Haha nou ‘even snel geld binnenharken’ is het natuurlijk ook weer niet, er komt alsnog een groot proces aan te pas. Al zal het niet jaren duren, nee. Ik snap je wel, maar ook uitgevers moeten een manier verzinnen om te kunnen blijven bestaan en boeken te kunnen maken. Influencers hebben nou eenmaal een achterban en door dit soort boeken te maken kunnen uitgevers óók de wat obscuurdere auteurs uitgeven en een risico nemen met een debutant, bijvoorbeeld.
Of iedereen moet weer massaal boeken gaan kopen, dat mag ook. Maar zolang mensen minder fysieke boeken kopen is dit een “goede” oplossing. En blijkbaar is er vraag naar, want mensen kopen het. Als het boekenvak hiermee overeind blijft, helemaal prima, vind ik. Al ligt het wel aan het soort boek en de influencer in kwestie wat ik ervan vind hoor.
Daarnaast zal een literaire uitgever dit soort boeken sowieso niet uitgeven, dat is meer voor de commerciële uitgevers aantrekkelijk natuurlijk. Dus het is ook niet dat ze de plek van een andere onbekende literaire auteur innemen. Tenzij er ineens een influencer met een enorm schrijftalent en een briljant idee voor een literaire roman aan komt zetten, je weet nooit.