Het andere Youtubers / Bloggerstopic #12

Mmm, bedankt voor het delen. Misschien toch maar even laten testen.

1 like

Nu ben ik denk ik bevooroordeeld omdat ik altijd (waar ik ook woon) huisartsen heb die totaal niet meewerken met dingen. Moet altijd alles 10x aangeven en als ik dan al akkoord heb, moet ik nog een paar keer achter verwijzingen aanbellen omdat ie die dan weer niet gemaakt heeft. Hoop dat het in de meeste gevallen bij anderen anders gaat, zoals bij jou!

Sorry to burst your bubble, maar jaarlijks een uitstrijkje maken vanaf je menstruatie lijkt me niet echt veel zin hebben. Het duurt gemiddeld 10 jaar voordat er daadwerkelijk kanker ontstaat na een HPV infectie (als het uberhaupt al ontstaat, 80% krijgt HPV in zijn/haar leven en >80% van de mensen ruimt HPV en cervixafwijkingen vanzelf op binnen 2 jaar). Bovendien staat eerste menstruatie ook niet gelijk aan eerste seksuele activiteit natuurlijk. Omdat het dus zo traag ontwikkelt heeft ook jaarlijks testen niet zoveel zin, al helemaal niet als je HPV negatief bent.
Meer = niet altijd beter. Er valt ook wat te zeggen over overdiagnostiek en overbehandeling. De tijd en geld die het kost wanneer al deze vrouwen jaarlijks naar het spreekuur van de gynaecoloog gaan (terwijl de kans groot is dat ze het virus en afwijkingen dus vanzelf opruimen en helemaal geen behandeling nodig hebben, maar dat kost wat tijd) kan ook besteedt worden aan de zorg voor de selecte groep vrouwen die daadwerkelijk baarmoederhalskanker heeft (en die groep bestaat helaas voor een redelijk deel uit vrouwen >30jaar die er (on)bewust voor kiezen om niet mee te doen aan het BVO).

De leeftijd voor bevolkingsonderzoek in NL verlagen naar 25 jaar, met name voor vrouwen die al vroeg seksueel actief zijn, lijkt me wel nuttig. Weet eigenlijk niet of daar recent onderzoek naar is gedaan.

45 likes

Jeetje wat slecht zeg. Zeker bij zoiets wat je toch in de meeste gevallen uit ‘voorzorg’ doet en waarbij je het ook compleet kunt onderbouwen. Hopelijk tref je ooit een huisarts die wel meedenkt!

1 like

Je burst mijn bubbel niet hoor, geen zorgen. Ik weet niet of HPV het enige is waar ze op testen. Het kan ook een algemene controle zijn, dat weet ik niet. Ik kan me niet voorstellen dat een land met 80 miljoen inwoners en super zorgstelsel een onzinnige jaarlijkse controle uitvoert bij de complete vrouwelijke bevolking.

4 likes

Het zal je verbazen hoeveel onnodige diagnostiek en behandeling er wordt uitgevoerd in welvarende landen (ook NL), waar we ons soms wel maar vaker niet van bewust zijn.

9 likes

Naja de andere kant eraan is wel dat jonge vrouwen hier direct een goede aanspreekpartner hebben, waarvoor geen doorverwijzing nodig is. Vanaf moment één is er iemand om tips en gesprekken te geven over menstruatie en seksualiteit. Dat is wel heel waardevol. Ook ben je bij klachten zo snel gehoord. Maar dat staat los van de discussie over het uitstrijkje. De zorgkosten zijn hier per persoon wel zó hoog dat het er wel af kan hoor :stuck_out_tongue:

6 likes

Ja, dat ben ik zeker wel met je eens.

@tuula, kan me voorstellen dat het wachten vervelend is. Anderzijds denk ik als je HPV positief was en geen afwijkende cellen had, dat dan die 2 jaar wachten dus ook geen kwaad kan, omdat het zich niet zo snel ontwikkeld.

Vind persoonlijk dat de opkomst voor uitstrijkje voor BVO niet zo hoog is in NL, dus ik zie liever dat er aandacht wordt besteedt aan informatievoorziening (voor- en nadelen) zodat de groep >30 jaar vaker komt voor het screenende uitstrijkje (is nu maar 70% of zo) , dan dan we nu de screening jaarlijks gaan doen en al vanaf 20 jaar o.i.d.

Kan me de drempel voor de gyn ook wel voorstellen, daarom zou het fijn zijn als iedereen een fijne huisarts heeft (voor zover huisartsen voor het oprapen liggen en wisselen van praktijk mogelijk is) waar je laagdrempelig vragen kan stellen, maar dat is mss een utopie :joy:

4 likes

Je hoeft zeker geen drempel te ervaren om in BE naar een gynaecoloog te gaan. Ze doen - zoals je zelf inderdaad ook weet - veel meer dan zwangerschappen (Vb anticonceptie, borst onderzoek) en het is echt vrij ‘gebruikelijk’ in BE om rechtstreeks naar de gynaecoloog te gaan voor een check-up wanneer je gediagnosticeerd bent met HPV. Zeker nergens mee inzitten dus :hugs:

1 like

Wow dat vind ik heel raar dat je daarom niet mag/hoeft. Ik heb zelf wel hpv en verhoogde pap gehad, ondanks dat ik alle drie die inentingen heb gehad

1 like

Ik ga voor mijn uitstrijkje en borstonderzoek gewoon bij de huisarts dus je hoeft zelfs niet naar de gynaecoloog te gaan.

1 like

Jeetje al die verhalen verwacht je niet bij jonge vrouwen. Is er dan geen Nederlandse politicus nu bezig om dit te regelen dat het onderzoek er eerder komt?

Ik wist niet eens van het bestaan van het onderzoek of hpv tot dat ik die brief krijg, lekker onwetend en ik kan me daardoor voorstellen dat veel vrouwen gewoon niet gaan. Had zelf hpv en pap 2, daar toen ook over op het forum gepost want vond dat echt ff heftig (ze hebben een biopt genomen en het was zo’n minimale afwijking dat ze pas over een jaar weer checken). Maar omdat ik een jaar ouder ben dan mijn vriendinnen groep app maak ik het nu wel regelmatig bespreekbaar zodat iedereen van de urgentie weet ofzo :upside_down_face:

1 like

Ik ben geinfluenced door die video van Lotte en wil nu 20 zakken chips kopen en ze allemaal vandaag opeten :cry:

1 like

Ik ook! Ben heel benieuwd naar die nieuwe Proper chips. Al irriteer ik me er wel aan dat ze het de hele tijd uitspreekt als prooper, dat zou toch gewoon op zn engels zijn

Die Proper Chips zijn mega lekker, vooral die Sea Salt. Mijn vriend vindt ze een beetje flauw maar ik houd gewoon niet zo van die megazoute chips.

2 likes

Lekker artikeltje over jankende influencers. Vooral onze Huismuts komt er niet heel positief vanaf.

12 likes

haha dit zag je net op haar insta staan zeker? Die hele post omdat het haar niets doet.

Haha een collega stuurde mij dit artikel door. En hij zei, je moet voor de grap ook even haar post erover lezen en dan de reacties eronder. Maar ze heeft de reacties uitgezet denk ik, want ik zie ze niet meer :’)

samenvatting: veren in reet want je bent zo puur en laat ze maar lullen, vooral van collega’s.