten, huisvesting, ga je niet aan met een aangeleerde positieve mindset. Dat zijn veel complexere processen dan even leren hoe je het leven vanaf de zonnige kant kan bekijken.

32 likes

Ik was al op de site! Kan het zijn dat ik niks zie omdat ik op laptop-browser zie? :sweat_smile:

1 like

Oke, met die tompoucen ben ik het wel eens. De supermarktsushi heb ik niet gezien, maar ik kijk ook nog niet heel lang naar Bonnie. Misschien dat het me nu meer op gaat vallen.

Ja, alleen al het feit dat je überhaupt kúnt ademen, maakt je al mega-privileged. En het is wel de bedoeling dat je je daar 24/7 bewust van bent.

Come on…

5 likes

Dit vind ik een leuke vergelijking, als je eerste post zoiets was geweest was ik daar ook helemaal niet over gevallen.

Om in de vergelijkingen te blijven: het lijkt soms gewoo alsof mensen geen erkenning krijgen als ze dingen ‘hebben’ die bijdragen aan hun succes of geluk.

Alsof je tegen iemand met lange benen zegt: “Ja, maar van jou is het niet knap dat je het wereldrecord sprinten hebt verbroken, want jij hebt lange benen.”

Terwijl zij óók blessures heeft, zichzelf ook uit bed moet slepen om te trainen en ook te dealen heeft met van alles en nog wat.

Wat betreft je stukje over slachtoffer zijn:

Ik weet niet of dat naar mij was bedoelt, maar dit is precies waarom ik even m’n mond hield. Ik ben nergens slachtoffer van. Het is voor mij echter wel belangrijk dat ik een deel van het geluk wat ik ervaar ook toe ‘mag’ schrijven aan de stappen die ik daar zelf voor heb genomen. Ik kan niet leven (dat klinkt heel dramatisch en zo ervaar ik het ook) dat het geluk alleen maar afhangt van de omstandigheden waarmee je word geboren en je verder maar moet afwachten of er nog wat geluk je pad op komt gewaaid of niet.

9 likes

Ik denk dat er bij de wel/niet privileged discussie ook meespeelt dat mensen dingen die zijn gelukt in hun leven als hun successen (door hard werken) willen zien en ervaren. En als er dan wordt gezegd dat je privilege hebt is het net alsof je jezelf geen keiharde schouderklop mag geven voor je harde werk. Dat is natuurlijk niet zo.

Je hebt de factor geluk en de factor hard werken en ik denk dat je die allebei nodig hebt om grote dromen te bereiken.

En als de consensus hier is dat geluk (privilege) je ver heeft gebracht maak je de factor hard werken kleiner en dat voelt natuurlijk kut als je keihard hebt gewerkt - vanuit misschien een gepriviligeerde positie.

Edit: zeg maar precies wat @anon65426728 hierboven zegt

10 likes

Ja, dat is precies wat ik zeg inderdaad :roll_eyes:

6 likes

Maar we zeggen niet dat het niet knap is van een lang iemand om het wereldrecord te verbreken. Ik zeg dat het de mens zou sieren als ze zeggen “ik heb elke dag getraind, en ik heb mijn lengte mee, dat is fijn” en níééét “ik heb het wereldrecord verbroken omdat ik dat op mijn visionboard heb gezet”

Erken dat factoren die van het toeval afhangen meespelen bij de dingen die je successen noemt.

12 likes

Het is ook een stukje bewijsdrang of onzekerheid volgens mij. Want er zijn ook genoeg mensen die eerlijk zeggen: ik heb hier keihard voor moeten werken maar dat mijn ouders loaded zijn (noem maar een voorbeeld), heeft ook wel een beetje geholpen. Niks mis mee toch? Waarom is het zo erg om toe te geven dat je ergens geluk mee hebt gehad?

30 likes

Dit is inderdaad wat je zei. En natuurlijk bestaan er ook mensen die geen vakken kunnen vullen, dus: geprivilegieerd. Vind je het heel erg als ik hier alleen maar heel diep om kan zuchten? Je kunt je maatschappelijke correctheid ook overdrijven.

4 likes

Ja dit zat ik precies te denken, dat dit eigenlijk ook onzekerheid is. Dat het zo als een aanval voelt en afbreuk aan hun persoon(lijke kwaliteiten) als het niet alleen maar aan henzelf te danken zou zijn, zo onverkropbaar.

4 likes