En de cirkel is weer rond. De manier waarop is weer belangrijker dan de inhoud.
To be fairly honest, ik heb me dit ook pas deze week gerealiseerd. Sterker nog, vaak sprak (spreek) ik me niet eens actief uit, maar hield (hou) ik mijn mond of probeerde (probeer) ik het gesprek gewoon af te kappen. Mijn activisme is dus al die tijd niet verder gekomen dan mijn eigen hersenpan, terwijl ik van mezelf dacht actief tegen racisme te zijn. Als je het van die kant bekijkt is jezelf uitspreken of naar de Dam gaan al een grote stap. Van jouw kant bekeken is dat echt het minimale wat je kunt doen. Elkaar veroordelen om verschil van inzicht hierin, hoewel ik dat dus goed begrijp vanaf jouw kant bekeken, heeft denk ik vrij weinig zin en brengt naar mijn idee niemand verder.
(Alles ook maar in de tegenwoordige tijd, omdat we nog maar moeten zien waar ik sta over twee weken, maanden, jaren van nu.)
Nee natuurlijk niet. Want racisme is veel gewortelder en complexer dan dat en dat weet je zelf volgens mij hartstikke goed.
Juist als het om de inhoud gaat, waarom vallen om zoiets als een mondkapje? Oprechte vraag, want ik weet al niet meer wat ik dan wél kan doen: ik heb meerdere petities getekend, geld gedoneerd en met meerdere mensen gesprekken hierover (ook met poc) Tuurlijk is dat niet voldoende, maar het is toch een begin?
Als er zoveel kritiek is (zelfs constructief) over details, missen we dan niet het grotere geheel en belang?
Edit: @Daytona van captions aanpassen en foto’s en comments verwijderen was ik me niet bewust. Dat is idd wel ego> het grotere belang
Nee, mijn alternatief is niet dat iedereen maar zijn ding doet. Bespreken en/of aanspreken zie ik ook als het juiste om te doen.
Ik herken mezelf ook in wat je daarna schrijft. Het hele systeem zou ik het liefst nog liever gisteren dan vandaag de deur uitgooien, maar op individueel niveau pak ik dat het liefst niet te agressief aan.
Met tot slot in haar caption:
I wanted to highlight this because all too often, I see folks in activist spaces burning out by blaming, shaming, finger pointing who’s right or wrong. Through meditation and yoga, I’ve learned that real power comes not from forcing people to bend to our will, but from living our truth and allowing that to ripple out.
Jij pakt het misschien niet graag te agressief aan, maar situatie is wel dat er mensen overlijden door racisme (toppunt van agressie). De tijd van rustig theedrinken en dingen uitspreken is denk ik een beetje voorbij
Edit: nvm dit ging over Mascha haar story maar volgens mij moeten we er maar geen extra aandacht aan besteden.
Oh, ik heb het idee dat het in lijn is met wat ik daarvoor zeg.
Zoals ik in mn vorige post toevoegde, was ik me niet bewust van het dikgedrukte. Dat vind ik wel oprecht stom en onoprecht. Overigens vind ik het geleende bord nog steeds een aanname, maar mocht dat echt zo zijn is dat natuurlijk wel zwak ja (en sowieso wat een rare situatie moet dat zijn voor de bordeigenaar dan)
Maar om verder uitleg te geven op je vraag: ik zou het persoonlijk alleen maar goed vinden als er mannen bij een dergelijke demonstratie zijn. Want de daders (over het algemeen vaker mannen) zijn in dit geval degene die echt seksueel geweld kunne stoppen. Het maakt me dan vrij weinig uit wat voor sieraden, outfit of caption hij bij een foto heeft. Ook een dumpert mondkapje vind ik zelf niet te vergelijken met iets van Chanel eigenlijk.
Maar ik snap ook dat dit voor andere mensen misschien anders ligt. Net als nu natuurlijk.
Ik interpreteer haar post alsof ze de oplossing van het probleem bij zichzelf en binnen haar eigen omgeving zoekt en niet bij de mensen om haar heen. Je kan een ander niet veranderen (of je dat nou lief of agressief doet), dus moet je goed bedenken wat je zelf wilt doen. Volgens haar begint dat bij relaties.
Om het dan even terug te trekken naar Noor: ik zou haar met die redenering in het achterhoofd eerder ontvolgen (dus je omgeving veranderen), dan haar in de comments erop te wijzen dat… (het spelen op het individu).
Vandaar dat ik juist dat laatste stukje quotete, want we kunnen blijven ‘blamen, shamen en finger pointen’, maar zij heeft geleerd dat ‘real power (does not come) from forcing people to bend to our will, but from living our truth and allowing that to ripple out’.
Waarschijnlijk was het te onsamenhangend en had ik bovenstaand stukje meteen moeten toevoegen.
Noor heeft de foto verwijderd. Zou mooi zijn als ze een nieuwe foto upload van hoeveel mensen er op de Dam stonden met tekst en uitleg over waarom het zo belangrijk is je uit te spreken over dit onderwerp.
Nee dat heb ik ook niet voorbij zien komen en zat net nog door de hele comment sectie te scrollen vlak voordat het werd verwijderd.
En bijna alle comments gingen zo ver ik zag juist wel over deze dag en over wat (nu) belangrijk is. Ook wat comments waar nog best wat rake punten in stonden vond ik. (En genoeg onzinnige comments maar niks over haar kinderen).
Ik vind het onzin om iemand te ontvolgen en niks te zeggen. Want zeker bij zon influencer bereik je daar niks mee. Met 1 reactie kan je al een zaadje planten. Het is dan aan haar hoe ze dr mee om gaat. Willemijn ging er super goed mee om en vroeg wat ze beter kon doen.
Ik vind iemand die dingen post over racisme maar vervolgens kritiek verwijderd een fake ass bitch.
Die gaat het dus echt nooit snappen.
Ik heb haar dat gestuurd. Het erge aan deze foto is dat ze dit gewoon behandeld heeft als een normale post.
Positie nemen
Kijken of het licht goed was
Vragen of hij nog een foto kan nemen want eeeww ben zo lelijk.
Foto bewerken: filter en Photoshop to The rescue
Echt white tears dit
“Hope your happy now”
Boo freaking hoo ignorant wijf. Sorry hoor maar als je nog niet twijfelde aan haar intenties doe je dat nu toch wel. Echt bijzonder hoe je zo butthurt kunt reageren en dit om jezelf wil laten draaien, kan daar echt niet tegen.
For some reason vind ik het altijd zo leuk als anderstaligen Nederlands praten. Leuke random recommendation gehad van YouTube.
Gesprek met haar moeder na één week Nederlands stampen, echt goed!
Hee die heb ik ook gekeken. En toen kreeg ik aanbevelingen van haar trip naar NL en toen zag ik dat ze familie is van leerlingen van mij. Heel gek om te zien haha.
Ik moet de vlog van Monica nog kijken maar moet nu al lachen. Vorige week nog helemaal volproppen met vlees en kaas en nu ineens ‘VEGAN LIFESTYLE’ als titel lol. Typisch Monica weer
Wajo ik hoor nu op Radio 538 Giel van StukTV bekend maken dat ie gister vader is geworden