Ik denk dat van toepassing is op veel vloggers. Ze zijn 24/7 met hun uiterlijk bezig en met het trekken van aandacht.
Ik weet niet hoe oud Jiami is maar ik vermoed dat het ook deels met haar leeftijd te maken heeft. En het feit dat ze al jaren online is. Dat gemaakte zie je overal. Bij Gregor met zijn stemmetjes,bij Wil die de camera neer zet om te gaan dansen. Al die filters en al dat gefotoshop. Voor mijn gevoel wordt het steeds meer 1 grote poppenkast.
Narcisme gaat vele, vele malen verder dan “met uiterlijk bezig zijn” en “trekken van aandacht”.
Ja, ik vraag me af of zoiets ook in een keer uit elkaar klapt.
Of zouden de volgers steeds vernieuwen?
En Roy Donders!!! Yeh
Euhhhhh dit briefje lijkt wel van van haar ze moest ook grijnzen
Gefeliciteerd je bent nu een echte psycholoog. 
(Mensen die met psychische diagnoses strooien alsof het niets is… 

stahhhppp.)
Het concept narcist bestaan al veel langer dan dat psychologie bestaat.
Ja kanker bestaat ook langer dan dat er dokters bestaan. Dat betekent niet dat ik als leek zomaar kan zeggen wie dat wel en niet heeft. Wat is je punt?
Het punt is dat je inderdaad niet kan zeggen dat iemand de diagnose narcisme heeft, maar wel dat iemand narcistische kenmerken vertoont of narcistisch is.
Nee, je kunt dus niet zeggen dat iemand dat is. Maar goed nvm, blijf vooral zo doorgaan.

Kom nou, het is toch afdoende om te zeggen dat je bepaald gedrag egoïstisch of egocentrisch of arrogant of anderszins onsympathiek vindt? Dat is namelijk subjectief, en dat kunnen wij voor onszelf bepalen. Nergens voor nodig om er termen van psychische stoornissen bij te halen waar je, tenzij je een deskundige bent, geen gefundeerd oordeel over kunt vellen.
Ja ging te ver he? Heb het al weg gehaald excuses.
Wat we ook niet moeten vergeten: er zijn verschillende gradaties in narcisme, het is niet dat je er óf wel een bent, óf niet. Psychotherapeut Katherine Schafler:
‘We hebben allemaal narcistische trekjes. Tot op bepaalde hoogte willen we ons allemaal speciaal voelen, bewonderd worden en ons op een bepaalde manier belangrijk voelen. Social media voedt die behoeften, en is daarom ook het ideale platform voor narcisten. Maar er is een groot verschil tussen héél veel selfies posten en het zijn van een echte narcist.’
Schafler merkt zelfs op dat narcisme niet eens per se samen hoeft te gaan met ijdelheid. ‘Narcisme wordt gekenmerkt door twee dingen: zelfobsessie en een gebrek aan empathie voor anderen. Ze zijn zo gefixeerd op zichzelf, dat ze niet eens ruimte vinden om te denken aan de gevoelens van anderen.’
Het is wel degelijk correct om het te gebruiken volgens deze psychotherapeute.
Hahaha nou ja vooruit, als je het zo wilt bekijken. Heeft zo’n uitspraak alleen niet bepaald veel waarde me dunkt.
Ohh nou als de Elle het zegt dan is het zo. Dat zijn de echte kenners.
Precies dat idd!
En ik heb van heel dichtbij een narcist meegemaakt: gebrek aan empathie betekent niet op een onhandig moment over jezelf kletsen, maar bv. gewetenloos het leven van een ander kapot maken. Door het gebrek aan empathie, ben je in staat om een ander heel erge dingen aan te doen.
Dat is iets anders dan het aantal likes van je selfies heel belangrijk vinden.
kom op zeg, hoe goed kennen we Jiami nou? Ja ik weet dat er geoordeeld wordt ik dit topic, maar het is echt nergens voor nodig om iemand een narcist te noemen terwijl je diegene niet eens echt kent. Ik vraag mij überhaupt ar op basis van wat je haar een narcist noemt…?
En ook echt elle als bron gebruiken
Maar dit is precies waarom je het niet moet zeggen. Jij zei niet: ik vind dat ze die trekjes vertoont. Jij zei: ik vind haar narcistisch.
Sorry maar je begrijpt gewoon niet hoe het zit.
Daarbij vraag ik me af of je kunt zeggen dat iemand zulke trekken vertoont als je iemand niet in het echt kent. (Of ken je haar?)
Mensen (kenmerken van) psychische aandoening toeschrijven zonder dat je een expert bent is zowel kwetsend als gewoon niet hoe het werkt.