Het andere Youtubers-/bloggerstopic #5

Ja wij ook als kleuters op school inderdaad! Op onze tafeltjes haha. Het heeft bij mij helaas niet geholpen (planten seriemoordenaar).

2 likes

Een plantje en een koperen beeldje op tafel
:raising_hand_woman:t2:
Montessori aluminium (:joy:@Zemraluani ) verenigt u.

12 likes

Ohja ik zat ook op het montessori dat zal het wel zijn dan. Ik weet vaak dus helemaal niet welke dingen ‘echt montessori’ zijn dus kom er nu vaak nog achter dat andere scholen sommige dingen helemaal niet hebben waarvan ik dacht dat het normaal was.

4 likes

Ik heb een paar jaar geleden een Monstessori-bewustwordingsproces gehad ('dus niet… iedereen deed ‘taakjes’ op kleedjes op de vloer…?) en sindsdien kan ik zeggen: wij deden alles raar.

13 likes

5dd517386b9188cdd313d42c49655efc

En dat op een kleedje rekenen. Als ik er nu naar kijk, dan denk ik wtf? :face_with_raised_eyebrow: Hoe heb ik dit ooit gesnapt? En misschien kan ik hierdoor nog steeds niet rekenen en faalde ik met wiskunde.

Ja meneer ik mis de roze ketting met kralen om op te tellen.

15 likes

Ik kijk nu een vlog van Fadim van een paar dagen geleden en ik vind het altijd zo jammer dat zij zo bitchy reageert op goedbedoelde comments. Ze krijgt een hoop nare comments, maar als er iemand een tip oid geeft dan wordt diegene meteen afgesnauwd.

2 likes

JA!!! Dit systeem probeerde ik laatst aan een groep mensen uit te leggen en die keken me steeds glaziger aan en hoe meer ik probeerde duidelijk te maken hoe meer ik zelf ook dacht ‘really? kralen?’. Ik kan trouwens ook geen wiskunde nee. Had ook een rekenachterstand toen ik op de (niet-Montessori) middelbare school kwam :flushed:

4 likes

Same same. Ik geef de schuld aan dit systeem. :see_no_evil:

3 likes

Ha, oké, ik zag dat plantje al wekelijks op de grond belanden, maar wellicht onderschat ik peuters. Maar naast het bed, is het niet handiger daar plek te hebben voor een nachtlampje en wat boekjes? Ik stoorde me trouwens ook wel wat aan de uitspraak ‘ik ga zo lekker op deze kleurencombinatie’. Het gaat om beddengoed…

2 likes

Wat je maar raar vindt toch. Ik vind Maria Montessori een held en heb na de pabo ook de Montessori opleiding nog gevolgd. Ik heb er mooie herinneringen aan.

6 likes

Veel montessori kinderen hebben ook achterstanden omdat het montessori dan niet precies genoeg wordt uitgevoerd op de scholen oid. Dus dan ligt het niet aan de methode zelf denk ik.

Ik vond het zelf heel leuk maar ik denk niet dat ik mijn kind naar zo’n school zou laten gaan. Ik deed ook bijna nooit rekentaakjes omdat ik dat niet leuk vond maar ik weet dus ook niet of het hoorde dat je dat zelf mocht bepalen.

1 like

Ja ik weet ook totaal niet of ik op een ‘goede’ school zat hoor, misschien waren die leraren er gewoon niet goed in. Hoewel ik wel nog weet dat mijn leraar in groep 6-8 echt een Montessori-fan was, die had erover gepubliceerd en deed nog allemaal extra zweverige dingen in de klas. Ik had achterstanden omdat ik ook de dingen die ik stom vond nooit deed, maar aan de andere kant waren sommige dingen bij mij heel erg ontwikkeld (taal, verhaaltjes schrijven) omdat ik die heel leuk vond en daar veel ruimte voor had gekregen. Ik denk dat er wel veel te zeggen is voor het kind wat leiding te laten nemen. Maar zowel mijn broertje en ik hadden wel baat gehad bij iets meer structuur denk ik, wij waren misschien geen ‘goede’ Montessori-kinderen. Ik denk in elk geval niet dat ik mijn kind erheen zou sturen.

5 likes

Ik denk eerder dat zulke methodes gewoon niet voor alle kinderen werken. Dus ook al voert een school het prima uit, dan kan het alsnog niet bij bepaalde kinderen passen.

4 likes

@grace @Flamoes hadden jullie dan ook een soort wedstrijd met wie de best verzorgde plantjes had? Ik kan me zoiets herinneren…

1 like

Volgens mij was er iets met best opgeruimde laatje ofzo? Ik weet het niet meer… het was echt zo niet mijn ding allemaal hahaha.

2 likes

Maandag is nog steeds een gele dag bij mij en dinsdag een oranje, woensdag rood etc.
Laatst vroeg ik aan mijn vriend welke kleur hij dacht bij woensdag en hij keek me echt aan alsof hij het blauwe busje voor me ging bellen.

45 likes

Hier ook een Montessori-aluminum (eheh) die als kleuter een plantje om voor te zorgen had. Had er een vet mooi potje voor gekocht ook! Hebben jullie ook eens huisjes in elkaar getimmerd? Mijn beste herinnering uit groep 1 is dat ik een hamer mee naar school moest nemen, maar NIEMAND gelooft me daar ooit over (en ik ken niemand meer van die school, aangezien ik in groep 2 ben verhuisd en naar een reguliere basisschool ben gegaan).

En even on-topic: staat jullie youtube ook vol met deze video’s als suggestie? Ik lach mezelf steeds helemaal kapot:

4 likes

Als ik toen ik studeerde echt moeite had met een tentamen ging ik op de grond zitten en sorteerde ik het studiemateriaal allemaal uit over de vloer :+1:

7 likes

Oh huh ik deed ook montessori maar herken niets van die zweverige shit haha… kan me ook geen plantjes op tafel herinneren maar wel een bloembol in het voorjaar. Oh nu ik er over nadenk hadden we wel kikkerdril en tuinkers(zaadjes) op tafel.

2 likes

Zag het ook, best heftig met een drieling. In de reacties zag ik dat Darcy de schuld krijgt, maar die snap ik niet.

1 like