Het andere Youtubers-/bloggerstopic #8

Oh ik dacht dat je die moest dragen zolang ze nog ‘moeten vormen’ ofzo zoiets legde een collega uit. Zij moest die bh’s tot 6 weken na de operatie nog dragen :flushed: maargoed zij had sowieso hele strenge opdracht gekregen/verzonnen over wat ze allemaal wel en niet mocht met werken enz

1 like

Nee hoor, ik heb zelf lift met vergroting gehad. De bh is er voor de stevigheid want de implantaat moet natuurlijk wel op z’n plek blijven + je hebt behoorlijk wat hechtingen etc. Zelf moest ik hem 6 weken dragen ivm de lift.
Het vormen gebeurt sowieso wel, ze moeten zakken (kan wel half jaar tot jaar duren voordat ze echt zijn waar ze moeten zijn)… Het is vooral de borstspier die zich moet ontspannen.
Qua tillen mocht ik ook weinig, geen armen boven mijn hoofd etc. Volgens mij was dat 2 weken dat ik niets mocht, daarna nog wel rustig aan gedaan want het was behoorlijk gevoelig.

2 likes

Ik vraag me altijd af in hoeverre met zoiets rekening wordt gehouden. Snap natuurlijk als je werknemer Ineens iets heeft, dat je daar rekening mee moet houden. Maar moet dat met zo’n medisch onnodige ingreep ook? Kan je je bijvoorbeeld ziekmelden omdat je bloeduitstortingen in je gezicht hebt na een neuscorrectie en dat dat dan ok is? Zou als werkgever denk ik zoiets hebben van: dat doe je maar mooi in je eigen tijd als het alleen cosmetisch is. Maar je collega had daar geen problemen mee?

7 likes

Als het echt alleen cosmetisch is, moet je er gewoon verlof voor opnemen meestal. Als er complicaties zijn, kan je je wel ziekmelden. Ik weet alleen niet zo goed of bloeduitstortingen na een neuscorrectie een complicatie zijn of niet :sweat_smile:

1 like

Ja nou. Ik wil het zelf ook heel graag laten doen dus vond het wel interessant hoe ze dat ging aanpakken omdat ik zelf geen idee had hoe dat zou gaan.

Ze heeft het laten doen in haar zomervakantie (3 weken) daarna kwam ze gewoon weer werken (zorg) maar kon en mocht ze geen mensen verzorgen in haar eentje. Dus eigenlijk kon ze niet volledig werken maar dat werd gewoon geaccepteerd en ook heel veel rekening mee gehouden door de manager terwijl het inderdaad echt iets is waar je zelf voor kiest.

1 like

Oke duidelijk! Wil zelf ook een vergroting + lift laten gaan doen volgend jaar dus dan word het wel 6 weken met dat ding :joy::sob:

Spannend!!! Ik ben echt blij dat ik het gedaan heb haha!

1 like

Wanneer zou josh dat dan gedaan moeten hebben?
Kan het niet door haar zwangerschap komen?

1 like

Maar dat is een ongeluk en daarmee toch heel anders dan een geplande cosmetische operatie? Je gaat niet snowboarden/fietsen/lopen/sporten/whatever met het idee: laat ik eens iets breken.

Edit: los van wat je verder zegt hoor, want vind dat mensen dat zelf moeten weten en als een werkgever daar goed tegenover staat: top. Maar vond de vergelijking nogal gek.

17 likes

Fijn dat jij dat zo kon regelen met je werkgever. Dat zijn ze niet verplicht namelijk. De eventuele vergoeding van een verzekeraar maakt verder niet uit voor dit vraagstuk. Verder eens met @Sarie, vandaar dat het bijv wel als verzuim gezien wordt bij complicaties, die zijn niet voorzien.

1 like

Ik vind de wrap van Enzo zijn auto nu mooi. :heart::innocent:

5 likes

Ik weet dat de muziekjes in Bonnie’s vlog hier niet bepaald in de smaak vielen afgelopen tijd, nou het lijkt of ze mee heeft geluisterd, de muziekjes in deze vlog zijn echt te blij en niet passend? Aan het einde ‘gelukkig’ wel nog een standaard dramatisch muziekje.

Ja, maar iemand gaat meestal niet snowboarden met de intentie hun been te gaan breken. In mijn optiek is dat niet anders dan thuis van de trap afvallen en je been breken. Ik vind een cosmetische ingreep dan wel anders, ik was gewoon benieuwd hoe dat zou gaan.

@Panthera Dankjewel voor je antwoord, duidelijk.

2 likes

Het was eigenlijk helemaal geen kwestie (voor mij) over of het zou moeten/mogen of niet, maar echt puur dat ik me afvroeg hoe werkgevers er mee om (moeten) gaan als iets niet medisch noodzakelijk is. Ik wil me helemaal niet branden aan die kwestie verder. Was gewoon benieuwd.

1 like

Maar als je een borstvergroting laat doen dan ga je daar ook niet in met de intentie (ernstige) complicaties op te lopen. Maar het kan wel.

Ik ben dan benieuwd waar dan de grens ligt. Stel dat je echt psychische problemen hebt door je gebrek aan borsten, en een operatie kan dat deels oplossen, is het dan wel medisch noodzakelijk?

Nee, maar het ging me ook niet om de complicaties. Bij een borstvergroting (zelfs als die niet gecompliceerd is) mag je bijvoorbeeld een hele tijd niet tillen of andere dingen niet. Ik vroeg me af hoe daarmee omgegaan wordt als dat de uitvoering van je werk belemmert.

Maar nogmaals, het ging me niet helemaal niet over de grens wanneer het medisch noodzakelijk is. Ik had het over cosmetische operaties en vroeg me alleen af hoe werkgevers ermee omgaan. En ook nogmaals, ik wil die discussie wanneer het noodzakelijk is helemaal niet aangaan, het wordt een beetje een tangentiële discussie en ik heb mijn antwoord al van @Panthera , blijkbaar kan het, maar zijn werkgevers het niet verplicht. Dat was alles wat ik wilde weten.

Nee, tuurlijk niet. Ik vind dat iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt dus ik snap jouw keuze hartstikke. Maar het blijft wel cosmetisch, of de noodzaak nou hoog (bij jou) of laag is. Dus vandaar dat ik de vergelijking niet snapte. Maar krijg je onverwachte complicaties nadien, dan is het inderdaad weer een ander verhaal!

4 likes

Het lijkt me sowieso niet de bedoeling dat een baas gaat bepalen of het medisch noodzakelijk is maar dat een arts dat doet en dat daar vervolgens vanaf hangt of je vrij moet nemen of dat je ziekteverlof kunt opnemen. Althans ik hoop dat het zo gaat.

13 likes

Er zijn gewoon regels voor dit soort dingen en de algemeen geldende regel is dat je bij een cosmetische operatie ziek bent door schuld. Bij een ski- of snowboardongeluk niet. Ik heb hier ooit een vak over gehad op school, snap nog steeds niet waarom, was wel leerzaam :joy:

1 like

Ik snap dat dat voor jou een noodzakelijke ingreep was. Maar dat hoeft niet altijd te betekenen dat dat in juridische zin ook zo is, hoe oneerlijk dat soms ook is of lijkt. Ik vel ook geen oordeel over jouw situatie, of over die van wie dan ook, ik wilde alleen @Damnatio’s vraag beantwoorden over hoe werkgevers daarmee om (kunnen en in het geval van complicaties horen te gaan), los van wat ik daar persoonlijk van vind. Ik heb absoluut niet genoeg medische kennis om te kunnen beoordelen of een bepaalde ingreep noodzakelijk is of niet, dus daar wil ik m’n vingers niet aan branden :sweat_smile:

5 likes