Het andere Youtubers-/bloggerstopic #8

Maar er zijn dus drie stempels en jij gebruikt er maar twee. Elke opleiding of studie heeft elementen praktijk en theorie lijkt mij, ik denk daarom dat het niet ineens als negatief gezien zou worden, omdat dat nou juist gewoon termen zijn. Bij laag, middelbaar en hoog is het wel makkelijker om er gewoon een negatievere vibe van te krijgen.

Maar we hoeven het nou eenmaal niet altijd met elkaar eens te zijn. Het is al zo hoe jij het het best vindt. Ik zou het graag anders zien.

2 likes

Ik gebruik er maar twee omdat ik oprecht de meerwaarde van laag, middelbaar en hoog niet zie. Ik denk dat we het niet eens gaan worden, maar vind het ook best jammer dat je nu doorhamert op de technische correctheid van laag, middelbaar, hoog en de rest negeert. De termen kunnen mij eerlijk gezegd weinig boeien, het gaat mij om de situatie eromheen en dat het wijzigen van de taal dus niks anders is dan politieke correctheid. En ik vind eerlijk gezegd dat de groep waar we het over hebben meer verdient dan politieke correctheid.

@Zemraluani Wil ik niet mee zeggen dat iedereen zo pats boem een baan heeft. Of dat het een wenselijke situatie is qua contracten, maar over het algemeen is dit een vrij goede periode op de arbeidsmarkt.

1 like

Mij lijkt het makkelijker om termen correcter te maken dan miljoenen mensen hun gedachtengang te veranderen.

We gaan het inderdaad niet eens worden.

1 like

ik ben ook niet zo dol op dat opwaarderen van die namen. ik zeg altijd maar zo, schoonmaakster is gewoon een eerzaam beroep, als je raar gaat doen over de naam trek je dat bijna in twijfel.

26 likes

Prima! Ik snap jou ergens ook wel hoor, maar ik denk dat die gedachtewijziging minder moeilijk is. En ik sta dus wel open voor taalwijziging, mits het een bottum-up voorstel is.

Kleine actuele voorbeelden die bijdragen aan gedachtewijziging: 1) de gemeente Leiden heeft deze week de stagevergoeding voor stagiairs recht getrokken. Een wo’er kreeg daar eerst meer dan een mbo’er. 2) leerlingen in het praktijkonderwijs krijgen sinds dit jaar een diploma van hun school (die kregen eerder niks). 3) Duo biedt rijkstraineeplekken voor mbo’ers. 4) mbo’ers worden vanaf volgend jaar bij wet studenten genoemd, waardoor zij recht hebben op studentprivileges (kroegen, kortingskaarten, sportabbonementen).

7 likes

Omg nee Mert is zo leuk, zeker samen met Teske

10 likes

Dat gaat er toch helemaal niet om dat een secretaresse “minder” werk zou doen dan iemand in een leidinggevende functie, maar dat er in (foute) rolpatronen en stereotypen wordt gedacht. Namelijk dat mannen automatisch leidinggevende functies zouden hebben en vrouwen niet. Niet dat een secretaressefunctie te min is, maar dat een man een vrouw dat allebei even goed kunnen doen en een leidinggevende functie precies hetzelfde.

9 likes

True, maar ik hoor daar bij de vrouwen om mij heen vaak ook best wel een toontje in en kan me voorstellen dat het als je de schoonmaker of de secretaresse bent niet fijn is om te horen. Het is niet echt een goed voorbeeld, daar ben ik het mee eens.

2 likes

Sanny lijkt me best een leuke vrouw maar hier kan ik me zo slecht mee identificeren. Hoezo stap in die energie en het komt naar je toe :nauseated_face: Ik weet niet hoor, maar bij mij werkt het echt niet zo.

12 likes

brb, even overgeven :face_vomiting:

3 likes

Secretaris is een ander beroep dan secretaresse, daar is eigenlijk geen mannelijk woord voor.

31 likes

Motie voor het afschaffen van genderspecifieke benamingen van beroepen :point_up:t2:

23 likes

Haha ik ben ZOOP aan het bingen en kom een heel jonge Saar Koningsberger tegen.

22 likes

Het had net zo goed kunnen stoppen na het vuurwerk in de trailer en dan de slogan “even Apeldoorn bellen”. Dan was het leuker haha!

said no one ever

27 likes

Je bedoelt die slechte animatie wat vuurwerk moet voorstellen? :stuck_out_tongue:

Huh? Ik vind hem ook wel leuk

15 likes

Ik ook! Ik keek toen ik jonger was ook video’s van beide dus vond het ook heel leuk toen ze ineens een koppel waren. Vind het echt leuk dat ze na best veel jaar nog steeds samen zijn

2 likes

haha nou gefeliciteerd

8 likes

Sommigen hebben het hier wel eens over een ‘kindvrouw’ maar Mert is imo een ‘kindman’

14 likes