Ik wil hier absoluut niks goedpraten, die poseerfoto, maar Noor is sinds dag 1 al ontzettend veel aan t delen hierover.
Ik geloof niet dat ze daar alleen vandaag stond voor 1 foto. Ze is al sinds dag 1 bezig met dit onderwerp.
Zie ik iets verkeerd?
Ik wil hier absoluut niks goedpraten, die poseerfoto, maar Noor is sinds dag 1 al ontzettend veel aan t delen hierover.
Ik geloof niet dat ze daar alleen vandaag stond voor 1 foto. Ze is al sinds dag 1 bezig met dit onderwerp.
Zie ik iets verkeerd?
Ze doet niks fout met protesteren. En ook niet als ze bijv een foto van de menigte maakt. Maar deze foto draait heel erg om haar. Van kijk mij eens goed zijn. En als mensen haar daar op een nette manier op aanspreken dan verwijderd ze dat of komt ze met de “Ja ma ik sta hier wel en jij niet”. Dat maakt het voor mij fout omdat ze dus alleen maar reacties wilt als " Preach goed bezig !!". En deze discussie gaat niet om wie er harder strijd en wie er goed bezig is. Deze discussie is er om dichter tot elkaar te komen. En het geeft niet als je een fout maakt maar sta open voor kritiek. Zeker van de mensen waarover de discussie nu gaat.
Ik zou het ook al anders vinden als ze er een hele caption bij had gezet met uitleg enzo. Dat had de foto wel om haar gedraait maar dan was het een soort van lokkertje geweest voor de caption die veel mensen aan zou spreken. Maar het was ook even een 1 zin titel .
Noor heeft ook een story verwijderd waarin ze haar eigen foto deelde en dan iets erboven geschreven wat neerkwam op “laat even een reactie achter”. Die vond ik ook zo misplaatst. Blijkbaar was ik daarin niet alleen.
Dit vind ik bijv beter. Zij post meerdere fotos van de opkomst en pas op t einde staat een foto van haar en haar vriend. Maar die foto draait niet om hun zovan kijk ons goed zijn.
Ik heb nu best wel veel redenen gelezen waarom de foto ongepast zou zijn en talloze ideeën op welke manieren dit anders had gekund. Het begint me langzaamaan te duizelen omdat bij mij het idee wordt gewekt dat het anders zou zijn geweest als ze het ‘net anders’ had aangepakt: net iets minder geposeerd, net even dat Chanel mondkapje afdoen of überhaupt thuislaten, net de caption iets aanpassen zodat het niet alleen een call-to-action is maar ze ook uitlegt waarom zij daar is, etc. Ik sta erachter dat je geen schouderklopje hebt verdiend als je iets deelt over racisme of verschijnt op de Dam, maar ze deelt het wel met haar 730k(!) volgers. Mensen die idolaat zijn van haar, zullen zich door deze foto waarop Noor zelf zichtbaar is toch meer aangesproken voelen dan een foto van een mensenmassa op de Dam. Het is krom dat het zo moet, al dat is ook hoe influencen werkt. Voor mensen die zich hier dag in, dag uit mee bezighouden zal dit inderdaad als een ‘lege’ foto voelen; voor haar volgers zal het van waarde zijn. Ik zit er echt over in dubio en ga er nog verder over nadenken, maar wilde dit wel alvast kwijt.
Nu vind ik wel dat er hier een heleboel aannames worden gedaan over dat wel/niet hebben van een eigen bord, alleen meedoen voor de foto of toevallig ertegenaan lopen nav winkelen in de bijenkorf
Zoals @Enthusiasm zegt, post ze hier al langer actief over en heeft ze eerder opgeroepen mee te doen.
Het is misschien niet superhandig om zo’n foto te posten, maar dat is wel ook gewoonhaar ding/werk. Net als zo’n mondkapje: Ik wist dit van coco chanel ook niet bijv, het kan haar toch ook om het merk gaan en al lang voor de protesten gekocht zijn. Moet ze dan speciaal hiervoor een nieuw kapje kopen?
Witte mensen hebben juist ook hun aandeel in racisme; negeren ze het is het white privalige (en terecht), spreken ze zich er actief tegen uit, zoals Noor doet, is het alsnog niet goed genoeg.
Haar post is zeker niet perfect, maar ze bereikt hier enorm veel (jonge en misschien onwetende) mensen mee en het gaat uiteindelijk toch ook om de greater cause?
Edit: haha basically wat @Twijfelaar zegt. Het duizelt mij ook wel een beetje
Het een praat het ander niet goed voor mij. Dit soort dingen heffen elkaar niet op. Je kunt niet compenseren. Dit is activism but make it fashion over de rug en het leed van anderen. Dat is kwetsend. Dat er dan misschien drie tienermeisjes het licht zien, maakt de oorspronkelijke gekwetstheid er niet minder om.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat als het onderwerp me niks zou doen. Ik die foto had gezien en dacht “Ohja wat goed” dan had ik het geliked and thats it. Het had me verder vrij weinig gedaan een goede caption had me aan het denken gezet en dan had ik waarschijnlijk verder onderzoek gedaan. Veel mensen scrollen maar door insta heen en liken van alles maar als je ze later vraagt wat vond je van die foto dan komen ze niet verder dan “leuk”
Nee, het is absoluut niet genoeg, maar het is een begin en het is beter dan niets doen.
Mensen bekritiseren (om zoiets basaals als een foto of een mondkapje) op wat ze wél al doen is sowieso niet de manier om men te motiveren verder te gaan.
En de cirkel is weer rond. De manier waarop is weer belangrijker dan de inhoud.
To be fairly honest, ik heb me dit ook pas deze week gerealiseerd. Sterker nog, vaak sprak (spreek) ik me niet eens actief uit, maar hield (hou) ik mijn mond of probeerde (probeer) ik het gesprek gewoon af te kappen. Mijn activisme is dus al die tijd niet verder gekomen dan mijn eigen hersenpan, terwijl ik van mezelf dacht actief tegen racisme te zijn. Als je het van die kant bekijkt is jezelf uitspreken of naar de Dam gaan al een grote stap. Van jouw kant bekeken is dat echt het minimale wat je kunt doen. Elkaar veroordelen om verschil van inzicht hierin, hoewel ik dat dus goed begrijp vanaf jouw kant bekeken, heeft denk ik vrij weinig zin en brengt naar mijn idee niemand verder.
(Alles ook maar in de tegenwoordige tijd, omdat we nog maar moeten zien waar ik sta over twee weken, maanden, jaren van nu.)
Weet je, eigenlijk wil ik het niet eens over haar hebben. Naast dat zij zichzelf in de spotlight plaatst, doen wij dat nu ook. Die aandacht verdient ze niet als er zoveel meer gaande is. Of ze het nou positief of negatief bedoelde, het moge duidelijk zijn dat die foto afleidt van waar het echt om gaat.
Nee natuurlijk niet. Want racisme is veel gewortelder en complexer dan dat en dat weet je zelf volgens mij hartstikke goed.
Juist als het om de inhoud gaat, waarom vallen om zoiets als een mondkapje? Oprechte vraag, want ik weet al niet meer wat ik dan wél kan doen: ik heb meerdere petities getekend, geld gedoneerd en met meerdere mensen gesprekken hierover (ook met poc) Tuurlijk is dat niet voldoende, maar het is toch een begin?
Als er zoveel kritiek is (zelfs constructief) over details, missen we dan niet het grotere geheel en belang?
Edit: @Daytona van captions aanpassen en foto’s en comments verwijderen was ik me niet bewust. Dat is idd wel ego> het grotere belang
Nee, mijn alternatief is niet dat iedereen maar zijn ding doet. Bespreken en/of aanspreken zie ik ook als het juiste om te doen.
Ik herken mezelf ook in wat je daarna schrijft. Het hele systeem zou ik het liefst nog liever gisteren dan vandaag de deur uitgooien, maar op individueel niveau pak ik dat het liefst niet te agressief aan.
Met tot slot in haar caption:
I wanted to highlight this because all too often, I see folks in activist spaces burning out by blaming, shaming, finger pointing who’s right or wrong. Through meditation and yoga, I’ve learned that real power comes not from forcing people to bend to our will, but from living our truth and allowing that to ripple out.
Jij pakt het misschien niet graag te agressief aan, maar situatie is wel dat er mensen overlijden door racisme (toppunt van agressie). De tijd van rustig theedrinken en dingen uitspreken is denk ik een beetje voorbij
Edit: nvm dit ging over Mascha haar story maar volgens mij moeten we er maar geen extra aandacht aan besteden.
Dat is het verschil, jij hebt de keuze om het niet agressief aan te pakken. Die keuze hebben @anon46421473 en alle anderen al lang niet meer als ze echt verandering willen bewerkstelligen. Want dan waren we al een stuk verder nu.
Oh, ik heb het idee dat het in lijn is met wat ik daarvoor zeg.
Zoals ik in mn vorige post toevoegde, was ik me niet bewust van het dikgedrukte. Dat vind ik wel oprecht stom en onoprecht. Overigens vind ik het geleende bord nog steeds een aanname, maar mocht dat echt zo zijn is dat natuurlijk wel zwak ja (en sowieso wat een rare situatie moet dat zijn voor de bordeigenaar dan)
Maar om verder uitleg te geven op je vraag: ik zou het persoonlijk alleen maar goed vinden als er mannen bij een dergelijke demonstratie zijn. Want de daders (over het algemeen vaker mannen) zijn in dit geval degene die echt seksueel geweld kunne stoppen. Het maakt me dan vrij weinig uit wat voor sieraden, outfit of caption hij bij een foto heeft. Ook een dumpert mondkapje vind ik zelf niet te vergelijken met iets van Chanel eigenlijk.
Maar ik snap ook dat dit voor andere mensen misschien anders ligt. Net als nu natuurlijk.