Het andere Youtubers / Bloggerstopic #12

Ik heb onlangs het boek ‘je bent jong en je krijgt wat’ van Monique van Loon gelezen.
Ze heeft baarmoederhalskanker gehad en haar baarmoeder is daarom verwijderd.
Ze beschrijft het allemaal heel puur in het boek. Ik vond het een erg mooi, goed boek en dus ook echt een aanrader!

9 likes

Ik had niet anders verwacht haha.

Ze staan zo ver van de realiteit af. Het artikel gaat er meer over dat het nogal bijzonder is dat je de camera erbij pakt als je gaat huilen, dat je dáár dan aan denkt. Maar de influencers gooien het er altijd weer op dat ze gewoon ‘lekker echt’ willen zijn.

4 likes

Nouja, eigenlijk verwacht je deze verhalen wel in deze leeftijdsgroep? Voor zover ik weet gaan alle bovenstaande verhalen over voorstadia, die meestal geen en soms wel behandeling nodig hebben, en niet al daadwerkelijk baarmoederhalskanker zelf.

Was zelf wel nieuwsgierig, dus heb nog even verder gezocht maar de huisartsenrichtlijn uit 2016 zegt dit: ‘‘Jonge vrouwen zijn vaker besmet met hrHPV. Bij vrouwen rond de 22 jaar zijn 22 van de honderd
vrouwen besmet met hrHPV, terwijl bij de oudere leeftijdsgroepen naar schatting acht van de honderd vrouwen besmet zijn met hrHPV. Hoewel er wel baarmoederhalskanker voorkomt bij vrouwen jonger dan 30 jaar, zou een te grote groep vrouwen onterecht worden doorverwezen, eventueel onterecht worden behandeld en zich onnodig ongerust maken. Omdat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen, wordt het onderzoek daarom niet uitgevoerd bij vrouwen jonger dan 30 jaar.’’

En dit artikel legt uit waarom screenend uitstrijkje onder 30 jaar niet wordt gedaan in NL. Vond het wel verhelderend.
https://www.henw.org/artikelen/cervixcarcinoom-komt-ook-bij-jonge-vrouwen-voor

Dus ja, zo lang er geen goed bewijs is dat het nuttig is voor deze groep vrouwen en welke groep vrouwen met bepaalde risicofactoren er mogelijk wel baat bij hebben, gaat een politicus het beleid niet veranderen denk ik.
Zal nu ophouden met spammen over uitstrijkjes :hugs:

7 likes

Meestal win je deze discussie niet met feiten, maar feit is wel (:nerd_face:) dat de keuzes rondom bevolkingsonderzoek puur gebaseerd zijn op geneeskundige statistiek, het gaat vooral niet over individuele gevallen. Dus dit is weer zo’n ratio vs emotie-discussie, maar het is idd echt niet “hoe jonger, hoe beter”.

11 likes

Ik vond het irritanter dat ze eerst telkens aan de chips ging likken :cold_sweat:

1 like

Waarom zou je aan chips likken??

Love feitjes haha :new_moon_with_face: Goed punt idd

1 like

Ik lik pringles altijd (als ik niet met anderen ben), komt er meer smaak af ofzo haha.

13 likes

1 like

Oh bah echt haha, wordt je chipje dan niet een beetje zompig? Lijkt me niet zo lekker namelijk

1 like

Nee ik lik alleen de kruiden eraf en daarna stop ik het meteen in mijn mond om op te eten. Ik sabbel er niet aan haha.

3 likes

Ik zag net dat zo’n zak 1.99 kost, nondeju

Ik vind Yara leuk, maar wel jammer dat ze eigenlijk bijna nooit heel expliciet erbij zet dat iets spon is (en ze heeft veel spon)

Vind het prettig dat in Engeland daar duidelijke regels over zijn. Ik volg best veel Britten op instagram en youtube en het is echt wel fijn dat het er duidelijk bij vermeld staat.

4 likes

@Zompig het wordt tijd voor een nieuwe username want nu associeer ik je voor eeuwig met likken aan chips

4 likes

Ik vind dat woord zo irri. Aimee ik weet dat je me1eleest. Stop hou op

3 likes

Ze leest een soortement mee maar de vraag is soortement of ze dat zal toegeven

Wat een soortement raar woord eigenlijk :sob:

9 likes

Hahaha laatst werd hier besproken dat ze langdradig is en dat besprak ze in dr video haha.

2 likes

Dan heeft ze het een soortement al toegegeven dus eigenlijk, alleen dan wel soortement impliciet

Oké, nu kap ik :neutral_face:

Edit: Dat woord is echt oooooveral tussen te plakken, verschrikkelijk

3 likes

Wat is er ook mis met gewoon " Een soort van "
Zij heeft sws vaak stop woorden eerst was het moker en nu heeft ze ook een ander hebreeuws woord vgm jota dat ze veel gebruikt haha.

5 likes

Sorry

1 like