Waarom is het systeem niet oké? Het IS een belachelijke hoeveelheid geld als je gaat kijken naar de hoeveelheid uren of moeite die erin gestoken wordt. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om het resultaat wat die insta posts opleveren bij die bedrijven. Als Mascha een instastory plaatst wat een bedrijf uiteindelijk €20.000 oplevert, dankzij HAAR, dan is het toch niet meer dan logisch dat zij daar €5000 voor vraagt? Of ze er nou veel werk aan heeft gehad of niet, dat geld wordt toch wel verdiend, over haar rug. Dan wil je daar gewoon een substantieel deel van. Lijkt me echt niet gek.
Natuurlijk zijn idiote bedragen. Maar dat is nou eenmaal hoe marketing werkt. Daar kunnen influencers ook niks aan doen. Als je het echt zo’n stom systeem vindt is het enige wat je kunt doen stoppen met influencers volgen, of nog directer, stoppen met je laten influencen.
Ik ben het met je eens dat het influencers zou sieren als ze zouden zeggen ‘het is los van de context een idioot bedrag voor 10 minuten moeite’. Maar om ze er zo om te veroordelen vind ik echt niet juist. Alsof wij allemaal zouden zeggen ‘€5000 voor een story? Nee hoor dat vind ik idioot, geef mij maar een tientje want ik ben er maar 5 minuten mee bezig’.