Het andere Youtubers-/Bloggerstopic #4

Het punt is dat je inderdaad niet kan zeggen dat iemand de diagnose narcisme heeft, maar wel dat iemand narcistische kenmerken vertoont of narcistisch is.

3 likes

Nee, je kunt dus niet zeggen dat iemand dat is. Maar goed nvm, blijf vooral zo doorgaan.

6 likes

:roll_eyes:

Kom nou, het is toch afdoende om te zeggen dat je bepaald gedrag egoïstisch of egocentrisch of arrogant of anderszins onsympathiek vindt? Dat is namelijk subjectief, en dat kunnen wij voor onszelf bepalen. Nergens voor nodig om er termen van psychische stoornissen bij te halen waar je, tenzij je een deskundige bent, geen gefundeerd oordeel over kunt vellen.

9 likes

Ja ging te ver he? Heb het al weg gehaald excuses.

Wat we ook niet moeten vergeten: er zijn verschillende gradaties in narcisme, het is niet dat je er óf wel een bent, óf niet. Psychotherapeut Katherine Schafler:

We hebben allemaal narcistische trekjes. Tot op bepaalde hoogte willen we ons allemaal speciaal voelen, bewonderd worden en ons op een bepaalde manier belangrijk voelen. Social media voedt die behoeften, en is daarom ook het ideale platform voor narcisten. Maar er is een groot verschil tussen héél veel selfies posten en het zijn van een echte narcist.’

Schafler merkt zelfs op dat narcisme niet eens per se samen hoeft te gaan met ijdelheid. ‘Narcisme wordt gekenmerkt door twee dingen: zelfobsessie en een gebrek aan empathie voor anderen. Ze zijn zo gefixeerd op zichzelf, dat ze niet eens ruimte vinden om te denken aan de gevoelens van anderen.’

Het is wel degelijk correct om het te gebruiken volgens deze psychotherapeute.

1 like

Hahaha nou ja vooruit, als je het zo wilt bekijken. Heeft zo’n uitspraak alleen niet bepaald veel waarde me dunkt.

2 likes

Ohh nou als de Elle het zegt dan is het zo. Dat zijn de echte kenners.

41 likes

Precies dat idd!

En ik heb van heel dichtbij een narcist meegemaakt: gebrek aan empathie betekent niet op een onhandig moment over jezelf kletsen, maar bv. gewetenloos het leven van een ander kapot maken. Door het gebrek aan empathie, ben je in staat om een ander heel erge dingen aan te doen.

Dat is iets anders dan het aantal likes van je selfies heel belangrijk vinden.

21 likes

kom op zeg, hoe goed kennen we Jiami nou? Ja ik weet dat er geoordeeld wordt ik dit topic, maar het is echt nergens voor nodig om iemand een narcist te noemen terwijl je diegene niet eens echt kent. Ik vraag mij überhaupt ar op basis van wat je haar een narcist noemt…?

En ook echt elle als bron gebruiken

5 likes

Maar dit is precies waarom je het niet moet zeggen. Jij zei niet: ik vind dat ze die trekjes vertoont. Jij zei: ik vind haar narcistisch.
Sorry maar je begrijpt gewoon niet hoe het zit.
Daarbij vraag ik me af of je kunt zeggen dat iemand zulke trekken vertoont als je iemand niet in het echt kent. (Of ken je haar?)

Mensen (kenmerken van) psychische aandoening toeschrijven zonder dat je een expert bent is zowel kwetsend als gewoon niet hoe het werkt.

7 likes

Was pas echt humor geweest als ze de Linda als bron had gebruikt. :woman_shrugging:

49 likes

Als je haar zou kennen of in de positie bent om te diagnostiseren zou je JUIST je mond moeten houden.

2 likes

Dat het door iets gekenmerkt wordt wil niet zeggen dat dat het hele verhaal is. Een hersentumor wordt ook gekenmerkt door hoofdpijn en gedragsverandering, maar dat wil niet zeggen dat hoofdpijn en gedragsverandering meteen aan een hersentumor toe te schrijven is.
Het is gewoon niet oke om 1 kenmerk toe te schrijven aan iets veel breders. Aandacht zoeken en veel met jezelf bezig zijn hebben in isolatie weinig met narcisme te maken.

5 likes

Haha zo jongens ik denk dat het punt wel duidelijk is

51 likes

Ik vind Teske een super mooi gezicht hebben maar dat nieuwe kapsel… echt afschuwelijk, net een playmobil poppetje!

14 likes

Zag in de vlog dat ze flesjes van Armani heeft, want die zouden heel fijn zijn. :face_with_raised_eyebrow:

6 likes

Ja, dat lijkt me ook. Armani staat bekend om zijn flesjes! :woman_facepalming:

37 likes

Josh zei in het begin van haar vlog zoiets van : Ja ik vind het gek dat het enorme pand nu niet meer van mij is, maar ik heb er wel een paar miljoen mee verdiend. En ze zei dat alsof dat de NORMAALSTE zaak ter wereld was. Ik ben gewoon zo benieuwd hoeveel miljoen Josh dan zou hebben.

1 like

Welke minuut was dat? Krijg t zo snel niet gevonden.