Ik ben het in dit geval met @Twijfelaar eens en vind de reacties te hard. Met het risico om hierom ‘aangepakt’ te worden. Ja het was dom, ja het was racistisch. Dat heeft ze nu van veel mensen gehoord en zeker weten dat dit in haar hoofd doorwerkt. Je kunt gewoonweg geen oprechte excuses verwachten van iemand die gisteren nog zo’n optreden deed in een klas en daar vandaag (terechte) kritiek op krijgt: puur omdat die boodschap even moet landen. Als ze wist dat ze fout zat, had ze het namelijk niet gedaan. Ik lees hier al heel lang mee en heb ondertussen geleerd waarom dit soort dingen niet kunnen, maar dat gebeurt niet in één nacht. Dus vind ik het logisch dat haar excuses nog niet oprecht zijn, zoiets heeft helaas een beetje tijd nodig. Ik denk dat ze het gehoord heeft en dat het nu even moet sudderen en dat over tijd het besef komt waarom zoiets echt niet kan.
En wat betreft ‘ze had het moeten weten’, klopt. Dat was fijn geweest, maar dat was niet zo. Blijkbaar heeft zij tot nu toe niet de aanleiding/intrinsieke motivatie gehad om actief te onderzoeken of dit kan of niet, dat is ook iets dat je moet leren. Als ze het nu nóg een keer doet mag ze gelyncht worden, maar voor nu denk ik dat de boodschap aangekomen is.