Het andere YouTubers/bloggerstopic #2

Haha ja klopt helemaal. Maar altijd verse kaas en vleeswaren op brood is niet praktisch en niet haalbaar op een kdv. Weet niet meer hoe ze het tegenwoordig doen hoor. Ze hadden altijd wel heel goed brood van de bakker. Verschilt ook per kdv. Waar ik wel eens heb “gewerkt”, nouja meer kijken was het eigenlijk mochten ze max. 3 boterhammen hebben op de groep van 3-4 jaar. Bij ook best wat kdv’s is dit onbeperkt. Er was 1 meisje wat dikker, die ouders hadden een briefje meegegeven dat ze niet meer dan 2 boterhammen mocht en alleen dan met leverpastei of smeerkaas. Ik vond dat soms zielig want ze vrat het zo snel op en had echt nog trek maar dan moesten ze of ik nee zeggen.

2 likes

@Vloeistof jij werkt toch op een kinderdagverblijf ofniet? Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de kinderen daar aan beleg op brood mogen uitkiezen?

Maar het is wel een beetje achterhaald want sommige vleeswaren zijn heel mager maar als je het gaat vergelijken kun je meestal beter vruchtenhagel eten dan vlees of kaas. (Plus dat ik het gewoon echt slecht vind om kinderen te dwingen vlees of kaas te eten als ze dat niet willen want zo goed is dat allemaal niet voor de wereld, al eet ik het zelf ook.)
Je kunt ze dan toch beter eerst een boterham met groentespread of tomaatjes ofzo geven. (Haha mijn kinderen gaan me zo haten.)

18 likes

@Jumpsuit ja klopt! Uh de eerste boterham is hartig dus is iets van kaas/worst. We variëren vaak van beleg. Kipfilet, vega smeerworst, boterhammetworst, jong belegen kaas, zuivelspread en we hadden deze week ook sandwichspread. Wij kiezen daaruit 2 dingen en de kinderen mogen daar weer uit kiezen. Zo worden ze ook gestimuleerd om eens iets anders te kiezen.

Zoet beleg is appelstroop, jam of pindakaas. Ook wordt er wel eens hummus gemaakt door de huishoudelijke hulp of een spread van tomaten oid.

Alles is biologisch en daarnaast eten we ook nog rauwkost erbij.

10 likes

Oh dat klinkt wel goed! Dat van mij toen is ook al weer 7 jaar geleden ofzo. Maar dingen als kaas enzo vonden ze op dat kdv van mij heel onpraktisch en ging vaak kapot etc. En hoeveel boterhammen mogen ze?

Oh ja op de dreumesgroep geven ze wel de voorkeur aan smeerbare dingen. Ik werk op een peutergroep 2-3 en ze mogen 2 boterhammen! Op de groep van 3-4 mogen ze er 3.

Wij gaan trouwens wel ooit van het brood af (wordt dan vervangen door een cracker/rijstwafel oid) en wij zijn best wel bezig met het stimuleren van het eten van de rauwkost. De laatste tijd merken we dat kinderen die veel groenten eten ook maar behoefte hebben aan 1 boterham.

3 likes

Wat is de reden dat jullie ooit van het brood afgaan? Ik hoorde laatst nog een voedingsdeskundige (een ‘echte’ vanuit universiteit Wageningen) vertellen dat in brood ook veel jodium zat en het belangrijk was om dat ook te eten. En dat met brood eigenlijk heel weinig mis is. (Allergieën, intolerantie daargelaten)

1 like

En dat is dus het punt haha kinderen krijgen thuis dus vaak ook nog eten. Wij eten fruit, 's middags een warme maaltijd met een beker yoghurt toe en dan 's middags dus echt flink rauwkost en 2 boterhammen. En dan gaan ze naar huis en eten de kinderen vaak ook nog. Het is prima en we willen er niet vanaf omdat we denken dat het slecht is maar het zit niet in ons beleid. Sommige organisatie’s geven een kind aan het eind van de dag aan de ouder mee onder het mom van: “Het kind is klaar met de dag. Het heeft alles gegeten wat nodig is dus thuis kan het meteen douchen en naar bed.” En wij hebben die visie dan weer niet. Maar we zijn overgenomen met brood en al. Haha want sommige ouders kiezen er wel bewust voor. Ouders die bijvoorbeeld tot heel laat werken. Die geven hun kinderen vaak inderdaad alleen nog een toetje of iets van pap en dan naar bed. Dusja je kan daar niet opeens mee stoppen.

@Swelgje

1 like

Ja bij ons ook! En daarom hebben we ook zoiets van: ‘we willen/kunnen er vanaf.’ Maar toch een aantal ouders die echt willen dat het brood blijft.

Ja, rond 11:30 warm eten en om 16:00 boterham.

Haha ja maar de meeste kinderen trekken dat niet. Om 13:00 liggen ze al op bed tot 14:30 ongeveer. Rond de 3/3,5 jaar gaat dat middagslaapje er wel uit en dan kan je wel wat later gaan eten want dan maakt dat niet meer zo uit.

Waarschijnlijk als het brood eruit gaat, gaan we wel eerder rauwkost eten. Rond half 4 als alle kinderen wakker zijn en dan rond 5 een cracker/rijstwafel. En er staat een mand met appels bij de deur dus als de kinderen weg gaan nemen ze een appel mee voor onderweg naar huis :stuck_out_tongue:

1 like

Wat valt er eigenlijk onder warm eten? (Misschien een hele domme vraag maar op het kdv waar mijn dochter zit krijgen ze niets warms)

Helaas wel maar dat komt omdat deze locatie is overgenomen en ze aten daar wel brood… dus we zitten daar een veetje aan vast

@WhereTheLightIs uhm heel verschillend! Gisteren hadden we quinoa, broccoli en zalm met sinasappeldressing. Dinsdag hadden we chili sin carne met avocado en maandag hadden we volkoren penne met rundergehakt en pompoen. We eten ook wel eens soep en ook aardappel, groenten, vlees. Ook vaak vleesvervangers

3 likes

Ik stuur m’n kind echt naar een plebs kdv volgens mij: gewoon bammetjes daar tussen de middag en geen warm eten haha

23 likes

haha werken jullie bij dezelfde organisatie of is dit een soort standaard kvd menu?

1 like

Oh wat leuk! Wist ik helemaal niet :smiley:

Haha ja en ik ben er ook weet terecht gekomen door een forumvriendin! EGF is taking over :stuck_out_tongue:

2 likes

Hahaha ik las die twee menu’s en dacht echt: hier komt nu een hele onthulling voor jullie dat jullie eigenlijk collega’s zijn

39 likes

Ja ik dus ook :sweat_smile:
Ik sta echt te kijken van de warme maaltijd! Dat zou voor mij dan niet hoeven omdat ze bij ons nog warm eet als ze thuis komt. Maar vind wel dat ze bij ons redelijk ouderwets vasthouden aan de broodmaaltijd (met idd ook wel eens smeerkaas) en tussendoortjes zoals een koekje (wat ik dus liever niet wil). Zou dat wel graag anders zien.

2 likes

Haha ja of een trol die vergeten was uit te loggen :stuck_out_tongue:

17 likes

@Vloeistof haha zo voelde ik me echt toen ik er achteraf achterkwam dat er een EGF’er op mijn bruiloft had gewerkt haha.

10 likes