Het andere Youtubers-/bloggerstopic #8

Ik kan wel zeggen dat dit niet arrogant klinkt, maar dat klinkt het zeker wel.

Ik denk dat we beiden zeker een ander idee hebben van comfortabel, maar zelfs als je gaat kijken naar jaarsalarissen die hoger zijn valt veel toch wel echt in het niet bij een miljoen of meer.

Je gaat zeker inderdaad leven naar wat je hebt, maar dat betekent niet dat een inkomen daaronder dan niet meer comfortabel kan zijn.

28 likes

Ik denk dat er een verschil is tussen comfortabel leven en alles kopen wat je hartje begeert. Alleen gaan heel veel mensen leven naar wat er binnen komt. En hierdoor verschuift ook het idee van comfortabel.

11 likes

Vooral die laatste zin. Ik verdien ongeveer modaal en ik kan zeker comfortabel leven. Maar het kan altijd comfortabeler en dat is precies waarom mensen met veel geld het soms toch op weten te krijgen.

Als ik meer zou verdienen dan zou ik wél die reis naar Zuid Afrika maken, wél naar dat mooiere appartement dat ik op funda gezien heb verhuizen en wél die Dyson airwrap kopen.

4 likes

Is dat zo? Ik volg hem dus niet echt meer behalve nu met die nieuwe docu en ik had het idee dat al die schandalen van langer geleden waren. I.m.o. heeft hij zich nog steeds niet (oprecht) genoeg verontschuldigd hoor, daar niet van, maar ‘cancellen’ betekent in de youtubewereld toch dat iemand er voor altijd uit ligt en dat vind ik niet per se goed. Of dat nu over Jeffree gaat of over iemand anders.

Ja, 3000 bruto per maand, kun je uitleggen wat voor comfort voor jou belangrijk is wat met dit inkomen niet kan?

28 likes

Hoeveel is dat netto?

Ik wil s’ochtends als ik mijn make up doe geen kennis opdoen eigenlijk

3 likes

Wonen in een fijn huis (minimaal 3 slaapkamers, goed geĂŻsoleerd), met comfortabele spullen op een fijne locatie. Daarnaast minimaal 2x per jaar op vakantie, af en toe uitjes/uiteten. Gaat echt niet lukken met 3000 bruto hoor.

6 likes

Dit kun je toch niet zo stellen? Het lukt jou misschien makkelijk, maar voor een ander is een fijne locatie om te wonen bijvoorbeeld Amsterdam en als single of juist als gezin met kinderen die allemaal een eigen kamer hebben redt je het ook daar vast met 3000 euro bruto, maar om het nou comfortabel te noemen

2 likes

Oh ja. Ik snap dat nooit hoor, haha. Nu heb ik meer een idee waar het over gaat qua mwoneyz

Als dat echt zo was dan zou de hele huizenmarkt situatie niet zo’n groot probleem zijn. En natuurlijk heb je altijd mensen bij wie het wel kan, maar dus ook bij wie dat niet zo is.

1 like

Nja als je alleenstaand bent snap ik niet dat je een huis met minimaal 3 slaapkamers nodig hebt, dat noem ik luxe, geen basiscomfort. (Ja ja ja als je alleenstaande ouder bent met 2 kinderen wordt het een ander verhaal).

En als je met samenwoont en je verdient sĂĄmen 3000K dan zit je op gemiddeld minimumloon, dat is inderdaad niet comfortabel.

Edit:
Natuurlijk is er ook in Nederland armoede helaas, en natuurlijk gaat niet iedereen in NL 2x per jaar op vakantie. Maar sommige mensen weten volgens mij echt niet hoe goed ze het hebben.
Althans, ik vind dat ik het heel erg goed heb en ik kom bij lange na niet aan 3K

21 likes

Haha ja dit. Kijk, Nederland heeft wat mij betreft genoeg tekortkomingen, maar we zijn niet voor niets nummer 5 in gelukkigste landen ter wereld. Dus ik vind het zo gek dat mensen zo negatief kunnen zijn over salaris? Als je modaal verdient (en je partner ook) dan is dat toch écht genoeg om normaal van te kunnen leven (tenzij je misschien > 3 kinderen hebt, graag vaak uit eten wil en 2x per jaar op een dure vakantie. Tja).

26 likes

Lukt prima. En ik woon alleen.

Heb dan wel geen drie slaapkamers, maar die heb ik dan ook niet nodig

9 likes

Wat betekent net worth eigenlijk precies? Ik neem aan niet dat je dat bedrag daadwerkelijk op je rekening hebt staan. Bij een “echt” bedrijf zijn het vaak ook dingen als gebouwen en in inboedel, maar YouTubers hebben natuurlijk vaak vooral een online imperium. Die net worth zal vast ook gebaseerd zijn op aantal volgers etc, maar dat kan je niet direct inwisselen voor geld. Hoe moet ik dat zien?

Ah ok! Ik heb me er niet in verdiept, maar ik kan me niet voorstellen dat Shane nou zo enorm veel bedrijfspanden of inboedel heeft. Volgens mij heet hij een huis en een kantoortje. Wel een mooi huis, maar geen 12 miljoen euro huis. Dat zou dus alsnog betekenen dat hij echt wel een flink aantal miljoenen op z’n bank heeft staan (want ik zou niet weten waar het anders in zou moeten zitten? Er zijn geen grote bedrijfspanden, machines, grond e.d. waar het in kan zitten). Goed voor elkaar hoor :worried:

1 like

Ja precies ik ook, ik voel me echt rijk met iets minder dan 2000 netto haha dus ben beetje verbaasd over dat dat ‘laag’ zou zijn?

21 likes

Dat klopt. Ik zeg toch ook in mijn bericht dat het voor sommige wel kan en voor sommige niet? En volgens mij zegt zo’n beetje iedereen dat.

1 like

Lukt ons anders best aardig. :face_with_monocle:

Ja, dat idee heb ik ook wel.

Ik werk zelf als schuldhulpverlener, dus werk vijf dagen in de week met over het algemeen een groep mensen die het niet al te breed hebben. Ik ga zeker niet zeggen dat zij momenteel comfortabel leven (hoewel er zeker wel cliënten zijn die meer verdienen dat ik doe), vooral niet met de stress die het hebben van schulden heeft, maar over het algemeen redden ze het wel elke maand.

Natuurlijk hebben veel van deze mensen recht op toeslagen en andere voorzieningen, maar toch vind ik het knap dat ik toch best wel veel cliënten hebben die van het minimum leven, in budgetbeheer zitten, leefgeld ontvangen, en er nooit over klagen. Deze cliënten hebben vaak dan ook nog wel echt voor hun een hoog positief saldo op de lopende rekening staan, en die gaan ze ook ontvangen als ze uit de regeling komen.

Ik moet wel zeggen dat mijn geduld voor mensen met aannames over dit soort situaties wel echt verdwenen is sinds ik als schuldhulpverlener werk, haha.

9 likes