love this
Enerzijds denk ik: achja iedereen moet doen wat ie wil, maar aan de andere kant vind ik het kijkend naar het milieu en de omstandigheden in de luchtvaartsector echt niet meer kunnen om uren in een vliegtuig te gaan zitten om vervolgend fulltime op een strandbedje te gaan liggen. Waarschijnlijk ook nog in een resort waar medewerkers voor een hongerloontje de benen onder hun lijf vandaan lopen om jou van alles wat je wenst te voorzien. Tegelijkertijd: ik snap wel dat de verleiding om dat lekker te blijven doen.
Maar vind je het dan wel kunnen als mensen iets ânuttigersâ gaan doen zoals backpacken en de cultuur van een land verkennen? Want voor het milieu zie ik het verschil niet. Plezierreizen blijft plezierreizen.
Ik hoop natuurlijk niet dat die mensen onderbetaald worden, maar als je daar niet vanuit gaat stimuleer je juist de locale economie. (Wat je ook doet als je niet in een resort op vakantie gaat overigens.)
Wat je zegt ben je zelf met de kont door de helft
Samenvatting
Ik vind het wel anders als je daadwerkelijk het land verkend etc. Vooral vanuit de gedachte dat in zoân resort zitten, zwemmen en zonnen echt veel dichter bij huis kan als je het milieu meeneemt in je overweging. Wil niet zeggen dat ik zelf ook maar een haar beter ben dan Willemijn, want ik overweeg het zelf ook nog soms, maar ik vind wel dat de schade voor mens en milieu een belangrijk argument zou moeten zijn in de keuze voor een vakantie.
Maar is het niet naief om daar niet vanuit te gaan? Nu zit Willemijn in dit geval in een vrij luxe en duur resort, maar ik zie vaak genoeg resort/hotel/hostelprijzen waarvan ik denk: dit kan absoluut niet goed dekkend zijn. Hotels en resorts zijn vaak niet in handen van de lokale bevolking. Tuurlijk support je de lokale economie, maar er zijn genoeg toeristische bestemmingen die inmiddels hebben aangetoond dat het niet bij de mensen die het nodig hebben aankomt (de arbeiders) en op lange termijn bijna zelfdestructief is (Bali, het zo geliefde influencereiland, is daar een goed voorbeeld van).
Wij zeiden altijd kont
Ik vind backpacken net zo decadent. Ik vind âhet land verkennenâ eigenlijk ook net zo egoistisch als in een resort zitten. Je verkent het land toch niet voor iemand anders zân bestwil? Doe je toch ook voor je eigen genot? Er zijn genoeg gebieden die daardoor juist erg erop achteruit gegaan zijn overigens.
Edit: dit is bedoelt als reactie op @Shaaar
Ben ik het mee eens hoor, maar ik vind dat zelf minder schadelijk dan de halve wereld over vliegen om vervolgens binnen de muren van een resort te blijven. Het willen zien/ontdekken van het land motiveert in mijn ogen nog enigzins waarom je per se naar dat verre stukje wereld wilt. Als je enkel gaat partyen of enkel gaat strand hangen begrijp ik dat nog minder. Daarmee zeg ik trouwens niet dat backpacken goed is voor het land of iets, dat daar net zo goed schadelijke effecten aanzitten erken ik gerust.
Ja daar heb je wel gelijk in denk ik! Overigens zijn er ook milieubewuste(re) resorts. Ook dichter bij huis. Mochten mensen dit lezen en denken; ja maar ik wil gewoon in zoân resort.
Zo herkenbaar! Ik krijg het echt op mân heupen van in een rij gaan staan voor âdĂ© fotoâ. Meestal weiger ik die dan ook te nemen (resulterend in veel onbegrip van eventuele reisgenoten, haha, want hoe toon je anders dat je daar was?).
Dat is een mooie voor Anna.
Ik was ooit op buitenlandse reis via school en 1 meisje maakte overal fotoâs van. Toen ik vroeg of ze ĂŒberhaupt wist waar ze een foto van aan het maken was zei ze: nee geen idee, maar ik heb het in ieder geval op beeld!
En dat is misschien al wel 10 jaar geleden.
Omdat vrijwel niemand 15 uur stilzitten prettig vindt? En kinderen al helemaal niet.
Nee, maar dat wil dan toch niet zeggen dat je dan maar nĂet moet gaan? Die kinderen zal het inderdaad een worst wezen of ze nou naar het strand in Nederland, Spanje of Mauritius gaan wantja voor hen is zand zand en zee zee.
Ik had vandaag examen en een deel ervan was een presentatie over een onderwerp naar keuze, gelinkt aan de cursus. Ik heb gekozen voor ouders die hun kinderen op social media plaatsen (denk dat ik dat al eens had vermeld in een ander topic). Ik denk dat bijna alle vragen die de professor daarna stelde polsten naar mijn eigen mening, en het komt er eigenlijk op neer dat ik heb kunnen foeteren op Tien & Wil & co en in ruil goede punten heb gekregen. Zo blij mee! En ik maar denken dat ik mijn tijd in nuttige dingen moet steken in plaats van forummenâŠ
Ik moet zeggen dat ik instagram toch wel zeer dankbaar ben voor de populariteit van de trolltunga! Daardoor rijdt er een shuttlebusje op het eerste gedeelte van de route en die was echt meer dan welkom toen ik deze zomer in de regen, moe na 4 dagen wandelen het laatste stuk moest afleggen.
Snap dat dat niet het punt van dit artikel is hoor. Vind het ook altijd zo ontnuchterend om de scĂšne achter de foto te zien, de rij voor het fotomoment in Noorwegen, de massa mensen, al het afval op de rinjani vulkaan, uitzichten waar je geld voor moet betalen.
Eens ik ben in 5 jaar tijd 1 keer ziek geweest op mijn werk. Ik ga gewoon door en met een paracetamol overleef ik de dag altijd wel. Sommige blijven om alles thuis of schreeuwen zo vaak dat ze ziek zijn. Ik kan er ook niet tegen!
maar dat jij maar een keer in de 5 jaar ziek bent, betekent toch niet dat dat ook voor andere mensen geldt? iemand anders kan zich makkelijk 4 keer per jaar zo ziek voelen dat werken niet mogelijk is
Ik kan weer niet tegen deze instelling. Wij hebben op het werk de regel: zodra je je beroerd voelt, blijf je thuis. Je vergroot enkel de kans dat je collegaâs ook ziek worden, zit zelf met een kutgevoel op het werk, werkt niet effectief en de kans dat je nog zieker wordt is aanwezig. Conclusie: iedereen is per jaar ongeveer 3/5 dagen thuis. Het bedrijf voelt daar niks van. Tuurlijk betekent het niet dat je thuis blijft zodra je een keer niest, maar waarom zou je gedrogeerd met paracetamol moeten werken als je je ruk voelt.
En als je kleine kinderen hebt wordt je ook nog eens veel sneller ziek. Ben die discussie ook echt zo zat.
Ik heb juist een hekel aan mensen die âgedrogeerd met paracetamolâ doorwerken terwijl je doorhebt dat ze zich niet lekker voelen. Wat wil je dan bewijzen? Denk ik dan.
Vooral omdat ze dan ook nog vaak even moeten benoemen dat ze eigenlijk ziek zijn maar wel zijn gekomen. Ik denk dan altijd: âWil je nu een applaus?â