Het andere Youtubers / Bloggerstopic #11

Kijkt iemand hier Sanne Verhoeven? Ik vind haar video’s zo chill. Gewoon lekker normaal zonder poespas. Love it

Gewoon niet schelden met mietje. That’s all.

11 likes

Annemerel (hardloopblogger) heeft drie boeken geschreven en krijgt 2,- per boek. Dat lijkt me ook niet echt een vetpot, helemaal niet als je kijkt naar alle tijd die je erin steekt…

"We zijn een bijzondere generatie. Jij bent bijzonder. " (staat als beschrijving)

Lekker om van alle lezers nu special snowflakes te maken

4 likes

Haha nou ‘even snel geld binnenharken’ is het natuurlijk ook weer niet, er komt alsnog een groot proces aan te pas. Al zal het niet jaren duren, nee. Ik snap je wel, maar ook uitgevers moeten een manier verzinnen om te kunnen blijven bestaan en boeken te kunnen maken. Influencers hebben nou eenmaal een achterban en door dit soort boeken te maken kunnen uitgevers óók de wat obscuurdere auteurs uitgeven en een risico nemen met een debutant, bijvoorbeeld.

Of iedereen moet weer massaal boeken gaan kopen, dat mag ook. Maar zolang mensen minder fysieke boeken kopen is dit een “goede” oplossing. En blijkbaar is er vraag naar, want mensen kopen het. Als het boekenvak hiermee overeind blijft, helemaal prima, vind ik. Al ligt het wel aan het soort boek en de influencer in kwestie wat ik ervan vind hoor.

Daarnaast zal een literaire uitgever dit soort boeken sowieso niet uitgeven, dat is meer voor de commerciële uitgevers aantrekkelijk natuurlijk. Dus het is ook niet dat ze de plek van een andere onbekende literaire auteur innemen. Tenzij er ineens een influencer met een enorm schrijftalent en een briljant idee voor een literaire roman aan komt zetten, je weet nooit.

5 likes

Voor het geld moet je echt geen boek gaan schrijven hoor. Ik heb er zelf een geschreven en ik snapte daarna waarom schrijvers in films altijd zo armzalig worden afgebeeld. Geen droog brood mee te verdienen :sweat_smile:

Het is wel gewoon heel erg leuk om zoiets tastbaars van jezelf in een winkel te zien staan dus ik snap heel goed dat elke influencer daar ja tegen zegt. Toch leuk als dat je aangeboden wordt? Kan haar het schelen dat wij er niet op zitten te wachten, het is voor haar een ervaring en er zijn er vast zat die het wel kopen.

6 likes

Huh bedoel je Sanny? De Queen of LOA? Zij visualiseert haar hele leven. Knap mens.

Nee ik kijk haar niet. Vind haar echt verschrikkelijk. En die vent van haar erbij.

2 likes

Sanny visualiseert graag poespas.

1 like

Denk dat ze haar bedoelt;

1 like

Nee ze zegt SannE niet SannY er is nog een meisje met de zelfde achternaam.

1 like

Aaaaaah, verklaart het een en ander.

Het is voor dit soort idiots ook echt niet te bedenken dat hun kutprogramma’s misschien ook gewoon niet grappig zijn.

5 likes

Het klinkt als het meest inhoudsloze boek ever…

3 likes

Ik verwacht (hoop) dat er daarnaast ook kritiek zou komen op de kwaliteit. Dat zo’n flutroman die de eerste de beste influencer, niet gehinderd door beheersing van enige techniek, geschreven heeft, wel als serieus boek in de schappen ligt, terwijl een ander een echt een heel goed boek niet uitgegeven krijgt. Want kom er maar eens tussen als onbekende debutant. Daarmee devalueer je de hele sector. Dat gebeurt deels al met print on demand waardoor elke buurvrouw nu kan zeggen dat ze ‘een boek uitgegeven heeft’ over haar theezakjesvouwkunsthobby met kwaliteit ver onder nul en alleen leuk voor vrienden en familie.

Ik denk dus dat het met die ghost writers heel erg mee valt. Via mijn uitgeverij krijg ik af en toe wat mee van boeken van influences en die schrijven het allemaal echt zelf. Het hele correctie proces is dan wel vaak eindeloos en rommelig maar volgens mij wordt veel gewoon wel echt zelf geschreven.

3 likes

Ja, maar vooraf/bij de aankondiging weet je natuurlijk nog niet wat de kwaliteit zal zijn.
Ik denk ook dat de kans groot is dat het niet veel soeps zou zijn hoor, zeker als het gaat om een snel geschreven boek. Ik zou er eerlijk gezegd bij voorbaat ook wel vanuit gaan dat het boek waarschijnlijk niet uitgegeven wordt omdat het nou zo briljant is, maar omdat de schrijver een bekende naam en grote groep volgers heeft.
Ik vraag me wel af of de doelgroep die een heel goed boek zou kopen van een onbekende debutant dan in plaats daarvan maar de roman van een influencer zou kopen. Of andersom. Er is natuurlijk beperkte ruimte in een boekenwinkel/bij een uitgeverij dus wat dat betreft is het concurrentie maar het lijken me toch twee verschillende markten.

Influencers zijn nu eenmaal doorgaans geen auteurs. Dat is een ander vak (fictie schrijven is ook echt nog een andere tak van sport dan bijvoorbeeld een boek schrijven over je hardloophobby). Dus zelfs voordat het in de winkel ligt, zou je al een voorzichtige inschatting kunnen maken van de kwaliteit.

Wat betreft je tweede punt: daar had ik nog niet over nagedacht. Maar ik denk wel dat het klopt inderdaad! Je bedient met zo’n boek een heel andere doelgroep.

En toch zou ik het pijnlijk vinden als mensen die jaren research hebben gedaan, opleidingen hebben gevolgd, heel zorgvuldig hun verhaal hebben geconstrueerd etc. dan toch in dezelfde bak worden gegooid als de influencer: ‘Het is toch allebei een roman?!’

Maar zoveel schrijvers hebben/hadden eigenlijk een andere baan, zeker bij het uitgeven van hun eerste boek. Arthur Conan Doyle was dokter, Agatha Christie was apothekersassistente. Daarmee bedoel ik niet dat iedereen zomaar een (goed) boek kan schrijven maar wel dat je niet al (opgeleid als) schrijver hoeft te zijn om de gave te hebben.

Ik zei trouwens al dat ik zelf niet echt hooggespannen verwachtingen heb over de literaire schatten die influencers ons wellicht nog zullen brengen, mocht er een een fictieboek uit gaan geven, dus je hoeft mij niet te overtuigen. Ik denk niet dat de volgende Nabokov zich onder hen schuilhoudt maar je weet het natuurlijk nooit :stuck_out_tongue:

1 like

Oh ik probeerde jou ook niet te overtuigen haha. Het is meer mijn algemene frustratie rondom dit hele onderwerp.

1 like

Hier ging het toch laatst over Rutger en Thomas dat ze zo ontzettend veel uitgeven. Nou, hier is weer een pareltje hoor