Hoofdstuk 5, vanaf pagina 101: https://www.voedingscentrum.nl/Assets/Uploads/voedingscentrum/Documents/Professionals/Schijf%20van%20Vijf/Voedingscentrum%20Richtlijnen%20Schijf%20van%20Vijf%202016%204.pdf
Haha
Hier kun je heel uitgebreid lezen hoe of wat de aanbevelingen zijn wat betreft tussendoortjes > voedingsmiddelen die niet āin de schijf van vijf zittenā. Is dus niet 1-2-3 te zeggen.
Kort gezegd hou je een x aantal kcal, vet, kh, eiwit en zout, naast je hoofdmaaltijden over voor je tussendoortjes. Uitgaande van dat je 3 maaltijden en 3 tussendoortjes eet. Om deze vrije ruimte āgezondā in te delen zijn daar richtlijnen voor opgesteld.
Nogmaals disclaimer: dit zijn Richtlijnen en niet 100% leidend.
Gemiddeld zou je dan uitkomen op een tussendoortje van 100-200 kcal, max. 2-4g verzadigd vet, en minder dan 1 gram zout. Dit is puur gebaseerd op de richtlijn dat je liever niet meer dan de aanbevolen hoeveelheid kcal, verzadigd vet en zout binnenkrijgt omdat dit negatieve gevolgen heeft voor de gezondheid.
Oftewel ik vind dat portiegrootte en aanbevelingen op verpakkingen wel degelijk heel nuttig omdat het inzichtelijk maakt hoeveel je naar binnen kan werken. Als ik wil opletten met wat ik eet maar ik heb wel zin in iets, dan kan ik de aanbevolen portie (volgens die verpakking) nemen omdat dit dus past binnen een gezond voedingspatroon. Ik kies ervoor om daarop te letten en dat zouden wellicht meer mensen af en toe moeten doen.
Hopelijk genoeg disclaimers e.d.
Dit is ook mijn visie en niemand hoeft het er mee eens te zijn.