Het valt me na al die jaren ook nog steeds op dat veel youtubers niet schijnen te weten hoe ze het geluid van verschillende clips op hetzelfde niveau krijgen, terwijl dat echt mega simpel is en voor de kijker alleen maar fijner is als je muziek net zo hard staat als wanneer jij praat.
Ik snap dat je denkt dat een influencer niet veel voor zoân campagne hoeft te doen, maar als ze jouw campagne bijvoorbeeld wel zouden delen dan verwachten andere organisaties ook dat zij hun campagne voor niks gaat delen. Ik denk dan wel dat je dan een soort domino effect start. Ook is het wel zo dat als een influencer een campagne gaat delen, het een deel van zijn/haar online imago wordt (je denkt bij vissticks of de ebolafilter toch aan bepaalde youtubers). Nu is dat bij een campagne over zielige koetjes misschien niet zo erg, maar elke campagne heeft meestal toch iets âpolitieksâ en daar wil je wel voorzichtig mee zijn.
Ik denk in Bonnieâs geval dat, als de campagne haar echt zou liggen, ze het echt wel gratis of voor een lagere prijs zou promoten, maar dat dat nu niet het geval is.
En daarnaast, als je ziet hoe lang sommige influencers met een campagne bezig zijn⊠zij delen niet zomaar ff een story maar moeten dat ook weet in de puntjes verzorgen, dat kost gewoon tijd
Ik ben wel benieuwd welk bedrijf het is en bij welke influencers we straks âIk verdien hetâ voorbij zien komen
Maar dat werk dat je dan gratis doet is dan toch jouw donatie aan het goede doel. Nogmaals: als je er niet achter staat of het komt niet uit zeg dan gewoon nee, maar het delen met een toon van âhoe durven ze dit te vragenâ vind ik gewoon stom.
Dit is echt niet iets dat alleen in de creatieve industrie gebeurt. Die worden natuurlijk vaak door allerlei commerciële bedrijven gevraagd dingen gratis te doen en dat is super kut, maar dat staat hier los van.
Bijna alle bedrijven worden door allerlei organisaties benaderd om iets te doen/te geven. Tuurlijk zeg je niet op alles ja maar je kunt er best 1 of 2 uitkiezen en daar iets gratis voor doen zonder dat dat jouw werk minder waard maakt voor commerciële klanten. Of niet en dan zeg je gewoon nee (misschien past het niet bij je bijv zoals @Vaiana zegt) maar dan ga je er toch niet zo over lopen te jenken op twitter.
Ik vind haar tweet juist heel spot on. Denk dat dit beter werkt dan een instapost. Want nu zijn we er over in gesprek, en dat is denk ik wat telt.
Ondertussen heeft Bonnie, door het wel delen van de slogan, de organisatie toch best wel in het gesprek gekregen
Whaha ja dit dus. Vraag me zelfs een beetje af of het niet bewust is allemaal.
Ja ik ook eigenlijkâŠ
Ja nu je het zegt, misschien is het zelfs wel onderdeel van de campagne!
Ik hoop dat ik het eerste gedeelte van je bericht goed snap. Ik heb het niet echt over het geen âneeâ durven zeggen, maar meer dat als je een keer ja zegt dat je dan snel een volle inbox van organisaties kan verwachten die ook hetzelfde willen. Ik geloof wel dat veel influencers dat durven namelijk. Natuurlijk heb je het recht om nee te zeggen, maar ik geloof wel dat er organisaties zijn die misbruik van de situatie zullen maken als je als influencer zijnde wel eens ja op een gratis campagne zou zeggen. Nu zeg ik niet dat dit jouw organisatie is, maar ik denk echt wel dat die er zijn. Ik weet niet met hoeveel mensen jij werkt, maar ik kan me voorstellen dat als je dit werk in je eentje doet of maar met een extra assistent dat dat halfuurtje reageren op organisaties toch wel als verspilde tijd kan worden gezien. Zeker als er een groot percentage van die mails over het promoten van een, bijvoorbeeld, crowdfunding voor het zielige pootje van Takkie gaan (wat ik wel denk dat het geval is). Hiermee wil ik niet zeggen dat dat de enige organisaties zijn die contact zouden opnemen, maar tussen al die goede initiatieven zitten helaas ook iets minder goede.
En zoals ik al eerder zei zal Bonnie vast wel iets delen als het haar zou liggen, maar in dit geval is het natuurlijk wel krom dat ze niks betaald krijgt voor het delen van iets wat over financiële onafhankelijkheid van vrouwen gaat.
Ik begreep uit de Damn Honey podcast dat de organisatie een PR bureau had ingehuurd om deze campagne op te zetten. Dus dan zal er wel budget zijn lijkt me.
Wat bedoel je met âik sta bij de bakker en ikâ?
Dat je bij de bakker ook niet kunt zeggen: âIk wil graag een croissant, maar ik heb geen budget om het te betalen maar ik zal tegen iedereen zeggen dat je de lekkerste croissants van de stad bakt dus je krijgt er heel veel voor terug!!!â
Die posts van jaa iemand vroeg aan me of ik gratis wilde optreden in ruil voor media-aandacht maar bij de bakker kan je ook geen gratis brood halen in ruil voor media-aandacht en toen ging #bijdebakker viral op twitter
Misschien is dit wel wat ze moest doen van die adverteerder
DĂĄt zou pas een goede stunt zijn hah
Ja echt bizar, klikte m net ook aan. Ik ben een leek hoor, maar Anna klapt toch altijd aan het begin zodat er een piek in de audio te zien is in de beelden, zodat er duidelijk is wanneer de aflevering begint? Normaal wordt die klap er altijd uit geĂ«dit maar hier staat het volgensmij âwel lekker spontaanâ. Vind het echt dom dat je dan wel dat soort filmtrucjes uithaalt voor de nep, maar er bij de edit duidelijk niet wordt gekeken naar de audiotrack, anders zou dit makkelijk te fixen zijn.
En wat ik al helemaal irritant vind is dat er (naast heel veel kritiek in de comments) ook mensen zeggen âja ze heeft alles al van tevoren opgenomen dus ze kan er nu niet veel meer aan doenâ, nee, Anna en haar team moeten gewoon een keer hun werk fatsoenlijk doen.
Maar ook de bakker zal soms in zijn winkel een poster ter reclame van het dorpsfeest, de slager of de intocht van Sinterklaas ophangen, voor niets. Dat je niet gratis wil werken (logisch) betekent niet dat je nooit wat kan doen voor een ander, als je diegene daar mee helpt.
Het is natuurlijk helemaal prima dat Bonnie hier nee tegen zegt, dat is inderdaad haar goed recht, maar ik vind het niet heel slecht van die stichting om mensen te vragen er iets over te delen. Nee heb je, ja kun je krijgen, en ik denk dat er genoeg mensen zijn die met liefde 15 seconden van hun dag kunnen opofferen om iets te delen.
Ik vind deze vergelijking niet helemaal op gaan. De bakker doet wat plakbandjes op die poster en hangt hem aan de muur. Ik weet niet of dit voor Bonnie gaat over een soort âlike& shareâ actie, of dat zij zelf echt een post moet maken waarin ze de campagne aankaart, maar voor Bonnie is dit dan toch gewoon werk en niet zomaar ergens een plakbandje op plakken en neerhangen.
Come on er zijn toch miljoenen bedrijven die wel eens wat gratis doen voor een organisatie. Ook hun ânormale werkzaamhedenâ. Er zijn ook bakkers die af en toe taarten verkopen voor het goede doel. Ik kan er gewoon niet bij dat iedereen doet alsof het zo bijzonder/belachelijk is om dat te vragen. (Los van het feit of je daar dan altijd ja op moet zeggen.)