Het andere Youtubers / Bloggerstopic #12

Wat naar :frowning:

Eventjes een beetje naast de discussie. Maar toen ik enkele jaren geleden werkte op een school met tieners, keken we eens naar een programma rijker dan je denkt( worden stukken uit je huis geschat). En toen zeiden die meisjes van 14 jaar: mevrouw die meneer heeft dat gekocht in de kringloopwinkel, en hij durft dat gewoon zeggen op nationale tv!!! Toen stond ik ook even met mijn mond vol tanden maar bij sommigen is er dus nog schaamte, heb hen toen maar verteld dat ik daar ook soms iets koop.

5 likes

Charlotte heeft een video geĂŒpload en er staat onder andere in de titel ‘Over racisme in de klas’. Ze vertelt dat ze racisme, discriminatie, kolonisatie etc. heeft besproken met haar klas. Goed dat ze het daarover heeft maar ik had eigenlijk gehoopt en verwacht dat ze nog even terugkwam op wat ze zelf twee weken terug deed en daarop zou reflecteren.

13 likes

Colin is een vies mannetje, denk dat dat de reden is geweest.

1 like

ik heb nu wel ineens vet zin om naar een kringloop te gaan

15 likes

Haha ja ik ook. Hier in de buurt zijn alleen niet echt leuke

1 like

Ik ken eigenlijk alleen kringloopwinkels die bijvoorbeeld daklozen en verslaafden aan het werk helpen/een onderdak bieden of op een andere manier een goed doel steunen. Dat vind ik toch anders.
Ja tuurlijk mag ze er mee doen wat ze wil, maar ik vind het toch wat inhalig.

15 likes

Maar dit is toch gewoon hoe het werkt? Een bijenkorf koopt net zo goed verschillende dingen op bij merken, maakt daar een selectie in wat zij denken dat hun doelgroep mooi vindt, gooit er 50% aan prijs bovenop en verkoopt het. Alle winkels die niet zélf iets produceren doen het op deze manier haha.

Ik heb soms het idee dat er hier zo’n idee eerst van: je mag geen geld willen verdienen/ondernemer willen zijn omdat je dan geld verdient over de ruggen van zwakke mensen die hun geld uitgeven aan dit soort dingen omdat ze niet inzien dat je er geld aan verdient. Ik vind dat gewoon een beetje onzin. Mensen snappen heus wel dat ze dit zelf ook zouden kunnen kopen bij een kringloop, maar die willen dat op de een of andere manier niet. Er zijn genoeg mensen die geen kringloop in gaan omdat het er ‘muf ruikt’ ofzo (dat lees ik weleens ten minste haha). Dan is het toch prima dat iemand anders de beste selectie maakt en dat weer verkoopt?

Heb het zelf ook weleens overwogen, maar volgens mij is het veel meer werk dan je denkt en verdien je er geen bakken met geld mee haha

8 likes

Maar bij bijv de Bijenkorf zijn dingen toch helemaal niet duurder? Het maakt meestal niks uit of je het bij het merk zelf koopt of daar

1 like

Nee, maar een merk heeft altijd een inkoopprijs en een verkoopprijs. Dus stel iets kost 100 euro in de winkel, dan kan de bijenkorf dat voor 50 euro inkopen bij het merk*. Van die 50 euro die ze daar op verdienen betaalt bijenkorf dan de huur van het pand, salaris van medewerkers, etc etc. En de bedoeling is dan natuurlijk dat ze er nog wat winst aan overhouden.

Een merk doet dat net zo goed in hun eigen winkels.

*deze marges verschillen heel erg per sector, maar ik geloof dat het in de kleding wel 50% is

1 like

Ik vind het eerder te vergelijken met mensen die concertkaartjes aankopen puur om ze duurder door te verkopen.
Of designercollecties van H&M helemaal opkopen met hetzelfde doel.

48 likes

Maar dan is er toch niks van een selectie bij? (ja oké misschien een selectie van concerten waarvan jij denkt dat ze uit gaan verkopen). Maar bij een kringloop moet je wel echt zelf speuren naar de mooie dingen, vind dat wel anders.

En @Eddie hmm ja ik zie dat toch anders. Want een bijenkorf doet al een selectie van merken. Een kringloop niet (of weinig). Dus de kringloop is gewoon één grote vergaarbak van alles wat men niet meer wil hebben. De persoon die dus daar een selectie van maakt en het op een mooie manier aanbied (door het te stylen, mooie fotografie, etc) is dan toch eigenlijk de ‘winkel’? Maar goed haha ik merk dat wij hier sowieso anders instaan dus misschien worden we het ook niet eens, en dat is ook okĂ©.

1 like

Mijn wekelijkse uitje!!

1 like

Wooww, ik keek op m’n telefoon toen het precies 17.17 was, op 17 juni! Ik voel me net Tienvanwil.

79 likes

Zeven-TienvanWil.

131 likes

@quarterlife @crazyplantlady hmm maar ik vind dat de hoeveelheid werk dat ze er zelf in steekt (door te moeten selecteren) en of ze het nu enkel voor het geld doet of niet, niet per se van belang om een oordeel te hebben over wĂ t ze juist doet. Die kaartjesdoorverkopers zullen er bv ook wel hun tijd en moeite in steken, maar dat maakt het niet minder verwerpelijk.
Ik vind ‘onethisch’ een groot woord om aan te duiden wat ze doet, maar ik weet wel dat ik zelf nooit zo mijn geld zou willen verdienen.

3 likes

Lijkt me heel erg lastig om een forum actief genoeg te houden om ook betalende leden te krijgen. Voor 50 berichten per dag (door alle leden) ga je niet €3,- per maand betalen. Daarnaast vraag ik me af hoe groot de belangstelling daadwerkelijk is voor dit onderwerp naast alle blogs en fora die er al zijn.

5 likes

Volgens mij lanceert zij elk jaar iets nieuws, maar niets blijft hangen. Ik denk dat er ook niet zo heel veel mensen zijn die hiervoor willen betalen. Ik ben benieuwd hoelang de website online blijft staan.

7 likes

Nu mag niemand meer liken

30 likes

Ik heb hem weer verwijderd voor je

1 like