Bladieblabla gekwetstheid
Ik vind gekwetstheid altijd een beetje een zwak argument om iets niet te doen. Als je al te veel waarde hecht aan gekwetstheid krijg je ook al snel van die ‘‘Sorry als jij je gekwetst voelt’’-excuses en het kan een discussie soms echt lamleggen omdat inhoudelijke argumenten dan naar de achtergrond verdwijnen.
In het geval van Bonnie gaat het gewoon om een opmerking waarmee ze een niet-kloppend stereotiep beeld bevestigt. Of er nou tientallen mensen door gekwetst zijn, één iemand of misschien helemaal niemand, de opmerking was gewoon fout.
( Doet me ook weer aan de racismediscussie denken trouwens. Volgens mij is de discussie over zwarte piet juist ook hierdoor zo ontspoord. Want als we gekwetstheid heel serieus nemen en een belangrijke plek in de discussie geven komt er ook ruimte voor mensen om te zeggen: ‘‘Oh maar ik ken dus ook poc die zich niet gekwetst voelen, dus het kan gewoon’’ of nog veel erger ‘‘Ik voel me als witte Nederlander gekwetst als jij mijn traditie racistisch noemt’’. Het probleem zit hem er niet in dat een ander zich gekwetst voelt, het probleem zit hem erin dat het een racistische karikatuur is. )

oke ik ben zuur