Ik ken die mentaliteit eigenlijk vooral van vloggers (misschien ook omdat de meeste mensen uit mijn omgeving het zich niet kunnen veroorloven om huizen te kopen, een heel interieur zo te vervangen, of alsof het niks is de hele wereld over te vliegen). En die vloggers wonen inderdaad allemaal in Amsterdam en zijn hip en jong.
Ik denk zelf ook veel na over het vinden van een balans in een duurzaam leven. Je kúnt niet letterlijk alles goed doen en bovendien is er ook niet één absolute waarheid / levensstijl als het gaat om duurzaamheid.
Toch vind ik het heel vervelend als mensen ‘je moet nog wel een beetje kunnen leven, ik wil niet dat ik ineens alles hiervoor moet gaan laten’ gebruiken als tegenargument. De hele clou is juist dat we wél dingen moeten gaan laten, ook dingen waar we best een beetje aan gehecht zijn en waar we veel plezier aan beleven. (Denk aan het eindeloos door blijven gaan met het kopen van kleding / interieurspullen, of steeds maar weer met het vliegtuig op reis gaan, ook al kun je je dit (zoals Yara en haar vriend) misschien prima veroorloven.)