Het andere Youtubers-/bloggerstopic #6

Oke ja dat kan natuurlijk dat ik er meer in lees! Ik lees in de reacties wel een spottende toon door bv te stellen dat iedereen hier al wist dat hij zwakbegaafd is. Ik vind het niet echt oke om op basis van domme acties conclusies te trekken over iemand zijn iq.

Maar ik merk dat ik niet goed kan uitleggen waarom ik het een probleem vind dus laat het hier ook maar bij haha.

Maar zwakbegaafd zijn is geen directe oorzaak van crimineel gedrag. Het kan er bijvoorbeeld wel toe leiden dat je minder goed gevolgen kan overzien of gemakkelijker over bent te halen voor delicten in groepsverband etc. Dus daar ligt het probleem dan denk ik voor mij omdat er hierdoor ook misverstanden/vooroordelen ontstaan over mensen die minder begaafd zijn.

1 like

Hoe wordt zoiets eigenlijk getest. Of stelt een psychiater zoiets gewoon vast en dan is het zo? Is het op basis van IQ (EQ lijkt me eerder relevant in deze). Of testen ze het empatisch vermogen etc. Benieuwd naar.

Ik lees wederom niet dat @Shaaar claimt dat zwakbegaafdheid een directe oorzaak is van crimineel gedrag, maar dat er een verband is. Dit hoeft geen oorzaak-gevolg verband te zijn.

Mag ik vragen waarom je hier op deze manier op reageert? Dit is absoluut niet bedoeld als aanval, maar ik ben gewoon benieuwd waarom je de dingen interpreteert zoals je ze interpreteert.

3 likes

Daarom geef ik ook aan dat het geen oorzaak is, maar er is wel een verband. In mijn ogen ook belangrijk om te noemen omdat zijn acties hen dus niet volledig aan te rekenen zijn. Daarnaast denk ik ook dat het belangrijk is om erbij stil te staan: het plaatst zaken als de energiedrank bij rambam in een ander licht (en zet vraagtekens bij hoe ethisch verantwoord het is om zo iemand een zakelijke deal voor te leggen. Maar dat is achteraf praten).

8 likes

Nee klopt, ik zeg ook niet dat ze dat claimt. Ik probeerde meer mijn gedachtengang te verduidelijken maar dat werkte dus blijkbaar niet hahašŸ‘šŸ¼

En ik denk dat ik er zo op reageer omdat ik onderzoek doe naar criminaliteit (vaag maar wil niet te specifiek zijn) en ik merk dat er heel veel misverstanden zijn oa over dit thema. Maar dit is nu wel heel lang off-topic sorry haha zal nu stoppen.

Het komt denk ik door het woordje maar, waardoor ik dacht dat je het zo interpreteerde.

Ah, vandaar. Aan jouw reacties te lezen, bestaan er nog veel misverstanden met betrekking tot zwakbegaafdheid en criminaliteit. Interessant onderwerp! En ik heb dit topic wel verder off topic zien gaan dan dit hoor, haha.

1 like

interessant! ik bedoelde het iig niet als grap, ik heb het wel eens bij mezelf gedacht. maar snap goed dat het vervelend over kan komen als je kijkt naar het stigma wat er heerst.

2 likes

Een (neuro)psycholoog neemt een testbatterij (bijv. de wisc voor kinderen of wais voor volwassenen) af die het IQ in kaart brengt, waarbij je ook een profiel krijgt van iemand zijn sterkte en zwaktes (bijv. verwerkingssnelheid, perceptueel redeneren ed). Een bepaalde IQ score is gekoppeld aan bepaalde termen zoals zwakbegaafdheid.

3 likes

Voor mensen die geĆÆnteresseerd zijn in de hele uitspraak:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBMNE:2019:1862

10 likes

Dus er is geen samenhang met criminaliteit en iq? Want daar ging ik zelf eigenlijk wel van uit altijdā€¦

Ik vind dat youtubers Ć¼berhaupt ver gaan vaak. Met pranks en dat Matennaaiers van laatst. Als iemand zoiets doet bij mij op straat bijvoorbeeld zou ik echt gek worden. Ɯberhaupt alles steeds maar filmen vind ik echt een vervelende ontwikkeling. Ik kreeg een keer een camera van programma op mijn neus: ā€˜wat vind je van Valentijnsdag?ā€™ ā€˜Je loopt hier alleen, heb je geen Valentijn?ā€™ :face_with_symbols_over_mouth:

2 likes

Zo irritant inderdaadā€¦ ik loop vaak met collegaā€™s een rondje door het park en vorig jaar kwam ook ineens Nienke plas langs in een politiepak met een cameraploeg terwijl ze iedereen die langskwam tegenhield en aansprak met iets kuts. Rot op zeg, het mag dan openbare ruimte zijn, maar laat me lekker met rust en betrek me niet bij je niet-grappige-kutideeen

16 likes

Was in deze zaak wel uitzonderlijk lang hoor voor er uitspraak werd gedaan, dat is ook meegenomen.

Laagbegaafdheid

Sorry, maar dit is niet volledig juist en te simplistisch. Er is wetenschappelijk discussie over dit onderwerp en verschillende vakgebieden (rechtspsychologie, pedagogiek, rechten) denken hier ook allemaal net iets anders over (logisch want ze treden ook allemaal op andere wijze op). Kijk je naar enkel intelligentie is er geen verband, kijk je naar laagbegaafdheid (meer dan intelligentie, want ook adaptieve vaardigheden en sociaal/cultureel), weer wel. Laagbegaafdheid is (in ieder geval bij jongeren) een voorspeller voor antisociaal en crimineel gedrag. Mede doordat laagbegaafde jongeren vaak meer risicofactoren hebben (antisociaal gedrag, negatieve familieomstandigheden, problemen op school of op het werk, slechte vrijetijdsbesteding, negatief beĆÆnvloedende peers en middelenmisbruik.) dan protectieve factoren (rustige omgeving, toegang tot medicatie, positief zelfbeeld, veilige hechting etc.).

Dit betekent zeker niet dat laagbegaafden crimineel zijn in absolute zin, maar het is ook niet goed om het verband te ontkennen. Juist omdat deze groep er baat bij heeft dat de samenleving en overheid op alle mogelijke wijzen (duidelijkere uitleg, maar ook anders ingrijpen wanneer zij wel ongewenst gedrag tonen) meer rekening met ze houdt en ze beter beschermt (zonder dat dit stigmatiserend wordt). We falen daar momenteel behoorlijk in.

En natuurlijk is er de discussie over criminaliteit onder mensen met een gangbaar iq. Ze kunnen het beter verbergen, geven minder vaak toe en de vormen van criminaliteit worden minder veroordeeld door de maatschappij (witteboordencriminaliteit etc), maar dat is in mijn ogen wel een andere discussie. Ook belangrijk om te voeren, maar niet altijd handig in verband met laagbegaafdheid omdat we dan ontkennen dat er wel degelijk problemen zijn rondom deze kwetsbare groep en die problemen om een oplossing vragen.

40 likes

Er is geen sprake van een oorzakelijk verband, maar zwakbegaafdheid is zeker een extra risicofactor & nemen we altijd mee erin. Schattingen van jongeren in detentie met zwakbegaafdheid lopen hoog op. Komt o.a. door verminderd risico kunnen inschatten.

1 like

Nee, ik las ergens dat Famke pas erna kwam

1 like

Wat vinden jullie van de cover van Noor haar boek?

Ik vind het best raar om eerlijk te zijn :sweat_smile: Maar ben wel benieuwd naar het boek, denk dat ik het wel ga kopen

2 likes

Krijg een beetje een Ariana Grande vibe ervan

31 likes

Mehh trekt me niet. Waar zou dit boek over moeten gaan?

5 likes