Het andere Youtubers / Bloggerstopic #12

Jup.

Maarja als dat karakter hetero was geweest en ze vond dat ze er hetzelfde uitzag als zij had ze waarschijnlijk niet gezegd ‘Ik voel me net Anne+, echt zo’n coole hetero’. Ik vind dit geen nuance aanbrengen. Die seksuele voorkeur is gewoon totaal irrelevant.

20 likes

Ik ben echt dol op Vera, ik hoop dat ze haar (jongere) volgers echt kan inspireren :sparkles:

7 likes

Als ze had gezegd dat ze er uitzag als Anne in Anne+ was het oke geweest. Maar dat coole lesbo plus de opmerking van Nick en later nog zeggen dat het een slonzige outfit is maakt het niet oke.

2 likes

Ik vind haar ook leuk, een beetje edgy met haar piercings en donkere lipstick e.d. maar wel chic ofzo (?) Ik zat voor wat piercinginspiratie even door haar insta te scrollen en voor mijn gevoel zit ik eindelijk eens niet door een reclamefolder te bladeren :+1: Ze heeft ook een lekker ander gezicht (best vierkant, brede neus etc., dus niet zo’n ‘standaard-mooi’ gezicht zeg maar) en is not afraid to show imperfecties. Ben wel benieuwd waarom je geblokt bent @HvO had het idee dat ze wel redelijk is maar als ze stiekem Kim Jong Camilla is zou ik dat wel jammer vinden

4 likes

Hmm ja weet niet ik ben zelf niet zo’n fan van die term. Ik ben geen voorstander ervan dat bepaalde dingen (kleding gedrag etc.) aan mannen of vrouwen word toegeschreven. Ik kan niet helemaal goed uitleggen wat ik bedoel hm

1 like

Maar als je tomboy zegt bedoel je toch precies hetzelfde als wat Bonnie zei? Een vrouw met een mannelijke ‘vibe’.
Als het woord rood verboden is en ik zeg ‘scarlet’ en iedereen vind het dan wel OK, waar gaat dan de hele discussie over?

1 like

De definitie van tomboy is dit volgens wikipedia; Een tomboy is een [meisje]of [vrouw] die zich gedraagt volgens de [geslachtsrol] die aan [mannen] wordt toegeschreven. Kenmerkend voor zulk gedrag is het dragen van [jongenskleding] en interesse in (stereotype) mannelijke zaken zoals lichamelijke activiteiten, [exacte wetenschappen] en [sport]

Dat is toch niet hetzelfde als ‘een coole lesbo’.

Maar ben van beide opmerkingen geen fan haha.

2 likes

is het niet tijd dat we over een andere steen gaan struikelen? Ze heeft sorry gezegd en zal het niet meer doen.

Zó heftig verkeerd was het nou ook weer niet allemaal.

41 likes

Maar het is volgens mij nou juist die gedachte achter de woorden die het problematisch maakt.

4 likes

Maar hoezo is een vrouw met een mannelijke vibe problematisch, of waarom zou dat beeld negatief moeten zijn?
Ik lees namelijk ook wel eens “Wat staat die jurk je vrouwelijk!” en dan hoor je nooit iemand, maar in feite gebeurt er precies hetzelfde, namelijk dat een vrouw ‘vrouwelijk’ is in bepaalde kleding.
Het is echt niet heel gek dat Bonnie die een wijdere spijkerbroek en een ruitjes shirt associeert met een mannelijkere stijl van kleding en dat ze zich dus als vrouw mannelijker voelt in die kleding want dit is hoe mensen geconditioneerd zijn om te denken. Het is goed dat we nu bezig zijn om collectief uit deze manier van denken te breken, maar om nu meteen boze dingen te roepen over iemand, vooral Bonnie die toch heel duidelijk open is en totaal niet discrimineert…dat vind ik dus ‘extreem’.
Inmiddels zal ze de boodschap wel luid en duidelijk ontvangen hebben toch?

4 likes

Maar lesbiennes zijn toch niet per definitie vrouwen met een ‘mannelijke’ vibe? Deze gedachte is toch juist super stereotyperend.
Ze zegt dat ze zich voelt als een ‘coole lesbo’ niet dat ze zich ‘mannelijk’. voelt.
Daarnaast vind ik mannelijk en vrouwelijke sowieso hele lege termen. Ik heb mij ook nog nooit mannelijk of vrouwelijk gevoeld.

9 likes

Zoveel boze dingen roepen we toch niet? Bonnie maakte er zelf vooral een groot probleem van door reacties te verwijderen en met halfbakken excuses te komen. Als ze meteen had gereageerd met ‘‘Shit dit was inderdaad heel stom van me, dankjewel voor het aangeven, ik ga hier voortaan op letten.’’ was er niks aan de hand geweest. Ik zie Bonnie over het algemeen ook als een heel openminded persoon, maar ook ruimdenkende mensen maken fouten.

En even in het algemeen: ook als je ergens (nog) geen mensen over hebt gehoord kan iets best nog problematisch zijn.

Omdat het een stereotiep beeld bevestigt dat werkelijk nergens op slaat, een beeld waar veel mensen zich juist van proberen te ontworstelen. Je zegt zelf al dat het een kwestie van conditionering is.

5 likes

Ik ga lekker even ergens anders over beginnen.

Inmiddels heb ik de eerste twee vlogs van Vita Cleo gekeken en man wat trek ik haar slecht. Hoe zij praat en hoe alles zo overdreven moet, ook met Joey erbij. Vond ik bij de eerste vlog al (en ook in de vlogs van haar zus), maar dacht geef haar nog een kans, maar ik ga niet meer kijken.
Haar zus is ook zo, maar daar vind ik het ook de een of andere manier minder storend en misschien ook wel wat echter overkomen. Bij Vita voelt het meer als een act ofzo.

13 likes

Ik vond joey in haar laatste vlog wel heel leuk haha. Vooral dat stuk met die lamp dat het net een bevroren scheet was haha. ( Ja ik lach nog om scheet grappen)

6 likes

Ja! Ik vind dat ze er heel leuk uitziet op haar laatste foto, mooie boodschap ook.

1 like

Lol ja dat vond ik ook wel grappig maar ik heb het afgezet toen ze zijn idols auditie gingen nadoen

1 like

Ook mooi dat die vriend toen de kamer uit liep. Had denk ik precies hetzelfde gedaan

2 likes

Ik weet niet wie ik moet taggen of op welk bericht ik wil antwoorden, maar RE: “coole lesbo” onderwerp:

Is het niet ook best vreemd dat Bonnie wordt aangesproken (door jullie) dat het niet oké is dat ze een look “coole lesbo” noemt, maar dat niemand haar vertelt wat wel oké is? Misschien ligt het aan mij maar ik denk dat Bonnie echt wel anders had gereageerd dan.

Er lijkt mij niks mis mee om een look als androgyn of mannelijk te omschrijven, het gaat er toch om dat het oké is dat die “normen” over gender en identiteit fluid (vloeiend? vaag?) mogen zijn? Dat daar geen oordeel aan vast zit dat je als hetero cis vrouw misschien soms een keer een tomboy-ish look wil dragen omdat je dat leuk vind? (Ben je dan nog wel cis?)

Dus wat ik bedoel dat Bonnie geleerd moet worden dat “coole lesbo” kwetsend is en dat androgyn een betere omschrijving van die look is.

1 like

Maar dat is toch niet wat ze heeft gedaan? Ze noemt het een lesbo look maar lesbisch staat niet gelijk aan mannelijk. Misschien bedoelde ze er mannelijk mee misschien iets anders, dat is mij niet helemaal duidelijk want imo bestaat er niet zoiets als een ‘coole lesbo’ look. Daarnaast hebben mensen in de comments uitgelegd waarom het niet oke is. Misschien is er geen ander woord gezegd wat ze moet gebruiken maar is dat echt nodig voor een simpele look met een broek en een open blouse.

Daarnaast krijg ik het idee dat sommige nu lesbisch met mannelijk koppelen en dat slaat toch nergens op.

Sowieso lijkt mij het onnodig om een bepaalde look aan mannen/mannelijk of vrouwen/vrouwelijk toe te schrijven.

8 likes