Het andere Youtubers / Bloggerstopic #12

Toch denk ik ook als ik zoiets lees: leg dan op zijn minst uit waarom, of verwijs naar bronnen. Er zullen mensen zijn die dit soort opmerkingen dus echt niet begrijpen. In dit geval is daar blijkbaar geen sprake van en is het bericht inmiddels aangepast.

Ik kan me voorstellen dat mensen die willen deelnemen aan dit belangrijke gesprek afgeschrikt raken door dat soort ‘botte’ reacties. Met als averechts effect dat ze terugkeren naar hun eigen bubbel en ze ver bij dit onderwerp vandaan willen blijven. Dat is immers het meest comfortabel.

Ik moet zeggen dat ik me hier vandaag in ieder geval niet op mijn gemak heb gevoeld. Ik ben oprecht opgelucht dat er op de valreep van deze dag nog iemand langskomt en lijkt te begrijpen wat ik probeer te zeggen.

5 likes

Haha ja wist dat ie zou komen, maar zag echt een prachtig design voor me. :frown:

Ipv waarom vloggers janken. Een waarom vloggers kritiek verwijderen.

6 likes

Pardon? :rofl:

1 like

Racisme los je niet op met kittens , zachte dekentjes en lollies.
Er mag best hard gereageerd worden. Je zou denken dat je in Nederland lang genoeg de tijd hebt gehad om jezelf in te lezen na al die zwarte pueten discussies.
Ik vind het ook bullshit dat dit het beste exuus is waar mee ze had kunnen komen. Want als je het na 1 reactie al zo snel verwijderd weet je donders goed wat je verkeerd doet. En als je besluit pas de volgende dag te reageren , en in de tussen tijd alle reacties te verwijderen met inhoudelijke kritiek waarom je iets fout doet. Dan heb je genoeg tijd gehad om met iets beters te komen dan " Sorry dat jullie je aangevallen voelen "

12 likes

Een deel van je gedachtegang (en die van @anon18050057) begrijp ik wel, het lijkt me inderdaad niet heel aannemelijk dat iemand die vorige week nog zo ontzettend onwetend bleek te zijn na een aantal comments plotseling inziet dat en waarom het zeer problematisch was wat ze gedaan heeft en daar vervolgens oprecht haar excuses voor aanbiedt.

Ze doet het nu af als ‘gedoe’, als ‘ophef waar ze geen zin in heeft’, ‘omdat in deze huidige tijd dingen heel snel racistisch gevonden worden’ en ‘omdat ze het niet racistisch bedoelde’. (Allemaal uitspraken die ik haar letterlijk in haar stories heb horen zeggen.) Het lijkt dus misschien dat de opmerkingen niet effectief zijn geweest.

Maar ook als het effect op Charlotte zelf niet direct zichtbaar is is het alsnog ontzettend belangrijk om elkaar wel op dergelijke racistische uitingen te blijven wijzen, al helemaal op internet, waar dingen voor lange tijd voor grote groepen mensen zichtbaar zijn.

Racisme is een systematisch en diepgeworteld probleem. Het is gewoon echt nodig om daar dan ook stelselmatig op te reageren. Om keer op keer ophef te veroorzaken, tot het op een gegeven moment hopelijk niet meer nodig is.

En je bent er nu al meerdere keren op gewezen, maar het gaat hier om inhoudelijke en constructieve reacties. Ik heb niemand zien proberen Charlotte kapot te maken of compleet onderuit te halen. Je vergelijking met de doodsbedreigingen aan het adres van Amy Cooper slaan dan ook nergens op.

13 likes

Is dit gericht op mij? Charlotte? Of in z’n algemeenheid?

Ik begrijp je niet. Ik ben niet boos in ieder geval. Dat wilde ik even zeggen indien je je tot mij richtte met die opmerking.

Ik heb de helft van de reacties nog niet gelezen;, maar nu boeit dat me gewoon niet, moet mijn ei kwijt

Waarom zoek je 1001 excuses om iemands racisme goed te praten? Waarom voel je meer empathie voor haar dan voor al die kinderen die letterlijk trauma’s aan dit soort docenten overhouden? Trauma’s ja, want je maakt dit niet 1x in groep 3 mee, je maakt het altijd en overal mee. Ik heb er nadat ik allang volwassen was, nog zoveel last van dat ik er hulp voor moest zoeken. Dus nee ik overdrijf niet, ik kom op voor kinderen die dat zelf nog niet kunnen. En medelijden met Amy Cooper ja? Nu? Omdat hij net die zwarte man is die niet aan dat telefoontje is dood gegaan, betekent niet dat het bellen minder erg is. Want de lijst met namen van mensen die er wel aan dood zijn gegaan, of zijn opgepakt en onterecht vast hebben gezeten of hun baan zijn verloren, is eindeloos lang. En al die mensen die voor hen hebben gebeld, zijn door gegaan met hun leven zonder er daarna nog bij stil hoeven te staan.

53 likes

Hoeveel mensen moeten er nog geboren worden, hun hele leven lang met racisme leven en dood gaan, voordat er genoeg tijd is gepasseerd? De reden dat het zo lang duurt, is omdat mensen heel lang juist de niet gemaakte excuses maar gewoon accepteerden, die tijd is wat mij betreft voorbij.

21 likes

Dit! Ik vind het ook niet ok dat een massale verontwaardiging wordt afgedaan als heksenjacht oid. Want juist wij en het gesprek dat hier nu over wordt gevoerd, kan de verandering waarmaken.

Ik kom zelf uit een klein dorp waar we voluit in de klas hanky panky (incl ogen) zongen, zwarte piet nog steeds heel zwart is en ik ben als kind ooit met een zwart gezicht als “kannibaal” incl een mannetje in een kookpot zwartgeverfd naar carnaval gegaan (don’t hate, ik schaam me daar nu ook zeker voor). Dat was en is racistisch punt. Ik kan dit niet ongedaan maken, maar ik zou dit nu nooit meer doen omdat er wel van (en over) geleerd, onder andere op het toenmalige egf. En dat is veel belangrijker dan het incident goedmaken.

En fout kan je maken, maar waar Charlotte echt nog meer de mist in gaat is niet erkennen dat het een probleem is (ik zei geen racistische dingen, ik was gewoon mezelf = racistische stereotypering) en het daarmee echt oplossen. Als wij dan er vervolgens geen gesprek over voeren, dan kom je helemaal nergens. Al is er nu maar één iemand die meeleest en nu wel inziet waarom zoiets racistisch is en ervan leert.

Kijk naar Lottelovesbeauty (totaal ander onderwerp hoor) die na een post over dierproeven ook te maken kreeg met massale verontwaardiging en wél bij zichzelf te rade ging. Zij heeft besloten te stoppen met gebruiken en samenwerken van/met merken die op dieren en informeert haar volgers er best veel over nu. Dat is the change waar ik het over heb.

Ik hoop dat het niet te lang/vaag is, ik kom niet zo goed uit mn woorden op deze vroege ochtend. Wat ik wil zeggen is: dat Charlotte dit heeft gedaan is één ding, dat ze niet oorecht snapt dat dit een probleem is, maar opgaat in excuses (toneelles, gedoe, ik zei niets racistisch) voor haar gedrag is veel kwalijker.

17 likes

Ik wilde een lange reactie typen, maar heb vandaag echt geen energie voor deze discusie. Wordt het veel te lekker weer voor. Laat ik het houden op: Als je de reacties hier te fel vindt, zoekt naar andere uitwegen om aan te geven dat reacties op racistisch gedrag vaak te fel zijn (@Twijfelaar) of strooit met termen als “lynchen” ben je deel van het probleem.

15 likes

Hmm je reactie zet me wel aan het denken. Dat het zo lang duurt omdat die halve/geen excuses juist zo lang geaccepteerd worden. Wat ik gewoon het lastige vindt, is dat het zo moeilijk is om bij bepaalde mensen écht die gedragsverandering te laten gebeuren ipv gewoon excuses af te dwingen. En ik denk niet dat zo hard reageren voor die specifieke persoon dat als effect heeft. Maar wat jij zegt kan natuurlijk wel een manier zijn om hopelijk bij anderen die meekijken (bijv de andere comment lezers bij haar) iets teweeg te brengen waardoor zij denken: hey dit kan inderdaad echt niet. Dat het een soort ripple effect teweeg brengt ofzo. Interessant!

3 likes

Dan ben ik maar onderdeel van het probleem, als je zou lezen zou je zien dat ik gewoon mijn best doe om een constructieve discussie te voeren. Maar dat kan over dit thema blijkbaar niet omdat je dan meteen verweten wordt ‘onderdeel van het probleem te zijn’. Misschien ben ik niet zo’n actieve strijder of whatever, maar ik doe gewoon op mijn manier mee aan de discussie. Dat lynchen heb ik ook ingezien en excuses voor aangeboden, dus als je geen zin hebt om verder een constructieve discussie te voeren ben ik er ook wel klaar mee.

Dit is precies het punt dat ik probeer te maken: er wordt niet eens geprobeerd iemand te overtuigen met argumenten, als je niet binnen 2 reacties compleet met iemand mee gaat (in dit geval ik in deze discussie) word je meteen weggezet als deel van het probleem. Ik vind het onrealistisch en naïef om dat wel te verwachten.

20 likes

Je probeert geen constructieve discussie te voeren. Je verwijt mensen dat hun reactie te heftig is, omdat de arme vrouw denktijd nodig heeft en bagetalliseert daarmee wat zij gedaan heeft en hoe ze daar belabberde excuses voor aan biedt door naar de toon en wijze van kritiek te wijzen. Waarmee we weereens in de situatie komen dat de racistische actie van iemand minder erg is dan dat iemand daarop gewezen wordt. Als je na alle argumenten hierboven nog niet inziet wat het probleem is en waarom dat in haar situatie om een iets fatsoenlijker excuus vraagt dan ‘sorry dat je gekwetst bent’, ben je of traag van begrip of deel van het probleem. Laten we niet in zo’n situatie belanden waarbij enkel lieve gesugarcoate argumenten omkleed door schattige praktijkvoorbeeldjes en ‘sorry, dat ik dit zeg maar’ mogen deelnemen aan een discussie over een onderwerp dat een stuk serieuzer is worden dan dit. Het mag wringen, want juist dan wordt je gedwongen om serieus naar je eigen aandeel te kijken.

23 likes

Ik heb het al eerder gezegd en ik ga het nog eens zeggen: voorbij kunnen gaan aan wat er gezegd wordt omdat de toon of de manier waarop het gezegd wordt je niet aanstaat is zo ontzettend geprivilegieerd. Check yourself.

25 likes

Als je zou lezen, wat je kennelijk niet doet (ik weet ook niet waarom) zou je hebben gelezen dat ik het probleem prima inzie en ook op een fatsoenlijk excuus hoop. Dat ik het alleen onrealistisch vind om dat zo kort na ‘de daad’ al te verwachten. Maar goed, nu word ik ook nog traag van begrip genoemd dus I’m out. Dat is liever niet het niveau waarop ik met mensen praat.

10 likes

Ik denk dat je je zeker wel onbewust kunt zijn van dat wat je doet racistisch is. Ik ben opgegroeid met zwarte piet, nooit een seconde over nagedacht. Er zat een witte chick bij mij op de uni (lees 10 jaar geleden) met een tshirt aan met ‘zwarte piet is racisme’ en ik dacht alleen maar: aansteller. Pas toen ik me erin ging verdiepen werd me duidelijk hoe het eigenlijk zit en sla ik mezelf voor mn kop dat ik dat niet eerder gezien heb. Maar nu anno 2020 kan niemand ontkennen te weten hoe het zit want het is zo vaak en breed uitgemeten. Als je het nu nog weet te ontkennen met droge ogen ben je dom en ontbreekt het je vooral aan inlevingsvermogen.

36 likes

Ben het met je eens en vind de reactie van @Shaaar echt onnodig onaardig richting jou.

Je kan inderdaad niet verwachten dat iemand binnen een dag begrijpt dat een actie racistisch kan overkomen, aanvoelen of racistisch kan zijn. Een actie die deze persoon wellicht al zijn hele leven inzet, omdat die er nooit eerder op is gewezen dat het niet okay is in deze tijd.

In het algemeen

Wat normaal is, is voor iedereen anders en het ‘nieuwe’ normaal moet soms even verwerkt worden door iemand er geen verstand van heeft. En nee, daarmee zeg ik niet dat racisme normaal is. Echter kan niemand ontkennen dat iedereen anders wordt opgevoed en sommige mensen nog nooit eerder op dit soort zaken zijn gewezen, of te maken hebben gehad. Dus ja, voor sommige mensen is dit alles nieuwe kost.

Laten wij dus vooral niet doen of denken dat iedereen per definitie ‘woke’ (wat een K*T woord) is/moet zijn. Helaas is racisme de wereld uitkrijgen een langdurend proces en het helpt zeker niet als we mensen de mond gaan snoeren omdat ze op een ander tempo erachter komen dat het niet goed is.

Wat ik ook echt heel storend vindt is dat er nu iemand als racist wordt weggezet, terwijl ze dat hoogstwaarschijnlijk niet is. Dat je iemand na doet, acteert dat je van een ander ras bent: Zeker niet handig en iets wat je volgens sommige maar beter niet kunt doen.

Maar je bent naar mijn inzicht past een echte racist als je van mening bent dat jouw ‘ras’ beter is als dat van iemand anders. Als je acties uithaalt waarmee je intentie is om dat heel duidelijk uit te dragen, en andere mensen moedwillig keihard te kwetsen en naar beneden te halen.

Ik heb die video en de reactie van die Youtuber niet gezien, maar ik kan mij wel voorstellen dat ze zich verdedigt. Want nee, iemand van een andere afkomst nadoen (afhankelijk van de context) is geen goed idee. Maar ik geloof niet dat de intentie racistisch was, als in: Ik ga eens lekker een hele bevolkingsgroep belachelijk maken omdat ik ze haat en mij beter dan hen voel.

Iemand een racist noemen is nogal wat en als je dat niet bent, is het echt niet leuk om dat te horen. Zeker niet als je door een stomme actie uit onwetendheid iets ‘racistisch’ hebt gedaan en dat nu beseft, maar door gebrek aan kennis en ervaring wellicht niet goed weet hoe te reageren. Ofwel, je kunt iemand beter kennis geven zodat het niet meer gebeurd dan iemand als racist wegzetten en er nooit meer naar omkijken, maar dat is mijn mening.

En voordat iemand met het domme argument komt: Je zegt dit vast omdat je zelf wit/blank/Nederlands bent. Nope, ik ben alle kleuren van de regenboog en mijn ervaring is dat racisme in alle lagen van de bevolking voorkomt. Niemand is uitgezonderd, er bestaat haat voor elk ras door elk ras. En dat is allemaal niet okay.

17 likes

Zat me al af te vragen waar je bleef

16 likes