Het andere Youtubers / Bloggerstopic #12

Ik ben het hier mee eens. Ik heb altijd geroepen dat je beter rustig ‘voorlichting’ kunt geven ipv de harde discussie aan te gaan, maar ik ben het steeds minder met die stelling eens. Eerlijk gezegd: als je nu nog niet door hebt dat dit niet kan dan vraag ik me echt af onder welke steen je geleefd hebt.

6 likes

Ik vind het heel erg lastig om mezelf goed te verwoorden en ook eng om het te zeggen vanwege ik denk inmiddels bekende redenen. Maar in vergelijking met mijn eigen bubbel, mijn opvoeding, mijn omgeving, de mensen met wie ik om ga is dit forum echt extreem woke. Zonder dat ik erbij zeg wat mijn mening hierover is, zo woke als hier op dit forum ken ik in real life niemand.

Ik leer hier ontzettend veel en merk dat het me veranderd als mens en dat mijn omgeving dit ook merkt. Meerdere mensen in mijn kringen kijken met regelmaat verbaasd op als ik iets deel wat ik van hier heb geleerd. Wat mij doet beseffen dat ik meer achter loop dan ik dacht, maar dat mijn omgeving nóg veel verder achter loopt. Dat zou niet zo moeten zijn, maar dat is het wel.

Ik merk zelf dat hoe meer ik hier leer en mijn nieuwe kennis beter kan verwoorden en eigen kan maken, hoe meer begrip mijn omgeving ook krijgt en hoe meer er veranderd. Maar dit gaat best langzaam.

Ik worstel heel erg met de situatie van Charlotte. Enerzijds denk ik, ze weet niet beter. Net als ik tot voor kort. Ik had hier ook nooit kwaad in gezien een paar jaar terug. Noem me dom of uneducated maar ik heb dit gewoon nooit geleerd en door mijn white privilege nooit de neiging gehad hier mijzelf verder in te verdiepen. Door het forum doe ik dat wel, maar niet iedereen heeft dit forum.

Anderzijds denk ik, het feit dat ze het niet weet en het niet zo bedoelde, maakt het niet minder fout. En we hoeven niet altijd maar lief en aardig te blijven tegen iedereen die fout zit, want ook dat is white privilege. Een luxe die niet iedereen krijgt. Dus wat dat betreft verdient ze elke comment en zijn de pittige reacties hier de juiste.

Ik weet ook niet goed wat ik met dit bericht wil bereiken. Ik denk een soort nuance aanbrengen in de discussie. Aangeven dat er een grote groep mensen is die echt wel wil maar die in de war is van het hoe en wat precies en die zo goed en wel als kan probeert mee te komen. Daar ben ik er dus ook een van. En op dit forum heb ik soms het idee de enige te zijn, en dat maakt dat ik het spannend vind dit te posten. Want ik kan roepen dat ik geen racist wil zijn of ben, maar dat ben ik dus overduidelijk bij tijden wel, dat is me wel duidelijk geworden door hier mee te lezen. En dat vind ik een lastige positie waaruit ik me probeer te ontworstelen maar ik merk nog steeds dat ik fouten maak waar ik me niet bewust van ben.

Anyway, ik leer hier heel veel en ik denk andere mensen ook. En ik heb heel respect voor de forummers die rustig blijven en alles keer op keer uitleggen. Want dat is misschien niet hoe het zou moeten zijn, maar dat zijn wel de forummers die mij en mijn omgeving helpen te veranderen.

182 likes

@Cozycute Mooie reactie, en heel herkenbaar. Ik haak even aan op de reacties die volgen op jouw bericht.

Ik zie namelijk een digitale staande ovatie ontstaan voor bovenstaande bijdrage. Waarom wordt er op de participatie van mij, @anon18050057 en eerder vandaag @Koalabeertje zo enorm anders gereageerd?

Edit: Bij nader inzien kan ik dit misschien beter bij mezelf houden en hoor ik liever waarom mijn bijdrage niet wordt gewaardeerd.

5 likes

Van anderen argumenten verwachten om overtuigd te worden dat dit fout is, is toch ook pure privilege. Waarom moeten wij altijd geduldig, rustig en overtuigend zijn? Waarom mogen wij niet een keer meer begrip verwachten of meer zelfreflectie van de andere kant?

Zoveel mensen die al zoveel jaar met goede argumenten strooien, maar ipv daar zelf naar op zoek te gaan, verwacht jij dat iedereen priveles krijgt van ons?

En eerlijk, als je zoveel argumenten nodig hebt, nu nog, juist in deze week, dan wil je gewoon niet en moet je dat toegeven.

14 likes

Omdat de bijdrage van @Cozycute enorm anders dan die van jullie is.

15 likes

Omdat cozy me haar post laat zien dat je niet wordt beoordeeld op uit welke omgeving je komt, maar op wat je met de nieuwe informatie en inzichten doet. Zij zegt ervan te leren, ipv te verdedigen waarom het oké is, omdat ze niet anders weet door haar omgeving.
Wat ik mooi en herkenbaar vind!

10 likes

Iemand aanspreken op racistisch gedrag, is niet hetzelfde als die persoon een racist noemen. Dat is ook altijd zo’n makkelijk excuus: ‘maar ik ben geen racist’. Girl, niemand noemt je een racist, maar accepteer gewoon dat die gedraging 100% fout is.

3 likes

Mijn favoriete tiny houses Youtubers hebben nu een pilotaflevering gemaakt van ‘Tiny Homes Of The Ancient World’ waarin ze oude woningen uit de geschiedenis bespreken. Ik vind dat wel origineel bedacht. Veel origineler dan wat de meeste YouTubers doen. :slight_smile:

19 likes

Dat racisme niet zou bestaan, heb je mij niet horen zeggen. Dat is ook helemaal niet wat ik denk. Het verbaast me dat dit ook maar ergens tussen mijn regels door zo zou zijn geïnterpreteerd.

Racisme bestaat en is fout. Charlotte zit fout. Dat ze daar op wordt gewezen, is terecht en noodzakelijk om dit complexe systematische probleem op te lossen. Ik sta naast iedereen die daar waar dan ook ter wereld zijn bijdrage aan levert. Ik zie mezelf als een van hen en erken dat ik, mijn directe omgeving en ook de maatschappij een lange weg te gaan hebben.

Daarnaast zeg ik tot nu toe ook dat racisme zo diepgeworteld zit, dat je dat niet van de een op de andere dag aanpakt. Daar wordt op gereageerd alsof het hier een mening betreft, terwijl dat me een feit lijkt.

Mijn bijdragen tot nu toe hebben nooit het racistische gedrag van Charlotte vergoeilijkt. Ik plaats haar gedrag, ‘onze’ reacties, haar beroerde excuses enkel in een breder perspectief: je verandert mensen niet in één dag. Daar heb je geen controle over.

Edit: Ik zie @anon18050057 trouwens hetzelfde doen.

12 likes

Zag dus in zijn eigen tiny house tour dat hij een boek heeft uitgebracht maar pfff zoooo duur.

Jup ik koop dat boek wel een keer als ik een eigen huis heb. :stuck_out_tongue:

1 like

Dat is helemaal waar en precies ook de reden waarom onderwijzers zo’n belangrijke schakel zijn! Stel deze jongen had op school geleerd waarom het niet oké is om je ogen in spleetjes te trekken of je huid donkerder te maken om zwarte piet te spelen, was het zelfs niet nodig om hem nu bewust te maken van hoe racistisch die dingen zijn.

Ik zie de afgelopen dagen deze vaak langskomen op Instagram:

Het is zo belangrijk om meer aandacht te gaan spenderen aan alles wat onder die lijn valt. Iedereen kent de KKK en neo-nazi’s en tenzij je ziek bent in je hoofd, ben je het niet met ze eens. Maar zonder de denkwijzen en gedragingen aan de onderkant van de pyramide, zou vrijwel niemand meer naar de top klimmen. En die verandering begint bij de opvoeding en dus ook op de schoolbanken.

Charlotte mag van mij dus regelrecht de vuilnisbak in :blush:

28 likes

Volgens mij (weet het wel vrij zeker) gaat Sanneke nu ook eten uittesten op YouTube en Insta, erg origineel wel. :sweat_smile: Ik vind stiekem wel grappig want ze plaatste ook een poll op haar Insta of ze een aparte Insta moest maken voor foodreviews enz en toen zeiden de meeste mensen dat het niet nodig is haha maar ze heeft het toch gedaan.

Zag dat ze een nieuwe vlogcamera wil gaan kopen dus denk dat ze binnenkort wel weer echt YouTuber is, oke is ze misschien nu ook wel beetje maar actief is ze niet.

Het was laatst zo pijnlijk - ze stelde een vraag over ‘knap zijn’ en hadden mensen echt op lelijk gedrukt. Kan het niet helemaal goed uitleggen, maar het was pijnlijk!

Preach!!!

1 like

Ik denk echt dat er een heel groot verschil is tussen iemand die objectief onaardig reageert of je ergens op aanspreekt en dat dat vervolgens wordt afgedaan als onaardig reageren.

1 like

De actual fuck. Na mijn reacties beweren dat ik racisme niet erken slaat echt alles. Dit raakt me echt, want dit is gewoonweg niet waar. Wauw.

4 likes

Dat je nou weer net dat eruit haalt.

6 likes

… het lijkt hier wel een soort debat-club.

1 like

Ja zo werkt een forum.

54 likes