Het andere Youtubers / Bloggerstopic #11

Je trekt allerlei dingen uit de posts die echt totaal niet gezegd zijn.
Als iemand een ongelukkig leven heeft (zoals jij benoemd) en die wil de cursus van Sanny gaan doen, go for it! Het punt wat gemaakt was dat het vreemd vanuit Sanny’s positie is om zo’n cursus aan te bieden (zonder duidelijke opleiding, vanuit een bevoorrechte positie). Als mensen er iets uithalen, prima, alleen maar fijn lijkt me.
Niemand zegt dat als je ongelukkig bent je er maar in moet blijven hangen. Ik weet ook niet of ik het een ‘positieve mindset’ zou noemen als wel een ‘schouders eronder’. Ik kan me namelijk wel voorstellen als je ontzettend veel verlies of tegenslag hebt meegemaakt, het lastig is heel positief te kijken op dat moment. Dan lijkt neutraal en het beste maken van de situatie waar je in zit een prettigere manier (maar dat is meer mijn visie erop).

2 likes

True.

26 likes

Ik in discussie op het internet:

afbeelding

61 likes

Ik kom ff m’n plasje doen.

Influencers die schermen met LOA vallen voor mij in 2 kampen:

  • ze zijn toevallig 10 jaar geleden begonnen met bloggen/vloggen en waren dus early adopters, hebben het vervolgens volgehouden waardoor ze eigenlijk bij toeval nu relatief makkelijk geld verdienen en hun hele leven bij elkaar kunnen sponnen.
  • ze hebben een verdienmodel dat eigenlijk niet helemaal kosher* is (zie Annic, Boef et al) maar moeten toch op de een of andere manier verklaren dat ze riant leven. Dit is de groep die cursussen verkoopt met zichzelf als voorbeeld.

Mensen die daadwerkelijk hard werken en op die manier vermogen hebben verkregen hoor je er niet over.

*hier schaar ik onder: laffe coachingtrajecten, gebakken lucht in cursusvorm, Aliexpress shit met zieke inflatie verkopen, illegale activiteiten

14 likes

Als je zelf even naar een high-end coach gaat, dan kun je daarna je business beter verkopen en 10k vragen voor een heel traject. :sob::joy:

Edit:
I’m mocking it, maar ik moet toegeven dat ik de business instelling onder self-made coaches bij vlagen eerder geniaal vind. In Nederland durven zeggen dat je geld wil verdienen (en veel ook) is zo’n taboe heb ik het idee. Well, ik heb als vrouw net onderhandeld over mijn salaris en arbeidsvoorwaarden en ik ben fucking trots dat ik hardop heb durven uitspreken: ik zit hier voor persoonlijke groei en financiële vooruitgang, wat kun je mij bieden?

En ja, dat is me nu gelukt dankzij advies van bekenden en het forum, maar ik had er gerust een coach voor kunnen betalen (niet met facturen komen nu please) terwijl een ander dat misschien zou afdoen als ‘een laf coachingsproject’. Iemand anders zei trouwens vrij vroeg in deze langdurende discussie al dat elke cursus waardevol is, in de zin van: je haalt eruit wat erin zit voor jou.

4 likes

1 en 3 zijn toch hetzelfde?

hhahahaha ik zit echt al 10 minuten hardop te lachen hierom

1 like

Ik denk dat veel mensen negatieve connotaties hebben met het woord privilege, het wellicht koppelen aan wereldvreemd zijn, geen inlevingsvermogen hebben in een ander, en wellicht ook heel erg kijken naar privilege in het algemeen vanuit specifieke discussie die gevoerd wordt rondom privileges van witte mensen.

Ik denk bijvoorbeeld dat het wel degelijk een privilege is om in Nederland geboren te zijn, ja het is ‘normaal’ voor degene die in Nederland geboren zijn maar dat neemt het privilege niet weg. Iemands witte huidskleur is ook normaal voor iemand dit wit is, maar dat betekent nog niet dat het privilege wat daaraan gekoppeld is wegvalt

23 likes

Dit idd. Ik vind het ergens ook raar dat mensen die een privilege hebben roepen van “Ik heb ook wel eens wat ergs mee gemaakt hoor”
Ja… en?

14 likes

Je mag je zeker wel uitspreken over de dingen die je hebt meegemaakt maar het staat los van je privilege.

Ik ben niet rijk woon bij mn moeder heb zeker ook wel wat shit meegemaakt. Maar ik ben wit heb een dak boven mn hoofd en kan eten wat ik wil wanneer ik wil. Dus ik heb privileges. Betekend niet dat ik niet zeik over dingentjes. Maar het staat los van de shit die ik heb meegemaakt

7 likes

@koalabeertje Het is bijna knap te noemen hoe je de boel uit z’n verband weet te trekken :upside_down_face:

23 likes

Ik heb ook nergens gezegd dat er iets mis is met erkennen dat je een privilege hebt. Dat was echt totaal niet mijn punt. Wij zijn echt al mijlen verwijdert van het originele discussiepunt, the law of attraction.

Over attraction gesproken: De keuken attract mij nu want ik moet koken, dus ik laat het hierbij zitten, er is toch al genoeg over gezegd.

2 likes

Mooi uit verband getrokken.

4 likes

Kijk, je geeft zelf net aan dat je onder privilege schaart dat iemand/een groep iets heeft wat andere mensen niet hebben. Iemand die in Nederland geboren is, ondanks al het leed dat iemand in Nederland kan ervaren, heeft nu eenmaal bepaalde dingen die iemand die in een ander land geboren is gewoonweg niet heeft denk aan schoon drinkwater (en voor een gebrek daaraan hoeven we niet naar een land in Afrika maar hebben we ook Flint in the VS). En het privilege om schoon drinkwater in Nederland te hebben betekent niet dat je je niet kut mag voelen omdat je opgroeit in armoede, geslagen bent door je ouders, ernstige ziektes hebt onder het mom van ja maar ik heb wel schoon drinkwater. Tuurlijk niet, andersom kun je al dat leed niet gebruiken om te beweren dat dat privilege er niet meer is.

En ik denk juist dat de vergelijking met andere landen, afkomsten, en basisbehoeften cruciaal is. Hoe kunnen we privilege meten zonder het af te zetten tegen iets, zeker als je zelf al zegt dat privilege iets is wat kan gaan om de situatie dat iemand iets wel heeft, wat een ander niet heeft.

3 likes

:raised_hands:t3:

En zoals ook al meerdere keren gezegd, als je privileged bent op welke manier dan ook (wat praktisch iedereen op dit forum waarschijnlijk is) betekent dat niet dat je niet trots mag zijn op prestaties, of dat je nare dingen die je meemaakt moet bagatelliseren.

6 likes

Nee, letterlijk geciteerd dus wat trek ik uit zijn verband? Dat wordt nogal vaak geroepen hier als er niets meer te zeggen valt. Ah fijn, verdere discussie vind ik niet nodig want jij hebt jouw mening en ik de mijne. Ik zie niet in wat ik daar zelf nog over kwijt kan, dus ik laat het hierbij.

1 like

Really, WWST? Ofwel What would Sanny think?

Wat zou Sanny van deze discussie vinden? Zou zij alles aan zichzelf toeschrijven, zoals hier wordt gesuggereerd? Of is ze juist goed bewust van haar privileges?

2 likes

Ik heb je uitgelegd wat ik bedoel met die reactie. En dan citeer je die reactie met “Ja maar jij zei dit”…

Als je cursussen over maakbaar geluk verkoopt en je villa in Loosdrecht denkt verkregen te hebben door visualiseren in plaats van door je dikke bankrekening lijk je me niet erg bewust van je privileges. Maar wie weet, ik ken haar verder niet persoonlijk, misschien is ze in het echt wel heel anders dan ze zich voordoet op haar kanalen (ze zou de eerste niet zijn).

9 likes
Samenvatting

Offtopic, maar een citaat (altijd letterlijk trouwens) kan in een verkeerde context worden gebruikt om het eigen verhaal te ondersteunen. Dan is het citaat dus uit zijn verband getrokken.

7 likes