Het andere Youtubers-/bloggerstopic #5

Veel montessori kinderen hebben ook achterstanden omdat het montessori dan niet precies genoeg wordt uitgevoerd op de scholen oid. Dus dan ligt het niet aan de methode zelf denk ik.

Ik vond het zelf heel leuk maar ik denk niet dat ik mijn kind naar zo’n school zou laten gaan. Ik deed ook bijna nooit rekentaakjes omdat ik dat niet leuk vond maar ik weet dus ook niet of het hoorde dat je dat zelf mocht bepalen.

1 like

Ja ik weet ook totaal niet of ik op een ‘goede’ school zat hoor, misschien waren die leraren er gewoon niet goed in. Hoewel ik wel nog weet dat mijn leraar in groep 6-8 echt een Montessori-fan was, die had erover gepubliceerd en deed nog allemaal extra zweverige dingen in de klas. Ik had achterstanden omdat ik ook de dingen die ik stom vond nooit deed, maar aan de andere kant waren sommige dingen bij mij heel erg ontwikkeld (taal, verhaaltjes schrijven) omdat ik die heel leuk vond en daar veel ruimte voor had gekregen. Ik denk dat er wel veel te zeggen is voor het kind wat leiding te laten nemen. Maar zowel mijn broertje en ik hadden wel baat gehad bij iets meer structuur denk ik, wij waren misschien geen ‘goede’ Montessori-kinderen. Ik denk in elk geval niet dat ik mijn kind erheen zou sturen.

5 likes

Ik denk eerder dat zulke methodes gewoon niet voor alle kinderen werken. Dus ook al voert een school het prima uit, dan kan het alsnog niet bij bepaalde kinderen passen.

4 likes

@grace @Flamoes hadden jullie dan ook een soort wedstrijd met wie de best verzorgde plantjes had? Ik kan me zoiets herinneren…

1 like

@Saturnus
Mijn hoofd nu; :exploding_head:

Volgens mij was er iets met best opgeruimde laatje ofzo? Ik weet het niet meer… het was echt zo niet mijn ding allemaal hahaha.

2 likes

Maandag is nog steeds een gele dag bij mij en dinsdag een oranje, woensdag rood etc.
Laatst vroeg ik aan mijn vriend welke kleur hij dacht bij woensdag en hij keek me echt aan alsof hij het blauwe busje voor me ging bellen.

45 likes

Hier ook een Montessori-aluminum (eheh) die als kleuter een plantje om voor te zorgen had. Had er een vet mooi potje voor gekocht ook! Hebben jullie ook eens huisjes in elkaar getimmerd? Mijn beste herinnering uit groep 1 is dat ik een hamer mee naar school moest nemen, maar NIEMAND gelooft me daar ooit over (en ik ken niemand meer van die school, aangezien ik in groep 2 ben verhuisd en naar een reguliere basisschool ben gegaan).

En even on-topic: staat jullie youtube ook vol met deze video’s als suggestie? Ik lach mezelf steeds helemaal kapot:

4 likes

Als ik toen ik studeerde echt moeite had met een tentamen ging ik op de grond zitten en sorteerde ik het studiemateriaal allemaal uit over de vloer :+1:

7 likes

Ik zie net dat Tas & Vil, zij hebben een 3ling uit elkaar zijn.
Teamtriplets op YouTube.

3 likes

Oh huh ik deed ook montessori maar herken niets van die zweverige shit haha… kan me ook geen plantjes op tafel herinneren maar wel een bloembol in het voorjaar. Oh nu ik er over nadenk hadden we wel kikkerdril en tuinkers(zaadjes) op tafel.

2 likes

Zag het ook, best heftig met een drieling. In de reacties zag ik dat Darcy de schuld krijgt, maar die snap ik niet.

1 like

Hahaha ja! Omdat zij en Thomas ook uit elkaar zijn gegaan… ze gingen ook met mekaar om dacht ik?
Maar echt de schuld bij haar leggen snap ik ook niet, mja hun volgers zijn ook 12 geloof ik

1 like

Volgens mij hebben ze een aantal jaar geleden één keer een video samen gemaakt, dus ik vind het best knap dat die volgers deze link leggen. :thinking:

Hahaha dan is die ene video de genadeklap geweest :joy:

2 likes

Tas en Vil klinken als de Oost-Europese Tien en Wil

127 likes

Hahahahaha ze zijn half indo! Natascha en Vilmar als ik me niet vergis.

Het is ook niet niks 3 kinderen in 1 keer, dan raak je mekaar kwijt als je niet oplet.

2 likes

Wat veel ff’ers die Montessori onderwijs hebben gevolgd. heb net ff vlug op Wikipedia gekeken en in Nederland zijn er 160 montessori basisscholen en in Vlaanderen 6, waarschijnlijk daarom dat ik niemand ken die dit heeft gevolgd.
Vind het wel interessant om er meer over te lezen, vooral ervaringen. Is er al een onderwijs topic waarin dit besproken wordt?

3 likes

Daar dacht ik ook gelijk aan. :joy:

1 like

Ik vind dit echt een stom artikel, maar ik weet niet precies waarom.

Ik denk dat het de vibe is van: wij moeten ook hard werken want ik heb een extra tutu mee moeten nemen hoor en mijn kleding moeten plannen hoor en daarna in een ongemakkelijke positie moeten zitten hoor waarbij ik maar even vergeet dat de meerderheid van de wereldbevolking helemaal nooit ergens heen zal kunnen gaan omdat de middelen er niet zijn en vrijwel niemand zo vaak kan reizen als wij omdat dat simpelweg onbetaalbaar is. En terwijl we de wereld ook voor anderen die nooit zullen kunnen vliegen kapot maken met vliegreisjes naar toeristenoorden waar ons enige doel is de perfecte foto te maken met de perfecte kleding in de perfecte houding, worden we OOK NOG GEJUDGED door anderen. Zo zwaar.

Vind het echt niet sympathiek.

13 likes