Het andere Youtubers-/bloggerstopic #8

Hahahaha deze van Bonnie :rofl: wel weer typisch het ‘ik sta bij de bakker en ik…’ influencer probleem dit

54 likes

Hier had damn honey het ook al over toch? Wel ironisch haha

1 like

Precies! Sowieso belachelijk dat mensen/bedrijven/organisaties nog steeds zoiets zonder enige vorm van vergoeding durven te vragen :woman_shrugging:

4 likes

Huh ik vind het best raar dat Marco Borsato in potje rijden zit. :sweat_smile:

2 likes

Ja dat weet ik niet zeker daarom de ///.
Maar ook in een stichting gaat geld om en het is toch wel héél cru dat een stichting die aandacht vraagt voor financiële onafhankelijk voor vrouwen zelf geen vergoeding biedt. Het is immers Bonnies werk. Alsof zij naar haar huisbaas kan gaan “deze maand heb ik niet genoeg geld voor de huur, maar hier zijn mijn goodwillpunten”. Bij wijze van spreken he.

5 likes

Als je voor een goed doel iets plaatst, dan wil je daar toch geen geld voor?
Ik denk dat ik mijn eerdere comment per ongeluk heb verwijderd maar ik zei dus dat ik me graag een half dagje gratis zou inzetten voor bewustwording hierover. Liever dat dat geld dan ergens anders voor gebruikt wordt.

*Je kunt ook gewoon nee zeggen natuurlijk als het doel je niet aanspreekt/het niet uitkomt maar geld vragen vind ik een best gek op het moment dat je ja zegt en achter de organisatie staat.

8 likes

Een stichting betekent niet per se een goed doel he, die hebben vaak ook subsidie etc.
Edit: wat @Koalabeertje zegt

Maar ik snap zelf gewoon niet hoe je het als platform durft te vragen om hier aandacht voor te vragen en zelf vervolgens niet betaalt. Dat is toch tegenstrijdig. Het hoeft niet de hoofdprijs te zijn (het is idd niet een commercieel bedrijf), maar enige vergoeding is juist bij deze mensen op z’n plaats.

Daarbij is iedereen natuurlijk vrij om zichzelf als vrijwilliger aan te bieden. En vanuit hen staat vragen ook vrij, maar ik snap de reactie van Bonnie heel goed.

12 likes

What’s next volgende keer naar Parijs gaan om bij de Hema te shoppen?

4 likes

Maar een stichting maakt (uitzonderingen daargelaten) geen winst en geld kun je maar één keer uitgeven. Als ‘bekendheid/influencer’ doe je dat toch gewoon om iets goeds te doen. (Is ook nog eens goed voor je imago.) Ik snap wel dat je dat niet voor ieder doel doet dat voorbij komt, dus ik snap ook dat je vaak nee zegt, maar als je achter het doel staat hoef je er toch niet aan te verdienen?

Ik vond het eerst ook wel ironisch klinken, maar Bonnie is financieel onafhankelijk (ga ik vanuit/baseer ik op haar vlogs) dus dan zou ze zich toch in kunnen zetten voor andere vrouwen?

Ik vind het eigenlijk gewoon het zelfde als wanneer iemand je vraagt om een donatie. Dat gebeurt ook aan de lopende band bij mensen met een eigen bedrijf. Als je dat niet wilt is het je goed recht om nee te zeggen maar ga er niet op social media over lopen zeuren.

Tl;dr; ik vind het haar goed recht dat ze nee zegt maar ik vind het niet raar dat zo’n organisatie het vraagt.

4 likes

Naja, ik vind Bonnie sowieso niet stereotype rich influencer en ze is juist wel zuinig.

Maar ik blijf het ironisch vinden dat je als organisatie die vrouwen wil stimuleren in financiële onafhankelijkheid, niet zélf begint aan het bijdrahen daarvan middels een financiële vergoeding voor een dienst? Dit is bonnies inkomen.

Je gaat me niet vertellen dat deze stichting ook aan de posterdistributie gaan vragen of ze niet gratis hun posters willen ophangen door het land en precies dat is voor mij het verschil.

Als het voor het redden van de buurtbibliotheek of de lokale bosmarmot was zou ik er nog meer begrip voor hebben dan voor een platform dat juist dit onderwerp aankaart.

Maar ik kan me wellicht heel erg relaten aan Bonnie, omdat tegen mij (werkzaam in de culturele sector) zo vaak is gezegd dat werken voor €0 ok is want “je hebt toch passie voor het vak”. Maarja daar doe je geen boodschappen mee :woman_shrugging:

21 likes

Ja daar heb je wel gelijk in!

Boodschappen haul, ik vind dit echt verschrikkelijk, spoel het altijd door.

1 like

Ja idd, iets wat imo zo belangrijk is (niet alleen voor mij maar voor iedereen in feite) en waar je volledig achter staat kan je toch delen zonder daar een vergoeding voor te vragen. Vind het een stuk nepper overkomen als je het alleen doet als je er geld voor krijgt. In mijn ogen ben je dan een sellout. Heel onsympathiek en imo niet te vergelijken met de huur ivm het maatschappelijk belang erachter.

4 likes

Ja, maar het komt op mij dus een stukker nepper over vanuit die organisatie? Als die organisatie dit zo belangrijk vindt, waarom passen zij het dan niet toe? Practice what tou preach? Het gaat er hier nu niet om of Bonnie geld vraagt of niet, maar dat de organisatie bij voorbaat niets biedt.

Degene die haar nu per mail benadert werkt toch ook niet gratis (of het voor een goed of slecht loon en/of arbeidsvoorwaarden is daargelaten), of gaat iedereen hier nu claimen dat ze alleen maar vrijwilligerswerk doen en de hypotheek met monopolygeld betalen?

5 likes

Dat is oprecht superfijn, maar feit is dat 9 van de 10x de vormgever zwaar wordt onderbetaald en de affiches vervolgens voor honderden/duizenden euro’s wordt betaald :woman_shrugging:

Bonnie is geen Anna Nooshin die voor zoiets €10.000 (of meer?) vraagt en je geeft zelf ook aan dat je wellicht weinig verdient en rukke secundaire arbeidsvoorwaarden hebt, maar je werkt niet gratis.

Nogmaals, ik werk in een soortgelijke sector en heb echt passie voor m’n werk, maar ik moet ook gewoon m’n energierekeningen en huur betalen, they don’t give a shit about my passion.

4 likes

Het is toch uiteindelijk een keuze of je gratis voor iets aan het werk gaat, maar het is voor Bonnie net zo goed als bijvoorbeeld een illustrator en baan. Als je voor een appel en een ei je werk aanbiedt, zorg je er voor dat iedereen steeds minder en minder betaald wordt “want Pietje levert een A4 full color illustratie voor 0,50 cent”. Uiteindelijk kun je daar niet van leven. Creatieve banen worden als passie project bestempeld en krijgen nauwelijks financiële vergoeding, terwijl er wel tijd, materiaal en ook jarenlange ervaring, ontwikkelen van stijl, kennis etc mee gemoeid is. Vloggers als Bonnie vallen toch ook wel enigszins onder de creatieve sector. Of die hele influencer wereld bubble wel mag deflaten is een ander topic, het is soms buitenproportioneel qua vergoedingen (spon of niet) maar ik geef Bonnie wel gelijk, dat zeker met zo’n organisatie hun hele eigen message dat ze willen uitdragen onderuit halen. Je mag brutaal zijn om het gratis te vragen, maar dan kun je ook gewoon geheel legitiem een “nee” verwachten.

11 likes

Ik vond zo erg dat ze tegen die kleine van 3 zei; let op je kin! :thinking::neutral_face:

11 likes

Door dit niet te delen geeft Bonnie deze campagne juist aandacht als vrouwen financieel zelfstandig dienen te zijn moeten ze ook daadwerkelijk betaald worden voor werk.

17 likes

Hoe kan het toch dat dat geluid bij de video’s van Anna zo rampzalig is? Ik heb er zelf nul verstand van hoor dus wellicht is het echt heel moeilijk op te lossen maar ze is toch geen kleine youtuber met mini budget? Of zit zoiets hem niet in geld maar in kennis van de apparatuur ofzo? Vond die gossip van vandaag echt heel slecht qua geluid, erger dan eerdere video’s.

2 likes

Ik vind die Stefan zo niet grappig en dat irritante mondje erbij :open_mouth:

4 likes